Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Az ismeretlen huszártiszt, gróf Batthyány Lajos Archívum
  • Metternich-pecsenye vagy dobostorta – Személynevet tartalmazó ételneveink I. Archívum
  • Képes világtörténet a Geographia Kiadótól Archívum
  • „A kommunizmus sűrű köde” Archívum
  • Egy legenda alkonya − Verdi: Ernani Archívum
  • Ne ess pánikba! – Törülközőnap Archívum
  • Banda Ádám Archívum
  • Heti papiruszok (2309) Egyéb kategória

Ali Eskandarian és Audrey Auld Mezera

Posted on 2024.01.26.2025.01.14. By admin Nincs hozzászólás a(z) Ali Eskandarian és Audrey Auld Mezera bejegyzéshez

a gyökerekhez való visszatérés

a papiruszportal.hu archívumából [2009]

Szerző: Czékus Mihály

Két olyan lemezt ajánlunk ezúttal, amelyben a folklór is erőteljesen megmutatkozik. Hogy miért divatos mostanában a gyökerekhez való visszatérés, mindenki sejti: ez a világ már nem a nyugalomról, a kiegyensúlyozottságról szól. Mégis fontos a régi értékek megmentése, visszaidézése, a hovatartozás érzése. Ali Eskandarian és Audrey Auld Mezera egy-egy cédéje a bizonyíték arra, hogy van még hova fordulni, van még mit megismerni.

Ali Eskandarian: Nothing To Say

Az amerikai-iráni származású Ali Eskandarian 1978. szeptember 11-én született Pensacolában, gyerekkorát Teheránban töltötte. A család 1989-ben kért politikai menedékjogot Németországban, két évvel később a Texas állambeli Dallasba tették át a székhelyüket. A muzsikus 2003 óta New Yorkban él. Az Eskandarian által képviselt zenei világ egyesíti azt a sokféle hatást (perzsa, német, amerikai stb.), amely gyerekkora óta érte a fiatal muzsikust. Ilyen ezer gyökérből táplálkozó zenét hallhat az, aki a közelmúltban megjelent, Nothing To Say címet viselő album felfedezése mellett dönt. Az akusztikus gitáron játszó Eskandarian egy multiinstrumentális muzsikussal, Rob Friedmannal közösen készítette el a hanghordozót.
A repertoárban 10 kompozíció kapott helyet. Az albumot nyitó Walking Up Is Hard To Do és a Goverment Meat című számok kivételével valamennyi dalt az énekes-gitáros írta, az említett két darabot Friedmannal közösen alkották.

Amikor először hallottam az anyagot, úgy éreztem, hogy egy jelenkori John Lennont hallok. Lennonnak arra az énjére gondolok, ami hajdan harmadik személyben szólalt meg, és olyan politikai jelszavakra, felkiáltásokra szerzett, úgynevezett békedalokat adott közzé, mint a Give Peace a Chanche vagy a Power to the People. Ugyanez a szellem éled fel az album olyan – kicsit balladisztikus – szerzeményeiben, mint pl. a Goverment Meat és a Johnny Goes To War. Néhány szerzemény (a Nobody és a Her Red Leather Hat) sokkal inkább egy megzenésített történetmesélésnek hat, mintsem daléneklésnek. A Dangerous Roadot hallgatva az előadó meggyőz bennünket, hogy a blues sem áll távol tőle. Az albumot záró, lenyűgöző dallamvilágú szerzemény, az Eastern Fancy egyértelműen perzsa gyökerekből táplálkozik.
A lemez sikere az egyszerűségében és hitelességében rejlik. Eskandarian lírai, bensőséges, de az iróniától és a tiltakozástól sem mentes lemezén a texasi népzene keveredik perzsa elemekkel. Az ének változatos, a szerzemények még a sokadik meghallgatás után sem válnak unalmassá. A remek hangmérnöki munkának köszönhetően kitűnő felvételeket hallhatunk.

Wildflower Records, 2008

Audrey Auld Mezera: Lost Men And Angry Girls

Az ausztrál származású énekes-dalszövegíró és muzsikus elismert szereplőnek számít hazája zenei életében. Mezera pályafutása hagyományos módon, gyerekkori hegedűtanulással indult. Később tanulmányai mellett, hobbiként a tradicionális amerikai népzenét kezdte el kutatni. Az általa művelt – számtalan koncert és lemezfelvétel során kiforrott – stílust így lehetne a legjobban jellemezni: ausztrál gyökerekből táplálkozó zene erőteljes amerikai country- és folkhatással. Az énekesnő tudását a szakma számos díjjal elismerte. Közülük arra a legbüszkébb, amikor 2006-ban megnyerte a Chris Austin dalversenyt (MerleFest).
Az énekesnő legújabb albumán 13 dal kapott helyet. Valamennyi kompozíciót saját maga írta. A lemezre nemcsak stúdiófelvételek kerültek, hanem koncerten rögzítettek is (Half A World Away és a Clinch Mountain Prayer).

A produkcióban a mandolintól a hegedűig és a különféle gitárokig mindenféle olyan instrumentum felvonul, amelyek hangja nélkül nincs igazi folkos hangzás. Mit kapunk az albumtól? Szép, tiszta zenét és egy hatalmas adag szabadságérzetet. A gazdagon hangszerelt Bolinastól az egy szál gitárra és zongorára írt Lullaby For Baby Taylorig szinte minden szám ad valami maradandót egyrészt Audrey könnyen megszerethető hangjának, másrészt a könnyen dúdolható melódiáknak köszönhetően.
Az énekesnő által művelt, folkosan érzékeny és a huszonegyedik század módjára újszerű zene attól a rendkívül finom energiáktól életképes, amit maga Audrey sugároz a bensőjéből.
A lemez 45 perce épp az az időtartam, amivel bármely hallgató könnyen megbirkózhat. Az album sokszori meghallgatása után bátran kijelenthetem, hogy érdemes rááldozni ezt az időt a zene felfedezésére.

Reckless Records, 2006

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Egy jó kultúrtörténeti krimi
Next Post: Legjobb és legrosszabb forgatókönyvek

Related Posts

  • Private View, magánvélemény Archívum
  • Chris Sohre és a The Malvinas lemeze Archívum
  • Haydntól Griegig az Engegård Quartettel Archívum
  • Olvas(s)atok – Álomművek, avagy a Tóték változatai és Örkény Archívum
  • Linn Ullmann: Áldott gyermek Archívum
  • Lengyel est, a BFZ-vel és Witt-tel Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Klaus Maria Brandauer − színész álarc mögött Archívum
  • Egy jó kultúrtörténeti krimi Archívum
  • Szeptember 14. Naptár
  • Augusztus 2. Naptár
  • Robert Plant – Alison Krauss: Raising Sand Archívum
  • „Isten és sátán közötti alku” Archívum
  • Heti papiruszok (2318) Egyéb kategória
  • Nono: Intolleranza 1960 Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme