Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Kis nép, kis lélek? – Húsvét-sziget III. (Sziklarajzok és a kohau rongo-rongók) Archívum
  • A Mitropoulos-ügy Archívum
  • Dzsessz és klasszikus, klasszikus és dzsessz Archívum
  • A szerelem ünnepe az éjszaka csendjében Archívum
  • Perényi, Kavakosz, Steinberg – és a BFZ Archívum
  • Ki kicsoda? Archívum
  • Gerald Durrell: A részeg erdő – hogy magunk mellé emeljük a föld élőlényeit Archívum
  • Georg Friedrich Händel Archívum

Fischer és Brahms

Posted on 2023.01.20.2025.04.04. By admin 2 hozzászólás Fischer és Brahms című bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: Lehotka Ildikó

Míg az I., Brahms negyvenes évei derekán írt szimfónia a küzdelmet állítja előtérben, addig a II., D-dúr szimfónia a szelídséget, népi hangvételt, a természeti képeket sem nélkülöző, az egyszerűbb zenei anyagot mutatja. Nem is véletlen, hiszen Brahms alig egy hónap alatt készült el a darabbal, a Wörthi-tó mellett – az I. szimfónia komponálása majd húsz évig tartott. „Ami itt elénk tárul, az mosolygó élet, boldog, hömpölygő áradás és virágzás” – írta La Mara az 1877. december 31-i, Richter János által vezényelt bemutatóról.

Brahms e szimfóniája nem a leggyakrabban játszott a négy közül, többféle okot is lehet találni, nem olyan vidám, mint mondjuk egy Haydn- vagy korai Schubert-szimfónia, nem tragikus, de nem is pátosszal teli, mint a szerző I., vagy IV. szimfóniájának szakaszai. Talán e szimfóniája dallamszövés szempontjából a leggazdagabb, a motivikus építkezés izgalmas.

Fischer Iván és zenekara lemezén a II. szimfónia szólal meg nyitó felvételként, éppen azzal a tisztasággal, ami a művet jellemzi. Fischer kerüli a szélsőségeket, csak nagyon ritkán, a legindokoltabb helyeken él a kitörésekkel. Az I. tétel nyitó, pasztorális ütemei meglepően egyszerűek, szinte érzelem nélküliek, tág teret adva így a nagy dinamikai, egyéb fokozásnak. Fischer nem mindig él ezzel a lehetőséggel. A melléktéma kissé óvatoskodó, enyhén szentimentális, így nem kitárulkozó első megszólalásakor, később a téma dúr változata, melyet a fuvolák és oboák játszanak, nagyon kifejező. A marcato szakasz nem mellbevágó (és kicsit szájbarágós), Fischer mintha lekerekítené az éleket. A tubák a 33. ütemben nem szólnak kristálytisztán. Nagyon feszítő a hemiolás szakasz előtti, dús hangzású fúvós szakasz, ez a tétel legkiemelkedőbb része mind zeneszerzői, mind előadói szempontból. Nagyon szépek a kürtök, egyfajta bukolikus idillel szólalnak meg. Szintén izgalmas a timpani tremolója, feszültséget kelt, Fischer jó érzékkel használja a cezúrát, így a piano „morgás” jelentőssé válik.

A II. tétel szemlélődő, merengő, de fel is forrósodik, a zenekar nagyszerűen kifejezi a brahmsi érzésvilágot, a hangszínek csodásak, a csellódallam szuggesztív. Nagyon jó hangszeres megoldásokat hallunk, a csendesebb szakaszok az időtlenséget jelentik a hallgatónak. Itt is nagyon jó a kürt, az oboa, majd a fafúvósok párbeszéde szinte láttató. A tétel vége felé a drámaiság kifejezése a motívumokon belüli dinamikai hullámzással a szimfónia egyik nagy pillanata. Szép hangszínek, remek érzelemátadás, az idő kezelésének egészen megejtő bemutatása jelzi Fischer átgondolt elképzelését.

A kéttriós scherzóban nagyon jó karaktereket hallunk – bár itt is lekerekítettnek érzek néhány szakaszt), humort, csipetnyi diabolikus hangzást. A magyaros íz a főtéma második elhangzásakor a a hallgatónak jólesik. A rusztikusság talán lehetne vaskosabb, a csendesebb részek szépek, bár a motívumok apró dinamikai hullámzása talán sok.

Ugyanígy keveslem a IV. tétel vaskosságát, viszont a kavargó zenei anyag után robban a zene. Szép, szinte himnikus a beethoveni dallamfordulatot követő dallam. Helyenként nagyobb, karakteresebb hangsúlyt, hanghosszt sejtek a zenei anyagból. Az ujjongás mértéktartóan kifejező, a zárásnál nem, itt fényes a hangzás. Bár Brahms zenéjére mondják, hogy vaskos hangszerelésű, Fischer elveti az erőteljesebb megoldásokat, a szépséget, lágyságot helyezi előtérbe. Hogy a Budapesti Fesztiválzenekar nagyon jó, mi sem bizonyítja jobban, hogy a karmester utasításait, aki a szimfóniát egy új dimenzióból láttatja, minden kérésnek képes eleget tenni.

Brahms két nyitánya is hallható a lemezen, az Akadémiai ünnepi (1879) és a Tragikus nyitány keletkezése közt egy év telt el. A két mű ellentétes hangulatú, érdekes megfigyelni, összevetni a két művet. Az Akadémiai ünnepi nyitányt (Op. 80.) Brahms díszdoktori avatására írta, nagy zenekari apparátust foglalkoztat, a darabot fúvós zenekarra is áthangszereltette. A bemutatón a professzorok mást vártak, egy súlyosabb művet, de a szerző inkább a fiatalságnak szánta az Akadémiai ünnepi nyitányt. A Tragikus nyitány (Op. 81.) valószínűleg jobban megfelelt volna a tudósok ízlésének, a darab komor, tépelődő, jóval brahmsosabb.
A nyitánypárt, mely keletkezési idejükkel ellentétben fordítva szerepel a lemezen, a zenekar tetszetősen játssza, különösen az Akadémiai ünnepi nyitány zárása – az ismert dallammal – izgalmas; egyszerre himnikus és vidám.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Könyv a könyvben – Thomas Wharton: Szalamandra
Next Post: Január 21.

Related Posts

  • Gyöngyösi Levente szerzői lemeze a Hungarotontól Archívum
  • Edward Elgar és az indulók Archívum
  • Akinek a zenéje összeforrt Hollywooddal Archívum
  • Fazil Say a Cziffra Fesztiválon Archívum
  • Magyaros Hollywood – Rózsa Miklós Archívum
  • Hollókapu, az Ötök erejével Archívum

Comments (2) on “Fischer és Brahms”

  1. Visszajelzés: Április 3. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Január 20. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Robert Graves nyomában – James MacKillop: Kelta mítoszok és legendák Archívum
  • „…ismert aztán tényleg nem vagyok” Archívum
  • Baráti és Pace szonátaestje Archívum
  • Macbeth vagy a Lady? Papiruszportal
  • Rammstein – Egy ember ég Archívum
  • Június 25. Naptár
  • „Színház az egész világ” – színházi világnap Archívum
  • Törökök, sumerok, japánok vagy finnugorok? – A magyar nyelv rokonságáról Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme