a papiruszportal.hu archívumából [2011]
Szerző: Lehotka Ildikó
A Liszt-évforduló egyik kimagaslóan színvonalas kiadványa a Balassi Kiadó gondozásában jelent meg. A dr. Gárdonyi Zoltán emlékének ajánlott könyv (Liszt-kalauz, Zeneműkiadó, Budapest) Liszt halálának 100. évfordulójára jelent meg, 1986-ban, akkor hiánypótló munkaként, az azóta eltelt idő alatt a Liszt-kutatás igen sokat haladt. Közben teljessé vált Alan Walker háromkötetes monográfiája, megjelent Liszt utolsó napjait sorra vevő naplószerű írás a zeneszerző egyik növendékétől, Lina Schmalhausentől, Walker gondozásában, készül a műjegyzék, eddig kiadatlan művek, lemezen még nem szerepelt zeneművek jelennek meg.
Liszt Ferenc a második magyar zeneszerző, akire egész Európa felfigyelt. Karrierje példaértékű, ahogy emberi tartása is. Bár a zongoraművész-zeneszerzőt a manapság divatos szupersztár meghatározással hirdetik, napszemüvegben, lehántva róla a mítoszt, közelebb akarván hozni az emberekhez, ő volt az egyik művész, aki meghatározta a XIX. század zenéjét, életfelfogását. Sokkal több volt annál, műfajteremtő, zenei nyelvezetével előremutató, a mesterkurzusok gyakorlatának megalapozója, a szenvedélyben és a mély vallásosságban megmerítkező européer.
Hamburger Klára könyve nagyszerű. A neves Liszt-kutató hihetetlen mennyiségű adattal támasztja alá, erősíti meg a kötetet, minden elemzett mű előtt megtalálható az előadói apparátus, az előadók neve, a megjelenés időpontja, az ajánlás (ha van), az átdolgozás, hiszen Liszt rengeteg művét revideálta, hangszerelte, némelyiket kettőnél többször is. Az életrajzi vonatkozások tekintetében is egy imponálóan aprólékos képet kapunk, és bár nem biográfiát olvasunk, Liszt élete szinte teljességében megjelenik.
A Mentség (miért nem kerülhetett be az összes mű az 1986-os kiadásba) és az Előszó után Liszt keresztmotívumát ismerteti az olvasóval Hamburger Klára. A nevezetes motívum nem közismert még, magam egy előadáson szembesültem azzal, hogy szakmabeli sem ismeri a háromhangos dallamot. Nagyon izgalmas a keresztmotívum, a krisztusi megváltás jelképe jelenléte egyes művekben, még izgalmasabb, hogy a Krisztus-oratóriumban nem szerepel. A Szent Erzsébet legendájában szinte önálló tétellé válik, de nemcsak egyházi művekben lelhető fel a képlékeny, transzformálható, harmóniai szempontból szinte bárhogyan illeszthető motívum. Liszt maga sorolta fel az Erzsébet-legenda partitúrájában a különböző motívumokat, köztük a „tonisches Symbol des Kreuzes”, a keresztmotívumot. A dallamcsíra több gregorián dallam kezdő motívuma, Liszt tehát nem csak a vázdallamot, hanem a már létezőket is műveibe emelte.
A kötet öt nagy fejezetből áll, melyek műfajok szerint, illetve a zongora- és zenekari műveket egy-egy egységbe foglalva vannak összeállítva, minden fejezet elején bevezetővel az adott műfajról. Az elemzett darabok közt a nagyon ismertek mellett a szélesebb közönség számára kevésbé népszerűek is vannak, és a kötet kiegészült az 1986-os kiadásban még nem elemzett művekkel. Így külön öröm, hogy Lisztet mint dalszerzőt is megismerhetjük (sajnos, a számos Liszt-dal egy-két kivétellel teljesen ismeretlen a hallgatók számára, a bicentenáriumi év egyik hozadékaként jelennek meg felvételek), az elemzések azok számára is érthetők, akik nem foglalkoztak behatóan még a zene formai, harmóniai jellegzetességeivel. Az új kiadás kottapéldákkal is bővült, szemléltetve a tárgyalt zenei anyagot. A művek keletkezésének leírásakor Hamburger Klára Liszt leveleiből is idéz, közelebb hozva az érdeklődőt nemcsak a műhöz, hanem az alkotóhoz, a vokális művek szövegeinek részletei (és fordításai) is.
A legfrissebb tudományos eredményeket feldolgozó kötet az új műjegyzékszámmal is bővült, az irodalomjegyzék imponáló. A képekkel dúsított kötetet mindenkinek érdemes olvasgatni, koncert, zenehallgatás előtt elmélyedni a darab jellegzetességeiben, a keletkezés körülményei is segítenek képet alkotni Lisztről. A könyv nem száraz, élvezetes olvasni, a száraz tényanyagokat sok oldalról világítja meg az író. A Liszt-év egyik legjobb produktuma jelent meg, szakmabeliek, érdeklődők egyaránt nagy haszonnal forgathatják a kötetet, mely dicséretes gondossággal készült.
Hamburger Klára: Liszt Ferenc zenéje
Balassi Kiadó, Budapest, 2010
Kartonált, B/5, 520 oldal számos kottával
ISBN 978-963-506-835-7