a papiruszportal.hu archívumából [2015]
Szerző: Lehotka Ildikó
Claire Chase és az UMZE együttes koncertére majdnem megtelt a BMC nagyterme, kortárs estet hirdető eseményeknél ez örvendetes. Claire Chase fuvolistát a kortárs zene népszerűsítőjeként ismerik Amerikában, a koncert alapján nem is véletlenül, hiszen nem csak lejátssza a műveket, hanem élvezettel adja át. Nagyon hangulatos, a műveket a karmester, Vajda Gergely által röviden bemutató esten voltam január 11-én.
A koncert műsora a gyermekkor, gyermekek, szerelem, házasság köré csoportosult, Claire Chase elmondta, hogy mikor a felkérést kapta, kissé megijedt a témától, mert nincs még gyereke, férje. De rájött, hogy tulajdonképpen a zenével, a művekkel hasonló kapcsolatban van, mintha a gyereke lenne. Két brazil-amerikai szerző darabja nyitotta a koncertet, általában gyors műveket írnak, de ez a kettő kivételesen lassú. Marcos Balter Alone-ja magyarországi bemutató volt, a darabot Edgar Allan Poe azonos című verse ihlette. Vízzel töltött poharak simítása felett szólt a fuvola, csodás hatást keltett. Felipe Lara basszusfuvolára készült kompozíciója, a Meditation and Calligraphy mindössze 15 perc alatt született, erősítővel is megtámogatott, különös hangulatú darab. A Meditation kihasználja a hangszer megszólaltatási lehetőségeit, a beleéneklést, a glissandókat, él tehát a kortárs zene adta újításokkal.
Eötvös Péter Psy című darabja több változatban létezik. Eötvös gyakran írja át műveit, a Psy is ilyen, 1996-ban készült az első, csellóra, fuvolára, cimbalomra (zongorára, marimbára), 2002-ben mutatták be a fuvola-hárfa-cselló verziót. Psychokosmos címmel 1993-ban szólalt meg, ez zenekari változat, cimbalomszólóval. A háromtételes darab egyfajta időutazás, kozmikus, univerzális, hangzása elgondolkodtató. Sári József Nászzenéje ugyen felkérésre írt darab, de nem alkalmi, igazá széphangzású mű. Két fuvolára vagy két klarinétra készült, majd kétfuvolás-fagottos apparátus verzió, ez alkalommal a harmadikat, a kétfuvolás-basszusklarinétos változatot hallottuk Ittzés Gergellyel (az ő esküvőjére készült) és az amerikai művésznővel.
Vajda Gergely Beszélgetések gyerekekkel című darabja lemezen ugyan már megjelent a MBC gondozásában, Beszélgetések http://www.papiruszportal.hu/site/?lang=1&f=&p=9&n=15089 mégis magyarországi bemutatóként hangzott el a darab. A kiszenekarra komponált öt egybefüggő tétel a gyerekek gondolkodásának különös világát mutatja be, a darab Ronald David Lang kötete részleteinek alapján készült. Vajda zenéje érzékelteti a gyerekek veszekedését, a szép zenére való rácsodálkozást, mindezt csodálatos hangszínekkel (basszusklarinét, altfuvola, zongora), helyenként a gyermeki naivitást is hangokba öntve. Remek darab, nem véletlenül lett nemzetközi versenyen különdíjas.
Szünet után egy mindössze negyen másodperces mű, Dai Fujikura Minina II. szólalt meg, a szerző első gyermekének születésére írta az eredetileg öt hangszerre készült művet. A részlet fuvolán és cimbalmon szólalt meg, szintén csodálatos, mélyből jövő érzéseket tárt föl. Két nagyobb együttest foglalkoztató darab szerepelt a koncert műsorán, Vajda Beszélgetései mellett David Lang Child-ja, ez is magyarországi bemutató volt. Lang műve öttételes, a minimalista, repetitív darab érdekessége, hogy egy-egy hangszeres (és a karmester) ütőhangszeresként is szerepet kap. A tételek hangszer-összeállítása mindig más, de mások a kifejezőeszközök a hangszínek mellett. A II. tételben nem szerepel brácsa, máshol a hegedűnek nincs szerepe, a záró tétel csellódallama szép, a zongora csak később kapcsolódik be, ebben a tételben játszik a többi hangszeres ütőszólamot. Kellemes, érdekes zene, szép hangszínekkel, aki szereti a minimalista zenét, annak kifejezetten üdítő volt meghallgatni David Lang darabját.
Mindhárom magyar zeneszerző jelen volt a koncerten, Vajda Gergely karmesteri minőségében is. Az UMZE tagjai most is nagyszerűek voltak, érződik, hogy a kortárs zenében járatosak. Képesek a darabokban rejlő szépséget feltárni, valóban zenélnek, nem csak a hangokat játsszák el-le. Vajda Gergelyt sem kell bemutatni a kortárs zenét kedvelőknek, kevés olyan karmester van, aki ilyen szinte beszéli ezt a nyelvet (is), inspirálja az előadókat.
A BMC terme kifejezetten alkalmas az ilyen fajta eseményekre, nem túl nagy, de nem is szűk, az előadók viszonylag közel vannak a közönséghez, így nincs kínos távolságtartás, jobban érvényesülhetnek a művek, valamiféle pluszt adva az előadóknak és a hallgatóságnak.