Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • „Másfelé nem bír menni. Ilyen a troli” Archívum
  • A 12 legszebb magyar vers – az Esti kérdés a Fűzfa Balázs-poézismenetben Archívum
  • Gerald Benedict: Maja próféciák a 2012-es évre Archívum
  • Boksay János és Farkas Ferenc művei egy-egy cédén Archívum
  • Solti-variációk Archívum
  • Az ősember zenéje Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Balaton Archívum
  • Vigyázat, függővé tesz! Archívum

The Next Tango

Posted on 2023.07.04.2025.07.05. By admin 1 hozzászólás a(z) The Next Tango bejegyzéshez

Astor Piazzolla mesél életéről, játssza műveit

a papiruszportal.hu archívumából [2007]

Szerző: Lehotka Ildikó

„Volt a tangó, majd lett Astor Piazzolla” – jelentette ki Ernesto Sábato, az argentin író, forgatókönyvíró. De mi is a tangó, és kicsoda Astor Piazzolla? A tangó mint vérforraló tánc él a köztudatban, gyökerei szerteágaznak, eredetileg azonban – ahogy a legtöbb tánc kialakul – népi tánc volt, hatott rá például az habanera. A korai tangót a szegények táncaként ismerték, tempója gyorsabb volt, áradt belőle a vidámság. A XX. század elejére már nemcsak az argentinok, uruguayiak tánca és zenéje, hanem a franciákon keresztül egész Európát meghódította a tüzes ritmus – a nyíltan kifejezhető és főleg vállalható erotika és egzotikus volta is emelte népszerűségét.

Sorra alakultak a tangót játszó zenekarok, tangódélutánokat szerveztek, népszerűségében a külsőségek is szerepet játszottak: az élénk színű, testre simuló ruhákat előszeretettel vették fel a nők. A tangó ritmusa, hangulata beolvadt ugyan az európai zenébe, de azért mégiscsak Argentínában, szülőhazájában maradt a legnépszerűbb, mi csak az uniformizált, sztereotip formáját ismerjük.
Astor Piazzolla (1921. március 11., Mar del Plata) az argentin zene egyik kiemelkedő képviselője. ő az, aki a tangót a klasszikus zenével ötvözte, és a bandoneon (gombos harmonika) nevű hangszert ismertté, elfogadottá tette (a cimbalom is hasonló karriert futott be, Rácz Aladárnak és Sztravinszkijnak köszönhetően). A bandoneonról is szól a Deutsche Grammophon által kiadott dévédén Astor Piazzolla, a hangszert 1854-ben találta fel a német Hermann Uhlig. Buenos Airesben angol és ír tengerészek révén került, szegényeknek kellett az italra, whiskyre való, ezért gyorsan megszabadultak hangszereiktől. A tangót Argentínában fuvolán és gitáron játszották, később csatlakozott a hegedű, majd a zongora is, 1890 körül pedig a bandoneon váltotta fel őket. A különleges hangszert templomban is használták, többszólamú, gazdag hangzása, hangszíne miatt, mely a harmóniuméra emlékeztet.
Astor Piazzolla töretlen úton vált híres zenésszé. Már-már legendás, ahogy ifjúi hévvel felkereste Rubinsteint, hogy tanulna tőle. Megbabonázta a zongoraművész briliáns technikája, így ő is írt egy zongoraversenyt. Egyetlen baj akadt a művel, hogy nem volt semmiféle kísérete (nem tudtam, hogy így kell! – válaszolta Astorunk), ezt Rubinstein meg is jegyezte, mikor becsöngetett hozzá a 18 éves Piazzolla, és paradicsomfoltos mellényében be is invitálta az orosz művész. Rubinstein után Alberto Ginasterához került, nála hat évig tanult, majd a francia Nadia Boulanger-nál folytatta tanulmányait. A neves zenepedagógus biztatta arra, hogy a tangó felé forduljon, hiszen addig írt művei nem voltak egyediek. A tangó és a klasszikus zenei hagyományok ötvözése sikerült, noha némi sztravinszkiji hatást fel lehet fedezni darabjaiban.
Hogy milyen is ez a zene? Első hallásra meghökkentő a komolyzenén nevelkedett embernek, felületesnek, ám színesnek hat, a zenekari darabok hangszerelése is furcsa: rengeteg vonós, hárfa és a bandoneon, valamint a karmester. Kissé emlékeztet a big bandek vagy a szalonzenekarok hangszerkavalkádjára, ám más hangzásvilágot képvisel. „Néha szomorú, néha melankolikus, de néha erőszakos” – vallja a szerző. Egészen egyedi, még akkor is, ha nem szerepelne benne bandoneon, kissé szeszélyes, csapongó, de mindenképp élvezetes, sokrétű. A Piazzolla nevével fémjelzett tango nuevo, új tangó meghódította a koncerttermek közönségét. Legismertebb művei a Buenos Aires, az Adios Nonino, ez a dévédén is szerepel, a Maria de Buanos Aires (opera) és a Libertango. Nemcsak zenekari művei születtek, előszeretettel írt kamarazenei darabokat, szintén különleges összeállításban, filmzeneírói munkássága is kimagasló. Buenos Airesben halt meg 1992. július 4-én.
A dévédén egy rendkívül szuggesztív, fiatalos, vehemens férfi beszél életéről, zenéhez való kapcsolatáról, koncertbejátszásokkal tarkítva. A három Piazzolla-mű teljes képet ad egy vibráló személyiség egyedi művészetéről, a Kölni Rádiózenekart halljuk Pinchas Steinberg vezényletével, Astor Piazzolla és kvintettje játszik.
„Zeném: Buenos Aires” – vallja Piazzolla, és mutatja színes élete, elbűvölő darabjai.

Astor Piazzolla: The Next Tango

Double Concerto For Guitar, Bandoneon And String Orchestra

Concerto For Bandoneon, String Orchestra And Percusion

Adiós Nonino – Tango For Bandoneon And Orchestra

Deutsche Grammophon, 2007
0734319
DVD, 88 perc
Spanyol nyelvű, angol, francia, német, kínai felirattal

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Július 4.
Next Post: Panelvarázsosítás

Related Posts

  • Európa szívében – a Szlovák Filharmonikus Zenekar Archívum
  • Kísértethistória a Müpában Archívum
  • Halász Judit mesél Archívum
  • Aegon-est a nanopróza körül – Podmaniczky Szilárddal Archívum
  • Az élet vendége – Csoma-legendárium Archívum
  • Újratöltve Archívum

Comment (1) on “The Next Tango”

  1. Visszajelzés: Július 4. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Rubinstein, szivarral Archívum
  • Családi koncert, zenei utazás Papiruszportal
  • Spiritusz lemezbe égetve Archívum
  • Tiszta szívvel Archívum
  • Hídavatás, avagy a Széchenyi lánchíd sem úszta meg Archívum
  • Albumok a netről: Pamela Luss és Gina Forsyth Archívum
  • Október 27. Naptár
  • Kallós Zoltán moldvai gyűjtése: Uram, irgalmazz nékünk Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme