Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A dzsesszen keresztül az avantgárdig Archívum
  • Let there be rock, let there beer! Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 10. Archívum
  • Dzsessz és klasszikus, klasszikus és dzsessz Archívum
  • Ókori Nyelvöltögető V. Archívum
  • Heti papiruszok (2306) Egyéb kategória
  • Paradicsumut hazoá Archívum
  • Pünkösti Árpád: Rákosi, Sztálin legjobb tanítványa Archívum

Haydntól Griegig az Engegård Quartettel

Posted on 2023.06.15.2025.09.05. By admin 1 hozzászólás a(z) Haydntól Griegig az Engegård Quartettel bejegyzéshez

2L: String Quartets

a papiruszportal.hu archívumából [2009]

Szerző: Lehotka Ildikó

Joseph Haydn vonósnégyesei a kamarazene-irodalom alapját képezik, azonban Edvard Grieg kvartettjei igen ritkán szólalnak meg a skandináv országokat kivéve. Haydnt tartják a vonósnégyes műfajának megalapozójaként, való igaz, hogy a tételek száma, a tételrend az ő művei alapján vált etalonná. A klasszikus korszak még igen kedvelte a műfajt, azonban a nagyromantika nem kedvezett a vonósnégyeseknek, nem sok fantáziát láttak benne. Grieg vonósnégyesei formájukat tekintve követik a klasszikus műfajt, hangzásviláguk azonban tovább megy.

Grieg és Haydn vonósnégyesei mellett a norvég 2L kiadásában megjelent lemezen a ma is élő Leif Solberg h-moll vonósnégyese hallható. Az 1945 márciusában befejezett vonósnégyes becsülettel megírt mű, a hagyományos, klasszikus szonátaforma, a kissé klasszikus hangzás nem igazán teszi a művet egyedivé. Ami érdekes, az a norvég népzenei elemek becsempészése az első tételbe, a tánctétel pedig vastagon (és jólesően) tartalmazza a tenyeres-talpas népzenét. A dudabasszus különös helyeken bukkan fel, a második tételben olyan zenei anyagot is hallunk, ami inkább a következőbe illene. Egyedi és jól hangzik a második tétel vége felé szereplő felső oktávval erősített-dúsított dallam. A zárótétel fúgája sajnos nem igazán lehengerlő, hosszú a cselló által bemutatott téma. Mindenesetre egy gondosan megírt, gazdaságos hosszúságú művet ismerhettünk meg, melyre a szerző bábáskodása alatt készült fel az Engegård Quartet.
A lemez meglepetése Edvard Grieg elképesztően izgalmas g-moll vonósnégyese. A mű Grieg életének legnehezebb szakaszában készült, kislánya meghalt, feleségétől különvált. A vonósnégyesbe öntött fájdalom, dráma szinte süt. Ugyanekkor készült az azonos hangnemű, szintén keserű g-moll ballada.
Az 1878-ban bemutatott vonósnégyes előadása rendkívül jó, szétfeszíti az érzelmeket, különösen a kissé hosszú első tétel. A belső szólamok mozgása, egymáshoz való viszonya minden ízében kidolgozott, a művészek egyenrangú szólamai egyenrangúan is hangzanak. Az erőteljes, sokszor a felkiáltásig is eljutó hangzás rengeteg közös próbáról árulkodik. A második tételt színező kissé giccses hangzás, dallam megoldása is jó. Különösen szép a tétel vége felé hallható fuvolaszerű hangzás, később az üveghangos zárás. Grieg ebben a művében is idézi a norvég népzenei hangzást, a harmadik tétel (Intermezzo) témája, annak imitációi hangulatos kíséretet kapnak. A Finale tartalmazza a leggondtalanabb dallamokat, és itt érezhető legerőteljesebben a zenekari hangzás, a dús felrakás.
Joseph Haydn D-dúr vonósnégyese (Op. 76., no. 5.) a szerző egyik utolsó, e műfajban írott műve, itt már a szólamok egyenrangúak, a cselló szerepe megnő, virtuóz meneteket hallhatunk. Az első tételben nem igazán tetszett a zakatolás, forszírozottnak éreztem a túl szaggatott meneteket, idegesnek tűnt a játék. Kisebb-nagyobb belesietések is előfordultak. A lassú tételben az elsőhegedű hangja gyakran nem tetszett, a pianók nem magvasak, néha ugrik a vonó. A dallamvezetés inkább schuberti, Haydnnál egyszerűen kell játszani. Nagyon szép a téma moll változata, majd a kromatikusan lefelé lépő basszus és a fölötte lévő szólamok kísérteties hangzása. Szintén nagyon szép a – Haydnnál ritka – bő kvartszextes hangzás előtti csellódallam íve. A tétel lezárásának előkészítése jól formált, előkészített. A menüett karakterével vitatkoznék, a trió zenei anyaga érdekes, itt is a cselló szerepét érdemes figyelni. A záró tétel egyszerű, de annál karakteresebb dallama a humort, a fricskát, a népi szilajságot egyformán jól ábrázolja, alapos virtuozitással megspékelve. A vonósnégyes legjobban előadott tétele minden karaktert megfelelően mutat be, vidámság, öröm hatja át a zenei anyag tolmácsolását.
A 2006-ban alakult Engegård Quartet Grieg-felvétele kiemelkedő, nem lennék meglepve, ha díjat nyernének a lemezzel. A kvartett tagjai rendkívül tapasztalt zenészek, primáriusuk, névadójuk, Arvid Engegård Végh Sándor keze alatt játszott mint a Camerata Salzburg koncertmestere, Atle Sponberg a Norvég Rádiózenekar koncertmestere, Juliet Jopling – az egyetlen hölgy – szólóbrácsásként több neves zenekarban játszott. Jan Erik Gustafsson (Gusse, ahogy írja a rendkívül részletes kísérőfüzet) szólistaként, fesztiváligazgatóként is tevékenykedik. A kísérőfüzet művészekről készült képei fantasztikusak, mindig nagy gonddal tervezi a kiadó a lemezeket, nem ártana néhány kiadónak példát venni róla. Az Engegård Quartet következő lemezén Bartók-vonósnégyest is hallunk, kíváncsian várom.

Haydn, Solberg, Grieg:
String Quartets – Engegård Quartet

Joseph Haydn: String Quartet in D Op. 76 No. 5
Leif Solberg: String Quartet in B Minor
Edvard Grieg: String Quartet in G Minor Op. 27

Engegård Quartet

2L, 2008, 2L53SACD
DXD

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Június 15.
Next Post: Magyar dalok Rost Andreával és Simon Izabellával

Related Posts

  • Szerelem, halál, barbarizmus, korál Archívum
  • „Az énekest az ég madarainak kellene etetni” – Cseh Tamás Archívum
  • Borzalom Archívum
  • Az ördög és a részletek – Gounod: Faust Archívum
  • Májusi Manon Lescaut Archívum
  • Ütős buli volt: a Carl Palmer Band az A38 gyomrában Archívum

Comment (1) on “Haydntól Griegig az Engegård Quartettel”

  1. Visszajelzés: Szeptember 4. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Nyelvelek és bogarászok – Mikor ami, mikor amely? Archívum
  • Robert D. Hare: Kímélet nélkül Archívum
  • Rémségek Cirkusza – A vámpírtanonc Archívum
  • Karácsony a Warnertől Archívum
  • Tersánszky Józsi Jenő: Két zöld ász Archívum
  • A tigris meg a szelíd őz Archívum
  • Gustav Mahler: II. szimfónia Archívum
  • Diszkrét báj és kitárulkozás Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme