Talált, süllyedt
(a papiruszportal.hu archívumából [2013])
Szerző: legéndi
Húszéves a Titanic Filmfesztivál, és ez ma már önmagában nagy szó nálunk, hiszen idén a honi seregszemlét sem sikerült tető alá hozni (magyar játékfilm nem is szerepel ezen a mustrán sem). Az Uránia, a Toldi, az Örökmozgó, a Puskin és az A38 termeiben vetítették-vetítik a versengő és a „csak” meghívott műveket. A sötét oldal szekció egyik amerikai thrillerét választottam, Julian Richards Borzongását (Shiver). Borzongás volt is, de semmi más.
Az április 5-én kezdődő jubileumi seregszemlén több szempontból is előrelépést értek el a rendezők. Úgy néz ki, az NKA hosszabb távon támogatja a fesztivált. Horváth György fesztiváligazgató neves alkotókból (Jiøí Menzel és Hajdu Szabolcs rendező, Morgan Bushe ír producer) álló zsűrit hívott meg, a tavalyi hét után idén tíz film indult, bár a fesztivál fődíját, a Hullámtörőket idén is pénzjutalom nélkül adják át. A Titanicot Ezüst Oroszlán díjas film nyitotta meg (The Master), tovább erősödött a zenei felhozatal, és A sötét oldal szekció ellenpontjaként A napos oldalon derűs, vidám, szatirikus filmeket láthat(ott) a közönség.
Én viszont direkt egy thrillert szemeltem ki, arra voltam kíváncsi, lehet-e még újat hozni e műfajba, főleg Amerikából. Továbbá az eredeti nyelvű vetítés miatt is gondoltam egy noirra. Megvan a maga baja-bája a hangalámondásos műélvezetnek (itt nem vonunk párhuzamot más műfajjal), mélyebb filmet, amelynél minden mondatnak súlya lehet, azért mégiscsak jobb anyanyelven, illetve szinkronnal vagy felirattal (is) megnézni.
A Borzongás jó választásnak tűnt. Fél házat sem töltöttünk meg a Toldi moziban, megkaptuk a tolmácsgépünket, de szép számmal akadtak, akik nem igényelték, a mellettem ülő, agyontetovált fickó is anélkül követte a sorozatgyilkos útját. A mérsékelten érdekes és figyelemfelkeltő ismertető (lásd lentebb) ellenére valami pluszt vártam, és alaposan csalódtam. Egy beteg, torzult elme csinos, fiatal lányokra vadászik, meggyilkolja és megerőszakolja őket. A mészárlás során azonban az egyik leendő áldozatba beleszeret, s vele akar élni.
A tucathelyzetekbe semmi érdekeset, egyedit nem sikerült belevinni, a színészek így csak a szokásos típusokat hozhatták attól függően, hogy a sötét vagy az igaz oldalon álltak. Nyugdíj előtt álló rendőrfőnök, aki gyors eredményt akar elérni, fiatal nyomozó nehéz gyerekkorral és így tovább, elnagyolt, vázlatszerű jellemek, a rendező valamennyire csak a sorozatgyilkost, illetve a rajta kifogó áldozatot próbálta árnyaltabban bemutatni. A gyilkos nem hidegfejű, számos hibát elkövet, egyáltalán nem egy Hannibal Lecter. A történet leggyengébb dramaturgiai pontjaként fel- és valószerűtlennek tűnt a nyomozó hatóság alkalmatlansága, hogy a kiküldött rendőrök mennyire nem ügyelnek a tragédiát épp megúszó, veszélyeztetett nőre; illetve a rabomobilban antihősünk simán lefegyverezheti az őröket. Ez túl sok, illetve a történetet tekintve túl kevés.
A film egyetlen pozitívumaként az engem Ónodi Eszterre emlékeztető Danielle Harris és az ékszerbolti eladóból szatírrá váló John Jarratt megfelelő alakítása emelhető ki. A mozidarabot az unalomba fulladástól – sokan ott is hagyták – talán egyedüli izgalomfokozóként egy nem túl eredeti ötlet menti meg, már amennyire, abban viszont nincs köszönet: a gyilkos levágja és elteszi, konzerválja áldozatai fejét. A horrorisztikus elemek tényleg borzongattak, ám a film egyéb jeleneteire egy hét múlva már biztosan nem fogok emlékezni. Épp az egyik gyenge produkciót pécéztem ki a fesztiválon, a rendezővel folytatott közönségtalálkozót meg sem vártam.
Borzongás (Shiver)
Színes amerikai film, 2012, 91 perc
Rendező: Julian Richards, producer: Robert Weinbach, forgatókönyv: Robert Weinbach, operatőr: Zoran Popovic, zene: Richard Brand, vágó: Geoff Mastro, Mark Talbot-Butler
Szereplők: Danielle Harris (Wendy Alden), John Jarratt (Franklin Rood), Casper Van Dien (Sebastian Delgado nyomozó), Rae Dawn Chong (Mavis Burdine nyomozó), Valerie Harper (Audrey Alden)
Ismertető: Az önbizalom-hiányos fiatal titkárnő, Wendy egy kegyetlen sorozatgyilkos karmai közé kerül, ám valahogy összeszedi a bátorságát, megküzd vele, és elmenekül. A nő megölése Rood, a gyilkos rögeszméjévé válik, akinek sikerül átjutnia a Wendyt védő rendőrkordonon. Egy őrült autós üldözés közepette a nőnek ismét sikerül megszöknie, aminek hatására a torz személyiségű Rood beleszeret, és meggyőződése lesz, hogy örökké együtt kell lenniük. A Borzongás izgalmas és félelmetes thriller az elismert író, Brian Harper sokat dicsért regényéből, és szívesen veszi majd a Harper-rajongók népes tábora is.