Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Perényi Miklós Schumann-nal Archívum
  • Edward Elgar és az indulók Archívum
  • Heti papiruszok (2330) Egyéb kategória
  • Benedek Marcell Archívum
  • Borzalom Archívum
  • Monteverdi a Művészetek Palotájában Archívum
  • Helloween-parti a tél derekán Archívum
  • 3500 nap – A Gulag rabtelepei Archívum

A sötét oldalon: Borzongás

Posted on 2024.06.08.2024.06.06. By admin Nincs hozzászólás a(z) A sötét oldalon: Borzongás bejegyzéshez

Talált, süllyedt

(a papiruszportal.hu archívumából [2013])

Szerző: legéndi

Húszéves a Titanic Filmfesztivál, és ez ma már önmagában nagy szó nálunk, hiszen idén a honi seregszemlét sem sikerült tető alá hozni (magyar játékfilm nem is szerepel ezen a mustrán sem). Az Uránia, a Toldi, az Örökmozgó, a Puskin és az A38 termeiben vetítették-vetítik a versengő és a „csak” meghívott műveket. A sötét oldal szekció egyik amerikai thrillerét választottam, Julian Richards Borzongását (Shiver). Borzongás volt is, de semmi más.

Az április 5-én kezdődő jubileumi seregszemlén több szempontból is előrelépést értek el a rendezők. Úgy néz ki, az NKA hosszabb távon támogatja a fesztivált. Horváth György fesztiváligazgató neves alkotókból (Jiøí Menzel és Hajdu Szabolcs rendező, Morgan Bushe ír producer) álló zsűrit hívott meg, a tavalyi hét után idén tíz film indult, bár a fesztivál fődíját, a Hullámtörőket idén is pénzjutalom nélkül adják át. A Titanicot Ezüst Oroszlán díjas film nyitotta meg (The Master), tovább erősödött a zenei felhozatal, és A sötét oldal szekció ellenpontjaként A napos oldalon derűs, vidám, szatirikus filmeket láthat(ott) a közönség.

Én viszont direkt egy thrillert szemeltem ki, arra voltam kíváncsi, lehet-e még újat hozni e műfajba, főleg Amerikából. Továbbá az eredeti nyelvű vetítés miatt is gondoltam egy noirra. Megvan a maga baja-bája a hangalámondásos műélvezetnek (itt nem vonunk párhuzamot más műfajjal), mélyebb filmet, amelynél minden mondatnak súlya lehet, azért mégiscsak jobb anyanyelven, illetve szinkronnal vagy felirattal (is) megnézni.

A Borzongás jó választásnak tűnt. Fél házat sem töltöttünk meg a Toldi moziban, megkaptuk a tolmácsgépünket, de szép számmal akadtak, akik nem igényelték, a mellettem ülő, agyontetovált fickó is anélkül követte a sorozatgyilkos útját. A mérsékelten érdekes és figyelemfelkeltő ismertető (lásd lentebb) ellenére valami pluszt vártam, és alaposan csalódtam. Egy beteg, torzult elme csinos, fiatal lányokra vadászik, meggyilkolja és megerőszakolja őket. A mészárlás során azonban az egyik leendő áldozatba beleszeret, s vele akar élni.
A tucathelyzetekbe semmi érdekeset, egyedit nem sikerült belevinni, a színészek így csak a szokásos típusokat hozhatták attól függően, hogy a sötét vagy az igaz oldalon álltak. Nyugdíj előtt álló rendőrfőnök, aki gyors eredményt akar elérni, fiatal nyomozó nehéz gyerekkorral és így tovább, elnagyolt, vázlatszerű jellemek, a rendező valamennyire csak a sorozatgyilkost, illetve a rajta kifogó áldozatot próbálta árnyaltabban bemutatni. A gyilkos nem hidegfejű, számos hibát elkövet, egyáltalán nem egy Hannibal Lecter. A történet leggyengébb dramaturgiai pontjaként fel- és valószerűtlennek tűnt a nyomozó hatóság alkalmatlansága, hogy a kiküldött rendőrök mennyire nem ügyelnek a tragédiát épp megúszó, veszélyeztetett nőre; illetve a rabomobilban antihősünk simán lefegyverezheti az őröket. Ez túl sok, illetve a történetet tekintve túl kevés.

A film egyetlen pozitívumaként az engem Ónodi Eszterre emlékeztető Danielle Harris és az ékszerbolti eladóból szatírrá váló John Jarratt megfelelő alakítása emelhető ki. A mozidarabot az unalomba fulladástól – sokan ott is hagyták – talán egyedüli izgalomfokozóként egy nem túl eredeti ötlet menti meg, már amennyire, abban viszont nincs köszönet: a gyilkos levágja és elteszi, konzerválja áldozatai fejét. A horrorisztikus elemek tényleg borzongattak, ám a film egyéb jeleneteire egy hét múlva már biztosan nem fogok emlékezni. Épp az egyik gyenge produkciót pécéztem ki a fesztiválon, a rendezővel folytatott közönségtalálkozót meg sem vártam.

Borzongás (Shiver)
Színes amerikai film, 2012, 91 perc

Rendező: Julian Richards, producer: Robert Weinbach, forgatókönyv: Robert Weinbach, operatőr: Zoran Popovic, zene: Richard Brand, vágó: Geoff Mastro, Mark Talbot-Butler
Szereplők: Danielle Harris (Wendy Alden), John Jarratt (Franklin Rood), Casper Van Dien (Sebastian Delgado nyomozó), Rae Dawn Chong (Mavis Burdine nyomozó), Valerie Harper (Audrey Alden)

Ismertető: Az önbizalom-hiányos fiatal titkárnő, Wendy egy kegyetlen sorozatgyilkos karmai közé kerül, ám valahogy összeszedi a bátorságát, megküzd vele, és elmenekül. A nő megölése Rood, a gyilkos rögeszméjévé válik, akinek sikerül átjutnia a Wendyt védő rendőrkordonon. Egy őrült autós üldözés közepette a nőnek ismét sikerül megszöknie, aminek hatására a torz személyiségű Rood beleszeret, és meggyőződése lesz, hogy örökké együtt kell lenniük. A Borzongás izgalmas és félelmetes thriller az elismert író, Brian Harper sokat dicsért regényéből, és szívesen veszi majd a Harper-rajongók népes tábora is.

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Nikola Parov – Herczku Ágnes: Megéred még
Next Post: Budapesti Wagner Napok 2010

Related Posts

  • Pozsonyi papiruszok II. Archívum
  • Bartók hat vonósnégyese Archívum
  • Weiner Leó, a zeneszerző és hangszerelő Archívum
  • Kurtág 80 Archívum
  • Bartók Béla és József Attila Archívum
  • Az ismeretlen huszártiszt, gróf Batthyány Lajos Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Anthony Quinn, avagy Zorba, a görög Archívum
  • Február 20. Naptár
  • Zavaros idők − Sinka István életútja Archívum
  • Diszkrét báj és kitárulkozás Archívum
  • Heti papiruszok (2302) Egyéb kategória
  • Olvas(s)atok – Álomművek, avagy a Tóték változatai és Örkény Archívum
  • Kortárs magyar vesperások – lemezen Archívum
  • Egérodisszea, kalandregény gyerekeknek Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme