A Rádiózenekar koncertje
Szerző: Lehotka Ildikó, 2024. április 28.
Izgalmas műsor-összeállítású koncertet hallhattunk április 17-én a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. Balog József, Kis Péter valamint Rádiózenekar tolmácsolásában megszólalt Poulenc méltatlanul keveset játszott d-moll kétzongorás versenyműve, köszönet érte. Szintén ritkán hangzik el Sztravinszkij A tűzmadár balettjének teljes zenéje.
A Lehel bérlet 5. koncertjének anyaga 31 év zeneszerzői terméséből állt, két francia és a már említett orosz komponista művei szólaltak meg. A francia tematika is érvényesült, hiszen Sztravinszkij A tűzmadár balettzenéjének és természetesen a táncjátéknak Párizsban volt a bemutatója. Három zeneszerző gyökeresen ellentétes műve a XX. század színes palettájának egy-egy mozaikját villantotta meg a nagyszámú közönségnek.
Claude Debussy Három noktürn című műve először 1901-ben hangzott el először. A szerző 1892-ben már foglalkozott a gondolattal, hogy Három alkonyati jelenet címmel komponál egy ciklust. Az első két tétel – Nuages; Fétes – 1900-ban már elhangzott. A teljes mű első megszólalása alkalmával a szerző programot is közölt, miszerint a noktürn nem a szó hagyományos értelmét jelenti, hanem a benyomásokat, a pillanatnyi hangulatot. A Szirének zárótételhez Debussy nőikart is előírt.
Francis Poulenc viszonylag gyorsan megírt darabja 1932-es, de nem ez az érdekesség, hanem egyrészt a kétzongorás megoldás, valamint a korábbi korok zenéjének egy-egy (több) stílusjegyét is tartalmazó zenei anyag. A mű a szerző első alkotói periódusának végén íródott. Maga is elégedett volt a versenyművel, erről egy írásából tudunk. A mű dedikálása Edmond de Polignac hercegnőnek szól, aki a kompozíciót rendelte. Az ősbemutatón Poulenc volt az egyik zongorista. A mű „negatív szenzáció”, olvashatták Az újság-ban a korabeli érdeklődők. Chopin-, Haydn- és Strauss-utánzatokat is felfedezett benne a magyar újságíró, és volt is némi igaza.
Igor Sztravinszkij A tűzmadár balettje Debussy és Poulenc műve között keletkezett, 1910-ben, és a bemutató nagy sikert aratott a szakmai megítélések és a közönség szerint. A szerző első, a Gyagilev nevével fémjelzett Orosz Balettel megvalósult táncjátéka Fokin koreográfiája és forgatókönyve alapján készült. A zene sziporkázó, irizál, a hangszerelés remek, Sztravinszkij zenéje minden egyes megszólalásakor újat tud mutatni.
A Rádiózenekart Kovács János vezényelte. A Három noktürn első darabja, a Felhők bensőséges vonós hangszínnel indult, és végig megmaradt ez az intim hangzás, hangulat. Az Ünnepek a hallgató álmodozását elűzően kezdődött, dinamikus, pillanatonként változó karaktere mesterien kirajzolódott a zenekar előadásában. A Szirének helyenként földöntúli hangzását érdemes megemlíteni, a nőikar képszerűen hozta a szólamokat.
Poulenc művére nagyon kíváncsi voltam. A zenekar elrendezése nem a hagyományok szerint alakult, az ütőhangszerek a hegedűk mögött voltak. A nyitó, Allegro ma non troppo tétel zenei anyaga néha szellemes, máskor játékos vagy éppen gúnyos, máshol vidám. A Larghetto tétel csodálatos hangszínekkel indult és végződött, és a dinamikai ív kidolgozottságát mutatta a két szólista és a zenekar. Az Allegro molto féktelensége is maradéktalanul megjelent az előadásban. Remek előadást hallottunk, a két szólista, Balog József és Kiss Péter egymásra figyelve játszott, rendkívül pregnánsan az adott helyeken, lágyan, finoman másutt, ráadást is kaptunk.
Sztravinszkij balettje ritkán hangzik el koncerten, inkább a három szvit közül választanak a zenekarok. Sztravinszkij jó érzékkel, és pénzügyi szempontból is sikeresen adaptálta balettzenéjét. A kivetítők lehetett követni azt, hol tart éppen a gonosz Kascsej, Iván cárevics és a Tűzmadár története, meséje. Nagyon jó előadást kaptunk, megelevenedett a zenébe szőtt történet. Összességében egy nagyon jó koncerten vehettünk részt, a műsorválasztás különlegessége példaértékű. Kovács János a tőle megszokott vehemenciával, pontos és érthető mozdulatokkal irányította a három művet. A Rádiózenekar tökéletesen megvalósította Kovács János elképzeléseit, szép színeket, hangszerszólókat hallhattunk.