Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Hús-vér románc: „kinek a mandarin, kinek a kokain… Archívum
  • Vivaldi, az olasz barokk mestere Archívum
  • Heti papiruszok (2330) Egyéb kategória
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Az elmúlás és a halálmotívumok megjelenése Dsida Jenő ifjúkori verseiben Archívum
  • Kodály Zoltán gyermek- és vegyes karai, Fischer Ádámmal
    Kórusművek (Choral Works)
    Archívum
  • Élő legenda és nyár a városban Archívum
  • Schubert: 7. (Nagy) C-dúr szimfóniája Archívum
  • Kocsis Zoltán és az UMZE Archívum

A forgatókönyv, Julius Caesar és a néző halála

Posted on 2023.12.31.2024.04.21. By admin Nincs hozzászólás a(z) A forgatókönyv, Julius Caesar és a néző halála bejegyzéshez

L’art pour l’art Társulat: Két férfi, egy nő meg egy férfi

a papiruszportal.hu archívumából [2008]

Szerző: Vandál S. K. József

A kimondottan magyar abszurd humort játszó L’art pour l’art Társulat legújabb színházi estjén arra vállalkozik, hogy „az erőszak feltartóztathatatlanul terjedő, mindannyiunk lelkének legmélyebb üregeibe lehatoló tarackgyökérzetét kihuzigálja”. Ehhez a humor fantázianevű biológiai fegyvert veti be, a már jól ismert módon és szereplőkkel. Úgy vélik, a kacagás okozta rázkódás meglazítja a gyökérzet körüli, mélyen kiszáradt, már-már megkövesedett termesztőközeget, lehetővé téve a minél hatékonyabb ráncigálást.

Legutóbb a 2001–2002-es tévéműsorok dévédén megjelent darabjait (Nooormális???) és a Best uff válogatást teszteltük, s meg kellett állapítanunk, hogy frissességükből semmit nem veszítettek, s ugyanolyan aktuálisak, mint ma.
A február 15-i, késő estébe nyúló előadásra csordultig megtelt a fővárosi főhadiszállás, a Budapest Bábszínház nézőtere, s a műélvezők között műrepülő-világbajnoktól a műlovarnőn keresztül a műmosóporreklám-szereplő gyermekig változatos volt a felhozatal, amint azt az új műsortól is elvártuk.
A cím többféle képzettársításra lehetőséget ad, ám ez néha sehová sem vezető ösvényekre is vihet, mint láttuk azt a Hófehérke és a svéd törpe esetében. Egy ilyen „bonyolult színházi esten” sok minden megtörténhet, akár még arról is szólhat az előadás, ami a címben van. Számszakilag és biológiailag mindenesetre stimmel, hiszen az estek szilárd gerincét adó Besenyőék négyen vannak, és a cím így sokkal talányosabb, mint a 3+1 vagy 2+2 lenne, ami egy másik mulatós műfajba irányítana teljesen fölöslegesen. Míg ki-ki elfoglalja a helyét, a társulat a Jenő című, a Beatrice hasonlóan szellemes dalával semmilyen rokonságot nem mutató, magnóról hangzó anyaggal ajzza motiválttá a közönséget, s próbálja lesimítani az egyre több napi bosszúság felborzolta idegeinket. Ma már a legtöbb helyen külön felhívják a nagyérdemű figyelmét a mobiltelefon-használat mellőzésére (bár nem mindig célravezető), így történt ez ezúttal is: Pandacsöki/Öreg/Dolák-Saly a megszokott debil módon kért meg, hogy most tekintsünk el ezen hanghatások megszólaltatásától, hiszen sokkal nagyobb zenei élményben lehet részünk nélkülük is. Nosza!

A kretén kezdet most is ült: Dolák-Saly Róbert és Laár András egyszerre mondta el köszöntőjét, majd gyorsan összevesztek azon, ki folytassa most már egyedül, ki nyerje el a nézők kegyeit, a tapsot kisajátítva. A pofákat – a társulat erőssége – most is vigyorfakasztóan vágták, s elgondolkodtam azon, hogy vajon az előre alaposan kidolgozott forgatókönyvből mennyi marad meg az improvizálás után. A Két férfiban is előfordult, hogy úgy vonultak le visszafojtott röhögéssel a szereplők a színről, hogy aligha az volt az eredeti jelenet jól kiókumlált vége.
Egymás után sorakoztak a jól ismert betétek. A költő például társulatot játszott a társulatban, az egész előadásban általam hiányolt Tompika a helyhez stílusában is illeszkedően báb formájában bújt elő, akit Besenyő Pista bácsi okított a maga következetes módján és logikájával. Laár popzenei paródiája is nagy sikert aratott: egy szál gitárral, sállal és jól koordinált mozgással előadott performanszában az elmúlt évtizedek magyar sztárjai elevenedtek meg egy-egy pillanatra. Természetesen volt Besenyő családi jelenet, megspékelve kis rapes betéttel, Margittal, Kancácskával, szóelemzéssel: sífutás (nooormális???). Lányom megkérdezte, mit jelenthet Pista bácsi egyre kifinomultabb ásómozdulata. Ha minden mozdulatukat érteném, feleltem okostojás módon, nem járnék már lárpúrlárra.
Nem maradhatott el Naftalin Ernő az első sorokban – joggal be lehetnek…, vetítette előre a tudós lekászálódva a nézők közé – kellő riadalmat kiváltó interaktív száma sem, amelyben a jó párkapcsolatot boncolgatta, 1 kihívott férfi és 1 kihívott nő segítségével. Utalás szintjén elrepültünk az Orionnal is, de a parancsnok most más volt, viszont később virított az alufólia szerkó.
Laár Ripők-show-ja is déjà vu érzéseket keltett, ám másképp: a hasonló stílusú és színvonalú sztárműsorokkal tele vannak a kereskedelmi tévék, Laár a legrosszabb ripacs műsorvezetőket idézte, most is kitűnően, s ez – a fonal időnkénti elszakadtát figyelve – önmagának is felettébb tetszhetett. Idegesítően ismerős és szellemes volt a dévédépromóció is: a direkt marketing legszebb/legrosszabb pillanatain nyeríthettünk (majd a műsor után kifelé is). Nem maradt el a címnek leginkább megfelelő Besenyő-jelenet sem, az ismert archetípusokkal és nyelvi leleményekkel.
A legjobban ezen az estén Pandacsöki Boborján jelenete, a shakespeare-i színes darabka és a diafilmek tetszettek. Biológiai brutalitás és egyben fegyverarzenál, amint Boborján testhez simuló, mást ne mondjak „tetőtől talpig nejlonharisnyában”, nanu-nanu fejékkel és szárnyacskákkal megjelenik a színen mint idegen lény/légy, kellően kidomborítva kigyúrt, agyonsportolt adoniszi alkatát. Hogy ez a megjelenés nagyon erős volt, azt a harisnya deréktáj környékén való húzogatásával próbálta ellensúlyozni, kevésbé ütőssé tenni nem sok, illetve sok sikerrel. Ilyenkor nagyon sajnálom Pethő Zsoltot, hiába a sok próba, erre nem lehet készülni – Boborján ráadásul agyonalázza azzal is, nem először, hogy valószínűleg nem az előre lefektetett végszókat mondja, s eltér a forgatókönyvtől. A folyamatosan színpadi és nézőtéri röhögésbe fulladó jelenet volt az egyik legerősebb ezen az estén.
És a diafilmovy serial. Többet kaptunk belőle a szokásosnál, volt halott medvéről (Malého macko) szóló, idegen nyelvű (bár magyar olvasatban), akadt az idegen légyre rímelő Légy jó mindhalálig, és egy indiános sorozat, az Ezüst-tó kincse I., II. és a ráadás. Ami hülyeség egy régen olyannyira szeretett médium kifigurázásába beleférhetett, az belefért, gurult a közönség a nevetéstől, folyt a könnyünk.
Újra drámai oldalát és a gyilkos tőrt csillogtatta a társulat, ezúttal a Julius Caesar általuk kimunkálatlannak vélt jelenetének kitekert változatát adták elő. Az esten (önmagától) viszonylag kevés szerepet kapó Szászi Móni remekelt a súgójuk/súgó- és egyéb lyuk szerepében, de a római hősök is nagyot domborítottak mind fizikovizuálisan, mind rímelve. Rómát látni és tógában látni ezeket a figurákat nem mindennapi élmény.

80 százalék, talán ennyi lehet a forgatókönyvből megvalósuló élő szöveg aránya – ha valaki pontosabbat tud, ne kíméljen, ahogy a L’art pour l’art Társulat sem kímélt ezen az estén több száz embert, közmegelégedésre.

Archívum Tags:Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Elektra
Next Post: Újévi koncert Törökbálinton

Related Posts

  • Kossuth-bankókat is szállított a Titanic? Archívum
  • Pannon Filharmonikusok: Könyvek – Holt lelkek Archívum
  • Az ördög álarcosbálja – Marilyn Manson az arénában Archívum
  • Bogányi Gergely koncertje a Zeneakadémián Archívum
  • Egy fiatal gitárvirtuóz Magyarországon – interjú Kállai Jánossal Archívum
  • Guinness Rekordok könyve és a Biblia Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Csapó, Szőllősy, Beethoven – Csalog Archívum
  • Liszt Ferenc: Férfikarok II. Archívum
  • A Kalevala napja Archívum
  • „A kommunizmus sűrű köde” Archívum
  • Június 9. Naptár
  • Haydnról mindenkinek Archívum
  • Maurice Ravel, spanyolul Archívum
  • Január 18. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme