Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Fischer Annie emlékére Archívum
  • Mario, Kékszakállú és Bábel tornya Egyéb kategória
  • „Beszélj keveset, és cselekedj sokat!” Archívum
  • Dzsessz és klasszikus, klasszikus és dzsessz Archívum
  • Földi paradicsom Archívum
  • Haydnról mindenkinek Archívum
  • A két Otello Archívum
  • Robert Capa-kiállítás a Ludwig Múzeumban Archívum

Olvas(s)atok, néz(z)etek – Kié a felelősség?

Posted on 2023.12.09.2023.12.07. By admin Nincs hozzászólás a(z) Olvas(s)atok, néz(z)etek – Kié a felelősség? bejegyzéshez

Srác a biciklivel

a papiruszportal.hu archívumából [2012]

Szerző: Laskovics Márió

A belga Jean-Pierre és Luc Dardenne rendezőpáros alkotásáért már előre lelkesültem, ugyanis szeretem a francia filmeket. Ám még nem láttam ezt megelőzően filmet tőlük.
Adott egy rossz gyerek, Cyril. Bentlakásos iskolában él, mert apja eltaszította magától. Megismerkedik egy fodrásznővel, akivel már első találkozásuk alkalmával kialakul egy mélyebb kötődés. („Foghatsz, de ne olyan erősen.”)

Samantha befogadja Cyrilt, együtt megkeresik az apát, akiről kiderül, hogy nem tudott felelősséget vállalni a gyerekért, ezért inkább tudomást sem akar venni róla. Cyril nem nyugszik meg Samantha gondoskodó szeretete ellenére sem. Gyermeki lelke az édesapa elvesztése után is vágyja egy idősebb férfi példakép útmutatását. Így kerül egy fiatalkorú bűnöző befolyása alá, aki a pótapa szerepét tölti be nála.

A bicikli a történetben a fiú apja iránt érzett kötődésének szimbóluma. Alapvetően még az ifjúság, az önfeledt gyerekkor képzetét társíthatjuk hozzá. Egyes motívumok ismétlődnek a filmben. Például Cyril mindig ahhoz ragaszkodik, akitől az eltűnt/ellopott biciklit visszakapja. Először az apjához, majd a fodrásznőhöz, végül pedig a fiatal bűnözőhöz. Az erőszak jelenléte is tanulságos: először elszenvedője, majd elkövetője, végül megint szenvedője az erőszaknak. Ez az élet körkörösségét, a fogat fogért elvet is jelképezheti. Erre játszik még rá a az is, hogy a Cyril által korábban megtámadott férfi fia bosszúból megtámadja őt. S végül az ő apja szintén felelősség nélkül cselekszik. El akarják titkolni a dolgot, ezáltal egyértelműen rossz példát mutat a fiának.

A film egyértelműen felhívja a figyelmet a nyugati társadalmak mai gyermeknevelési szokásaira, azok hiányosságaira. Egyre kevésbé vagyunk hajlamosak felelősséget vállalni tetteinkért, másokért meg szinte már alig. Ezt kitűnően példázza az a jelenet, amelyben Samanthát Cyril miatt faképnél hagyja a barátja (ő sem akar felelősséget vállalni érte). A nő azonban kitart a gyerek mellett. Így útmutatást adva nekünk, hogy nem csak magunkért kell felelősséget vállalnunk, hanem bizony szeretteinkért s főleg gyermekeinkért is. Hiszen ha mi nem neveljük megfelelően utódainkat, követendő példát állítva eléjük, akkor csakis magukra utalva találhatják meg azokat a módszereket, alakíthatják ki önnön erkölcsi hovatartozásukat, melyeket majd ők is továbbadnak. Példa nélkül, magunkra utalva sokkal nehezebb elboldogulni az élet útvesztőiben. (A fiú a nő hatására tanulja meg, hogy felelősséget kell vállalni tetteiért: bírósági eljárás, bocsánatkérés.)

A filmben a dokumentarista jelleg dominál. A kézikamerás felvételek, a közeli képek és a zenei aláfestés minimalizálása teszik hitelesebbé, realisztikusabbá az amúgy is életszerű történetet. A precíz színészi játéknak és a jól megírt forgatókönyvnek köszönhetően a karakterek egyből felkeltik a nézők érdeklődését. Annak ellenére, hogy ábrázolásuk hiányos, fekete foltok jellemzik, nincs többletinformáció. A film keretes szerkezetű, in medias res kezdéssel indít. Részesei leszünk egy bolyongó ifjú lélek élete egy meghatározó szakaszának, felnőtté válásának. A mű zárása is gyors, nem hollywoodi jellegű, nincs még egy feleslegesen hozzáadott, megmagyarázó-lezáró jelenet. Amilyen hirtelen bekapcsolódhattunk Cyril életébe, olyan hirtelen ki is lépünk belőle. Ez a tény is azt erősíti, hogy itt nem egyéni sorsok vannak a górcső alatt, hanem társadalmi folyamatok, melyek mindnyájunkat érintenek.

Srác a biciklivel
Színes, feliratos, belga–francia–olasz filmdráma, 87 perc, 2011
Cannes (2011) – zsűri nagydíja: Luc Dardenne, Jean-Pierre Dardenne
Flaiano Film Festival (2011) – legjobb rendezés

*
Olvas(s)atok, néz(z)etek sorozatunkban Fűzfa Balázs (Nyugat-magyarországi Egyetem) tanítványainak szerkesztett, rövidített dolgozataiból közlünk.

Archívum Tags:Iskola a határon, Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Nem az évszak a lényeg
Next Post: Nabucco

Related Posts

  • Miklósa Erika és vendégei gálakoncertje Archívum
  • Tersánszky Józsi Jenő: Két zöld ász Archívum
  • Impressziók – Ravel kamarazenei művei Archívum
  • Iskola a végeken – Podolin Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Fekete és fehér egy személyben Archívum
  • Norman Mailer Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Szokolov és a varázs Archívum
  • December 5. Naptár
  • Georg Friedrich Händel Archívum
  • Szabó Magda: Régimódi történet és
    Arthur Koestler: Sötétség délben
    Archívum
  • Veszprémbe vagy Veszprémben lakom? Archívum
  • Sorstársaink − Szigethy Gábor reformkori breviáriuma Archívum
  • A hivatal belovagolt Pécsre Archívum
  • Szeptember 19. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme