Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Babamesék a tihanyi Babamúzeumból Archívum
  • Az ismeretlen huszártiszt, gróf Batthyány Lajos Archívum
  • A nagybőgők diadala Archívum
  • Szeretetszakadékok Archívum
  • Három gitáralbum Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Balaton Archívum
  • Fesztiválzenekar nagyban és kicsiben Archívum
  • Gerald Durrell: A részeg erdő – hogy magunk mellé emeljük a föld élőlényeit Archívum

DVD: Pavarotti The Last Tenor

Posted on 2023.09.06.2025.10.13. By admin 6 hozzászólás DVD: Pavarotti The Last Tenor című bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2005]

Szerző: Szabó Ildikó

„Pavarotti árucikké vált, meghazudtolva minden idők egyik legnagyobb tenorjának hatalmas tehetségét”*
Pavarotti neve valóban árucikké lett, a dévédé is ezt igazolja. A lemez a nagyközönségnek készült, azoknak, akik nem járatosak a komolyzene világában, csak azt a néhány áriarészletet ismerik, melyek a reklámokból köszönnek rájuk. Talán azt is tudják, ki a másik két tenor Pavarotti mellett, valamint azt, hogy az énekes állandó súlyproblémákkal küzd, elvette titkárnőjét, és kislánya született.

„Rendkívüli, könnyed hangjával és csengő magas hangjaival azonnal befutott, amint elkezdett énekelni. Korai szerepeiben, így Rodolfóként (La boheme [Bohémélet]) és Tonióként (La fille du régiment [Az ezred lánya]) szinte tökéletes hangtechnikát mutatott. A nehezebb repertoár csábításának engedve hangja később elvesztette izgalmas csillogását; az 1970-es években felvett előadásai a legkiválóbbak. Az elmúlt években stadionokban és a „Három tenor” tagjaként való fellépések öregbítették világhírét.”*

Luciano Pavarotti kétségkívül az operajátszás és -éneklés legnagyobb alakjai közé tartozik. Nevét mindenki ismeri, remélhetőleg a dévédé megnézése után művészetével (annak töredékével) is megismerkednek azok, akik eddig nem rajongtak az operáért.
A lemezen egy idősödő férfit láthatunk, aki sokszor megfáradtnak tűnik, nehezen, lassan beszél, igaz, angolul. (A lemezhez nincs magyar felirat.)
Hatalmas életműve nemcsak a felvételek száma miatt rendhagyó – néhány operát többször fölvettek főszereplésével –, hanem az egyenletes színvonalért, melyért sok művésztársa megirigyelheti. Nem égett ki idejekorán, mint sok énekes, nem vállalt el olyan feladatokat, melyek nem az ő karakterét képviselik. Hosszú, negyvenéves, töretlen karrierje káprázatos. Bár egy zenei újság szavazása szerint az évszázad énekese a két éve meghalt Franco Corelli volt, az emberek Pavarotti nevét ismerik inkább. A komolyzene történetében ő az, akinek a felvételei a legnagyobb példányszámban keltek el.
Hangjának lágysága, hajlékonysága, behízelgő hangszíne és nem utolsósorban briliáns technikája, drámai megjelenítő ereje tette Pavarottit a – tenortársai által is elismert – legjobbá. Láthatjuk debütálni a Bohéméletben, még vékonyabban, és búcsúkoncertjén, a Toscában, Cavaradossiként is. A világ nagy operaházaiban lépett fel, például a Deutsche Operben, a Metben, a Central Parkban is énekelt, ezekből az előadásokból láthatunk részleteket. Sajnos, több áriarészlet kétszer is szerepel (Turandot, Pillangókisasszony), a címeket, áriákat nem közli az igen szűkszavú kísérőfüzet.
Azért, hogy elkészülhessen a film, tizenkét hónapot töltöttek Pavarottival. Nem a művészallűröket mutatja be, bár szó esik Pavarotti babonásságáról, hanem az embert akarták a központba állítani. A hetvenéves énekes elmondja, hogy magát tulajdonképpen „senkinek” tartja, nem akar az emberek fölé emelkedni. Szívesen néz focimeccset, kedvenc csapata a Juventus, szívesen kártyázik, bár a szabályokat nem tudja, szabad idejében szeret lubickolni (pólóban) kislányával.
Családjáról nagy szeretettel beszél, édesapjával, aki szintén tenorista volt, igaz, műkedvelő, duettet is énekel. Pavarotti bemutatja a helyet, ahol a gyermekéveit eltöltötte, szülőházát, a környéket. Megismerjük nővérét, második feleségét és kislányukat, az esküvőről is láthatunk néhány pillanatot, Andrea Bocelli énekli Bach–Gounod Ave Mariáját, szinte olyan hangszínnel, mint Pavarottié. Előző házasságáról nem mesél, de ezt már úgyis megtette a bulvársajtó, csak lányairól. Tanárként kezdte felnőtt életét, a tanítás szeretete megmaradt: mesterkurzusokat vezet.
Tisztelettel és megbecsüléssel beszél nagy tenorista elődeiről, Enrico Carusóról, Giuseppe di Stefanóról, művészetükről. Ám nem csupán Pavarotti vall magáról, gondolatairól a filmen, hanem Roberto Alagna, a mai idők egyik legelismertebb énekese méltatja. Bono, akinek neve a komolyzenéért rajongóknak nem sokat mond, annál többet a könnyűzene ismerőinek, is szeretettel beszél a kiváló tenoristáról. Érdekes volt látni, ahogy a két más pólusú zenét képviselő ember milyen jó baráti kapcsolatban van egymással. Pavarottitól egyébként sem áll távol a könnyebb műfajok szeretete, hiszen énekel nápolyi dalokat, kirándul a könnyűzene világába is, a Mezzo tévén szinte mindennap lehet látni-hallani egy klipjét. A dévédén három teljes ária mellett két könnyedebb dalt is előad.

Mindenkinek, nem csak a komolyzene iránt mélyebben érdeklődőknek ajánlható a most megjelent lemez.

  • Stanley Sadie (összeállította): Opera. Képes enciklopédia
    Kossuth Kiadó, Budapest, 2005

Pavarotti The Last Tenor – DVD

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Bőrnetwork
Next Post: Szeptember 7.

Related Posts

  • Már megint malacunk van Archívum
  • A legnagyobb komédiás – Richard Pryor Archívum
  • Dvořák szláv táncai a BFZ előadásában Archívum
  • Lackfi János világa I. Archívum
  • „A bölcsesség szavai” Archívum
  • Prága, a száz torony városa 1. Archívum

Comments (6) on “DVD: Pavarotti The Last Tenor”

  1. Visszajelzés: Október 12. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Február 17. – papiruszportal.hu
  3. Visszajelzés: Február 23. – papiruszportal.hu
  4. Visszajelzés: Március 13. – papiruszportal.hu
  5. Visszajelzés: Április 28. – papiruszportal.hu
  6. Visszajelzés: Szeptember 6. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • December 24. Naptár
  • Június 10. Naptár
  • Otthagyott csapot-papot – Csokonai a néphagyományban Archívum
  • Sjón – a világ szeme Archívum
  • Hamburger Klára: Liszt Ferenc zenéje Archívum
  • Nagy sikerű koncert a Nemzeti Hangversenyteremben Archívum
  • Április 29. Naptár
  • Kamarazene és nagyzenekar Papiruszportal

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme