a papiruszportal.hu archívumából [2006]
Szerző: Szabó Ildikó
A Budapest Music Centernél Csalog Gábornak nemrég két lemeze is megjelent, az a közös bennük, hogy rövid lélegzetű, de annál nagyobb érzelmi töltetű műveket játszik.
Szkrjabin zongoraminiatűrjeiből hallhat az érdeklődő egy válogatást. Szkrjabin a magyar közönség számára szinte teljesen ismeretlen, de a lemezt meghallgatva biztosan sokan fogják a műveit keresni. Különleges hangulatú, rövid darabok füzére ringatja a hallgatót egy álomképbe, egy varázslatos világba, ami rabul ejti, nem ereszti.
A Moszkvában született Szkrjabint az impresszionistákhoz sorolják, akinek életművében inkább zongoraművek találhatók, hiszen koncertező művész is volt. Zenekari művei közé tartozik többek között három szimfónia, zongoraverseny, zongoradarabjai: 83 prelűd, tíz szonáta, Fehér mise, Fekete mise.
Ezek a zongoraminiatűrök sokszor Liszt- és Chopin-szerűek, de mégsem utánzások. Különleges harmóniavilágot tárnak elénk, egy-egy érzést megjelenítve. Érdekes a darabok tömörsége is: ahogy Schubert egy-egy dalában a pillanatot fogta meg és tökéletesen ábrázolta, Szkrjabin ugyanezt a hatást tudta kiváltani zongoradarabjaival. A sorsszerűséget rajzolja meg a b-moll prelűdben, valami egészen egyedi harmonizációval, a g-moll prelűd a chopini szinte szégyenlős kezdés után erőteljes középrészével hat érzékszerveinkre, nem csak a fülünkre. Szintén a chopini érzelemábrázolás hatja át az F-dúr darabot, a csak ritkán felfedezhető gondtalanság ábrázolásával, de a gyakran túltengő melankólia is Szkrjabin repertoárjába tartozik. Nem marad ki a virtuozitás sem, ami Lisztre hajaz, harsányságával, iszonyú erőt és technikai tudást követelve. A Fazioli zongora jól vette az akadályt, ahogy a C-dúr (op. 33. No. 3.) és c-moll (op. 37. No. 4.) prelűd tolmácsolásakor is, bár nem tudom, hányszor kellett hangolni. Különösen tetszett a basszushangzás, ami a zongoráknál nem mindig szól tömören, telten, de mégsem vastagon. Talányos az op. 29. No. 2. és az op. 17. B-dúr prelűd, jócskán előremutat a 20. század zenéje felé. Félelmetes hangzások, hangfürtszerű akkordok, az ad hoc jellegű ritmika és a bal-jobb kéz ellentétes érzelmeket kavar fel. Ennek ellentéte az op. 71. No. 2. poéma, ódon hangulat, gyöngyöző zene tárul elénk. Hasonló érzelmi töltetű a zene az op. 51. No. 1. Fragilité-ban is.
A rövid darabokat Csalog Gábor a legodaillőbb karakterekkel játssza. A leglágyabb hangzástól kezdve a harsány, szinte kiabáló megjelenítésig mindenre találunk példát a lemezen, ahogy a játékosságra, szalonzenére való utalásra (Fisz-dúr prelűd op. 32. No. 1.) is.
Ezekkel a miniatűrökkel le lehet mérni az előadó technikai és zenei képességeit, Csalog Gábor előadása és a művek összeállítása egyaránt elismerést érdemel.
A kísérőfüzetben Csalog Gábor ismerteti Szkrjabin darabjait, a válogatás szempontjait. A három oldalra szerkesztett negyven mű felsorolása egy kicsit újhullámosra sikeredett, első látásra kibogozhatatlannak tűnik, ahogy a rövid, de velős esszé egybefolyó szavai is.
Csalog Gábor Kurtág György Játékok darabjaiból válogatta a lemez anyagát. Ezek a művek talán még sűrítettebbek, mint a Szkrjabin-cédén szereplők.
Kurtág György Játékok ciklusát folyamatosan írja, a lemez 58 darabot tartalmaz. A Játékok úttörő mű a zongoratanításban, ahogy Bartók Mikrokozmosza és a Gyermekeknek füzetei is azok voltak. Még a kezdő zongorista is élvezettel próbálgathatja a billentyűket, nem kell a tökéletes billentéstechnikát használni (Könyökös, Tenyeres). Rögtön megismerkedhet valami új, modernnek tűnő hangzásvilággal, így könnyebb lesz a későbbiekben a nagyközönség számára máig szokatlan, elvetett hangzásképet befogadni. Az ötletszerű pillanatképek nemcsak a gyors tempójú villanásokat, hanem mély, őszinte dallamokat is őriznek, ezekhez tartoznak az egy-egy személy emlékére írt, a többihez képest hosszabb darabok. A humor sem hiányzik, talán a leginkább nevetésre ingerlő a Magyar nyelvlecke külföldieknek, a Veszekedés, Némajáték – Veszekedés, Alapelemek, ahol nem csupán a zongorát szerepelteti Kurtág.
A zenei anyag a zenetörténet stílusaiból egyfajta összegzést ad, a magyar népzenei intonáció is felismerhető. A lemez záró száma egy Bach-korál négykezes átirata a szerző és felesége előadásában, melyet pianínón játszanak. A hangszín ezért még lágyabb, szinte harmóniumszerű, intim. Megható és gyönyörű a két ember játéka, ez a fajta tisztelgés Bach előtt.
Csalog Gábor nemcsak a romantika, a zenei impresszionizmus nyelvét beszéli tökéletesen, de a kortárs zenéét is. A zongoraművész, aki hosszú ideje foglalkozik Kurtág György darabjaival, avatott tolmácsolója a műveknek. A rövid villanások alatt is tökéletesen tudja érzékeltetni Kurtág György elképzeléseit, a hangszínek, billentéstechnika, dinamika átgondolt, következetes (ez a Szkrjabin-művekre is érvényes).
Mindkét lemezt érdemes megvenni és persze hallgatni, csemegézni belőle, hangulattól függően.
Várjuk a Játékok további felvételeit.
Alexander Szkrjabin: Etrangeté / Strangeness – Prelűdök és poémák
- a-moll prelűd Op. 11, No. 2 2:28
- H-dúr prelűd Op. 11, No. 11 2:18
- gisz-moll prelűd Op. 11, No. 12 1:51
- b-moll prelűd Op. 11, No. 16 2:04
- B-dúr prelűd Op. 11, No. 21 1:48
- g-moll prelűd Op. 17, No. 7 1:32
- Asz-dúr prelűd Op. 11, No. 17 1:12
- f-moll prelűd Op. 17, No. 5 1:16
- F-dúr prelűd Op. 11, No. 23 0:47
- gisz-moll prelűd Op. 16, No. 2 1:39
- C-dúr prelűd Op. 31, No. 4 1:24
- Asz-dúr prelűd Op. 35, No. 1 1:04
- Asz-dúr prelűd Op. 39, No. 4 1:18
- C-dúr prelűd Op. 48, No. 2 1:43
- a-moll prelűd Op. 51, No. 2 2:20
- Prelűd Op. 59, No. 2 1:33
- Poéma Op. 71, No. 2 2:27
- esz-moll prelűd Op. 16, No. 4 1:13
- Esz-dúr prelűd Op. 17, No. 2 1:00
- B-dúr prelűd Op. 17, No. 6 2:45
- cisz-moll prelűd Op. 22, No. 2 1:14
- H-dúr prelűd Op. 22, No. 3 1:02
- esz-moll prelűd Op. 31, No. 3 0:52
- C-dúr prelűd Op. 33, No. 3 0:40
- c-moll prelűd Op. 37, No. 4 1:16
- Feuillet d’album Op. 45, No. 1 1:12
- Fragilité Op. 51, No. 1 2:46
- A lángok felé – poéma Op. 72 5:03
- b-moll prelűd Op. 17, No. 4 1:39
- Fisz-dúr prelűd Op. 33, No. 2 1:27
- Fisz-dúr poéma Op. 32, No. 1 3:56
- Fisz-dúr prelűd Op. 39, No. 1 0:56
- C-dúr prelűd Op. 35, No. 3 1:25
- B-dúr prelűd Op. 35, No. 2 3:15
- Fisz-dúr prelűd Op. 48, No. 1 0:39
- Nuances Op. 56, No. 3 2:07
- Enigme Op. 52, No. 2 1:05
- Poéma Op. 71, No. 1 1:30
- Etrangeté – poéma Op. 63, No. 2 2:13
- Prelűd Op. 74, No. 4 2:22
Összidő: 70’42”
Előadók
Csalog Gábor – zongora (Fazioli grand, model F278)
Produkciós adatok:
Felvétel: Phoenix Studio, Budapest, 2004. október 21–28.
Zenei rendező és vágó: Aczél Péter
Hangmérnök: Bohus János
Borító: Yasar Meral – Németh Dániel fotóinak felhasználásával
Portréfotó: Huszti István
Art-Smart: GABMER / www.bachman.hu
Architect: Bachman Gábor
Kurtág György: Játékok
Első rész
- I/5B Kis korál (1) 1:26
- I/4A Talált tárgy (2) 0:46
- I/4A Könyökös 0:32
- I/2A Tenyeres (2) 0:22
- I/1B Prelúdium és valcer C-ben 0:51
- I/11B Arckép (1) 0:51
- II/33 Ugráló kvintek * 0:14
- II/26 Kvintek (3/a, 3/b) * 0:45
- III/19 (… és forog a korong…) 0:20
- II/33 Ugráló kvintek * 0:19
- VI/2 D’ora dara b. Születésnapra Antal Dórának (2. változat) 1:11
- VI/3 Versetto: Temptavit Deus Abraham… (apokrif orgánum) * 0:40
- III/9 Tollrajz, búcsúzóul Schaár Erzsébetnek 1:04
- I/18B Madaras (négy kézre) 0:49
- I/11A (álmosan) 1:00
- VIII Verés – veszekedés (négy kézre) 1:11
V/40 3 In memoriam: - 1. Szoltsányi György emlékezete 2:22
- 2. Hommage tardif à Karskaya 1:20
- 3. In memoriam Maurice Fleuret 1:50
- III/20 Kettősfogások 0:58
- III/37 Ötujjas veszekedős 0:31
- I/23 Hommage à Paganini (la nuova campanella) 0:21
- IV/14 Hommage à Paganini (két zongorára) 0:28
- VIII Virág az ember… – Ölelkező hangok (három kézre) 0:34
- VII/19 Rozsnyai Ilona emlékezete 1:59
- V/32 Helyettem kis virág 0:24
- V/30 An apocryphal hymn (in the style of Alfred Schnittke) — for Yvar Mikashoff *1:53
- III/40 Hommage à Stockhausen (a 12 új mikrolúdiumból) 1:00
- VII/17 Hommage à Berényi Ferenc 70 (Mikes Kelemen mondja: ) 3:52
- VIII Almavirág… 1:13
- VII/29 …emlékek, kicsi ólomkatonák 1:53
- VIII Medália – Hernádi Lajos emlékére 1:55
Második rész
- I/9A A nyuszi és a róka (Takács Krisztina 6 éves korában írta) 0:36
- I/17A Skála egytől nyolcig 0:32
- I/10A Keringő (1) 0:24
- I/6A Totyogós 1:06
- I/17B Virág az ember… (4/b) 0:39
- I/10A A kő-béka lassan ment… Hommage à Farkas (1) 0:59
- I/10B Vöröspecsenye 0:22
- VI/11 Majomkodás 0:19
- VI/12 Magyar nyelvlecke külföldieknek 0:33
- I/19A Veszekedés (1) 0:20
- I/19A Némajáték – Veszekedés (2) 0:37
- VI/14 Alapelemek (2) 1:14
- VI/16 Phan! Fahr! Zürn! 0:48
- III/35 Nyuszicsököny 0:48
- III/34 Hommage à Varèse 0:54
- III/40 12 új mikrolúdium – №.2 (Agitato) 0:46
- VI/26 Hajdú András 60 éves! 1:23
- VI/10 Doina * 2:37
- V/25 Orgonaszó és harangok Prof. Dr. Dobszay László emlékére 1:33
- I/25A Örökmozgó (talált tárgy) 2:31
- I/25B …és mégegyszer: Virág az ember… 0:59
- VI/36 Ligatura y 2:50
- VII/11 …вы развейтесь ветры буйны, 1:40
раскатитесь белы камушки… (В память Эдисона Денисова)
In memoriam Edison Denisov - VII/26 Virág az ember… – Mijakónak 1:18
- VIII Virág az ember… – Mijakónak (négy kézre) 1:27
- J. S. Bach: Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit: Sonatina, BWV 106 (Actus tragicus) – Kurtág György átirata (négy kézre) 2:27
Összidő: 65’05”
Előadók
A felvételeken Csalog Gábor zongorázik, az alábbiak kivételével:
Csalog Gábor és Kemenes András (14, 16, 23, 24)
Kurtág Márta (30, 31) – pianínó
Kutág György (32) – pianínó
Ha Neul-Bit (41)
Asztalos Aliz (44)
Kemenes András (52, 53)
Kurtág Márta és Kurtág György (57, 58) – pianínó
Produkciós adatok:
A válogatásokat Csalog Gábor készítette.
A felvételek a Magyar Rádió 22-es stúdiójában készültek 2003–2005-ben
Zenei rendező: Aczél Péter, illetve Wilheim András (*-gal jelölve)
Hangmérnök: Horváth Károly
Kottakiadó: Editio Musica Budapest
Portréfotók: Huszti István
Borító / Art-Smart: GABMER www.bachman.hu
Producer: Gőz László
Executive producer: Bognár Tamás
Készült a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, a Nemzeti Kulturális Alapprogram és az Artisjus Zenei Alapítvány támogatásával