Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Olvas(s)atok – Két etűd, találkozás Čapekkel Archívum
  • Kis nép, kis lélek? – Húsvét-sziget II. (Kőkolosszusok) Archívum
  • 1000 kastély, vár és palota Archívum
  • Kelemen Barnabás, Bogányi Tibor és a Pannon Filharmonikusok Archívum
  • Csontváry – a színek költője Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Fekete és fehér egy személyben Archívum
  • Már alig vártuk Archívum
  • Ciprus – ahol a kultúrák találkoznak Archívum

Berlioz: Rákóczi-induló

Posted on 2023.12.11.2025.03.09. By admin 1 hozzászólás a(z) Berlioz: Rákóczi-induló bejegyzéshez

Keletkezéstörténeti tanulmánnyal

a papiruszportal.hu archívumából [2011]

Szerző: Lehotka Ildikó

Ki ne ismerné a Rákóczi-indulót? Talán ez az a dallam, ami a magyarságot szimbolizálja számunkra, a külföldieknek mindenképp. De honnan ered ez a dallam, magyar népzenei eredetű-e, vagy a cigányság zenéjéből táplálkozik, egyáltalán, egyetlen dallamról van-e szó? Hogy válhatott olyan sikeressé, hogy sorra-rendre jelentek meg az új feldolgozások, és Európa-szerte ismerték? A Balassi Kiadó jóvoltából megjelent rendkívül szép kiadvány, melyben az autográf fogalmazvány mellett rengeteg kottapéldát tartalmaz, az Erkel-emlékév alkalmából jelent meg.

Hogy egy dallam mögött mennyi minden létezik, hol, mely népek zenéjében található meg egy töredék, mi a jellegzetessége, hol jelent meg írásban először, rendkívül izgalmas. A két dallam, a Rákóczi-induló és a Rákóczi-nóta mélyen belénk ivódott, bele sem gondolunk abba, hogy mennyi mindent rejtenek ezek a zenei anyagok, meddig és hová lehet visszavezetni őket. Külön kutatási téma, hogy mely szerzőknél, mely művekben lelhető fel a dallam, vagy dallamtöredék.
Bónis Ferenc Rákóczi nóta, Rákóczi induló című tanulmánya Bartók Béla egyik amerikai előadásának megállapításából indul ki, jelesül egy olyan arab-perzsa dallamból, mely nemcsak a keleti területen terjedt el, hanem Kis-Ázsiában és Európában is. Ez az úgynevezett „hosszú dallam” a Rákóczi-nóta alapja, de a románoknál, ukránoknál, törököknél is megtalálható, nagyon kedvelt dallam. Énekelt versként már az 1750-es években ismert volt, később Arany János kéziratában található meg, mind a dallam, mind a szöveg. A töredék viszonylag sok helyen fellelhető, a magyar népdalkincsben és a műzenében is. A klasszikus stílus három nagy mestere is előszeretettel használta a magyaros dallamokat, a Rákóczi-nóta egyes elemei többek között fellelhetők Mozart A-dúr hegedűversenyében, Haydn egyik vonóstriója tételében, Beethovennél, Schubertnál is. A Rákóczi-nóta dallami-ritmikai jellemzője tehát széles körben ismert volt, ahogy a Rákóczi-induló is.

A Rákóczi-indulót Európa-szerte kedvelték, nyomtatásban is megjelent, különféle feldolgozásokban. Berlioz feldolgozását, mely a legsikeresebbnek bizonyult, 1846-ban mutatták be Pesten, több más Berlioz-mű és -műrészlet után. Bónis Ferenc rendkívüli gyűjtőmunkája kitér a Rákóczi-induló különféle kottáinak megjelenésére, koncertekre, melyen elhangzott az induló. Rámutat a magyar szerzők (köztük Liszt több zongora-) darabjára, hol is találhatóak a motívumok, kottapéldával szemléltetve például Erkel Hunyadi László nyitányának kezdő hangjainál.
Bónis Ferenc alapossága szinte pontról pontra veszi a dallamok történetét, és kimerítően beszámol a Berlioz-féle Rákóczi-induló keletkezéséről, a bemutatóról – Berlioz a magyarországi koncertre írta a „magyaros” művet, egy barátja javaslatára – az induló autográfja Batthyány Kázmérhoz került, talán megvette, majd Erkelnek ajándékozta. Berlioz Párizsba már a másolt partitúrát vitte.
A szép kiállítású könyv Berlioz Rákóczi-indulójának fakszimile kottáját közli, rendkívül izgalmas vizsgálni egy régi kéziratot, hiszen ritkán találkozunk zeneművek kézirataival. Berlioz, bár igen rövid idő alatt írta az indulót, mégsem javított sokat, nem nehezítette meg a kottamásolók dolgát olvashatatlan hangokkal.

A Balassi Kiadó illusztratív kiadványa remélhetőleg nemcsak a zenészek polcára kerül, hiszen a dallamtörténet szempontjából vizsgált töredékek, a Rákóczi-induló megírásától a bemutatásáig terjedő időszak eseményei is bőséges elemzést kaptak. Kultúrtörténeti szempontból is érdekességeket fedeztet fel velünk a kötetet jegyző zenetörténész; Bónis nyomon követte az induló későbbi sorsát, az egykor betiltott Rákóczi-induló továbbsugárzó hatását, beleértve például a képzőművészetet, a fiatal magyar hangosfilmet, mely a Rákóczi-induló címet viseli, egy Karinthy-halandzsaverset, ezek mellett a mű megírásának századik évfordulójának születésnapjára szervezett ünnepséget.
A Rákóczi-induló a magyarság számára az egyik legfontosabb mű, egy olyan alkotás, mely napjaink zenéjében is fellelhető. A zenetörténet megkerülhetetlen részévé vált a Faust elkárhozása című darabba beillesztett induló.

Berlioz: Rákóczi-induló
Keletkezéstörténeti tanulmánnyal közreadja: Bónis Ferenc

Balassi, Budapest, 2009

Kartonált, A/4, 88 oldal
ISBN 978-963-506-814-2

Archívum Tags:Fülvájó, Nyitott könyv

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Tündérkert virágai
Next Post: Kratochwill Mimi: A szép könyv kultusza

Related Posts

  • RPG és Larry Elmore – Új hősök kellettek Archívum
  • James Herriot: Az állatorvos is ember Archívum
  • Verancsics Antal humanista történetíró Archívum
  • Conti és Bach misék, motetták a Zeneakadémán Archívum
  • G. Szász Ilona – Szegedi Katalin: A Mindentvarró Tű Archívum
  • Bach-kantáták Vashegyi Györggyel Archívum

Comment (1) on “Berlioz: Rákóczi-induló”

  1. Visszajelzés: Március 8. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Különös szépség. Idegen szépség? Archívum
  • Ritka magyar Archívum
  • Június 23. Naptár
  • Első szimfóniák lemezen – Prokofjev, Haydn, Bizet első szimfóniája Archívum
  • Dzsessz és klasszikus, klasszikus és dzsessz Archívum
  • Robert Graves nyomában – James MacKillop: Kelta mítoszok és legendák Archívum
  • Robert Plant – Alison Krauss: Raising Sand Archívum
  • Bartók hétvége Papiruszportal

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme