Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A sulyok és annak el nem vetése Archívum
  • A Skót Felföld a Tündérek Földje Archívum
  • Lajtha László és a titkos szoba – Solymosi Tari Emőke: „…magam titkos szobája” Archívum
  • Ritka ajándék Archívum
  • 3G gyorsulás a Ligetben Archívum
  • Sarokházban a világ Archívum
  • Szokolov és a varázs Archívum
  • Ráth György és munkássága Archívum

Kiszin és Szkrjabin

Posted on 2023.02.21.2025.04.28. By admin 2 hozzászólás Kiszin és Szkrjabin című bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2013]

Szerző: Lehotka Ildikó

Jevgenyij Kiszin szólóestjét hallgathatta a közönség az MVM-koncertek – A zongora sorozatának bérleti estjén. Csodagyerekként tűnt fel, és töretlenül az élvonalban maradt, ami nem mondható el a komolyzenei világban is szupersztárokat termelő éránkban. Kiszin két szerző, Schubert és Szkrjabin darabjaiból állította össze műsorát, a művek ritkán szólalnak meg itthon.

Schubert 850-es Deutsch-jegyzékű D-dúr szonátája töltötte ki a koncert első részét, mintha ez a darab nem kapna elég fényt, a három nagy (és bámulatra méltó) e műfajú műve mellett. 1825-ben három zongoraszonátát komponált Schubert, melyeket ki is adtak, ezek közül az utolsó, a nagy kontrasztokra, érzelmi töltetre épülő D-dúr. A klasszikus formát meghagyó, hagyományosan négytételes művet Karl Maria von Bockletnek ajánlotta a szerző. A formai struktúra és a Schubertre jellemző, szinte végletesen egyszerű, mégis invenciózus dallamvezetés ebben a szonátában is jelen van, a szerző mégis más világot tár a hallgató elé.

Jevgenyij Kiszin tolmácsolásában a mű talán egy kicsit elhamarkodottan indult, éppen a bécsi klasszikus stílus finomságai hiányoztak az első és a második tételből. A karaktereket nem mindig éreztem az adott zenei anyaghoz a legjobban illőnek, a nyitó, felhívó dúr, majd ugyanennek a motívumnak a négy ütemmel későbbi moll változata elkapkodottan, talán harsányan szólalt meg, a triolás szakaszok száguldoztak, a későbbi virtuóz részek is inkább egy technikai gyakorlatot mutattak, a forték túlzott használatával. Az Allegro vivace helyenkénti táncos karaktere sem sejlett fel mindig, a rusztikus részt kivéve, végig hiányoltam a zenei szövetben lévő nyilvánvaló izgalmat, mélyebb érzelmi réteget. A II. tétel (Con moto) kicsit vastagon indult, meghittség nélkül, azonban itt történt meg a csoda először, két lélegzetelállító pillanattal, beszédes szünettel. A Scherzo és a Rondo megoldásai – talán a zenei anyag miatt is, a scherzotéma vadsága, a Rondo kecsessége, kissé banálisnak tűnő bécsies(kedő) karaktere – nagyon jók voltak.

Szünet után Szkrjabin kéttételes gisz-moll zongoraszonátája (Sonate-Fantaisie, Op. 19.) szólalt meg, nemcsak a darabválasztás, de az előadás miatt is a koncert nagyszerű szakasza következett. A szkrjabini zene a legnagyobb pompájában tárult fel Kiszin előadásában, a két tétel karaktereit itt nem kérdőjelezhettük meg, olyan belső szólamokat hallottunk, olyan dinamikai megoldásokat, egyedi hangszíneket, melyek igencsak ritkák. A nyitótétel (Andante) hangzásképe elbűvölő volt, elképesztően szép, bensőséges, a dallamívek, az egyes szakaszok egybeolvasztása vagy inkább fűzése a tökéletesen felépített darabot mutatták (Szkrjabin programja szerint egy nyugodt, tengerparti estét jelenít meg). A sodró erejű, a tengeri vihart idéző Presto zaklatottsága, vadsága lehengerelt.

Szkrjabin életművének nagy részét teszik ki a zongoraművek, második szonátája után szintén egy korai ciklusból, az op. 8-as 12 etűdből játszott hetet Kiszin, ezek a rövid karakterdarabok nagyon változatosak, izgalmasak. A fantasztikus tolmácsolásban mindegyik miniatűr egy-egy különös világot hozott, talán az ABA-formájú H-dúr (Piacevole) valószerűtlenül szép pianóját lehet kiemelni, vagy a gisz-moll (Alla ballata) vad, erőteljes, fátumszerű hangját.

Ezen a koncerten Kiszin érezhetően otthonosabban mozgott Szkrjabin helyenként tünékeny mikrovilágában, amit keveselltem vagy hiányoltam a szonátában – a megejtő hangzást, a pianókat, a feszített íveket –, itt bőségesen kárpótolta. A karakterbeli gazdagság, a sajátos ragyogás vagy áttörtség, a formák megrajzolása, a varázslatos hangszínek a zongorista megkérdőjelezhetetlen tudását mutatták.
Szvjatoszlav Richter szerint „Szkrjabin nem az a zeneszerző, akit mindennapi kenyérként lehet fogyasztani…, mámorító likőr…, poétikus kábítószer, törékeny kristály.” Nos, én szívesen hallgattam volna még a műveiből.

Ráadásokban bővelkedett a koncert, bár ebben a honfitárs, Szokolov jár elöl, elsőként Bach 1031-es Sicilianójának átirata szólalt meg, csendesen, érzelmekkel teli, majd Szkrjabin op. 42-es etűdsorozatának 5., cisz-moll darabja. A koncertet a rendkívül virtuóz Chopin-polonéz, az Asz-dúr (Hősi) zárta. Nagyszerű második részt kaptunk.

2013. szeptember 16., Művészetek Palotája

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Február 21.
Next Post: Tárulj, világ

Related Posts

  • „Véres víziókban és verziókban” Archívum
  • Mahler „Pán-szimfóniája” Archívum
  • Wagner-napok: miénk a gyűrű Archívum
  • Dalok és románcok – orosz módra Archívum
  • Harangok Archívum
  • Spiritusz lemezbe égetve Archívum

Comments (2) on “Kiszin és Szkrjabin”

  1. Visszajelzés: Április 27. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Január 6. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Paavo Järvi, Janine Jansen Papiruszportal
  • Március 16. Naptár
  • Pannon Filharmonikusok: Inspiráció Archívum
  • Február 23. Naptár
  • Brahms, újra Archívum
  • November 21. Naptár
  • Nádas Péter: Saját halál – saját előadásban Archívum
  • Február 20. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme