Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Rapszódia és Akiko Archívum
  • Képzett társítások Vámos Miklóssal, Palya Beával és Barcza Horváth Józseffel Archívum
  • A modernségen át Archívum
  • Kiszin és Szkrjabin Archívum
  • Operál az Opera – Vivaldi: Farnace Archívum
  • Boulez90 – a Concerto Budapest estje Archívum
  • Mandel Róbert: Magyar népi hangszerek – a Kossuth albuma Archívum
  • La finta Mozart Archívum

Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon

Posted on 2025.05.12.2025.05.14. By admin Nincs hozzászólás a(z) Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon bejegyzéshez

Pahud és a Rádiózenekar koncertje Kovács János vezényletével

Szerző: Lehotka Ildikó, 2025. május 9.

Francia szerzők műveiből állt a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának koncertje április 30-án, amelyet a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében tartottak. Világhírű szólista is játszott a koncerten, Emmanuel Pahud csodás fuvolahangját és rendkívüli zenei megoldását élvezhette a hallgató – a rádión keresztül is.

Ritka, hogy francia szerzők műveiből álljon egy teljes koncert, még ritkább, hogy a 19-20. század zenéjének hangzásvilága kerüljön egy teljes esten előtérbe. A négy mű megírása és bemutatása között mindössze 29 év telt el, így rálátást kaptunk erre a szűk idővallumra: milyen zenei eszközöket, hangszerelést írt elő a szerző.

1917-es az a mű, ami a koncertet nyitotta. Ravel Couperin emlékezete című hattételes darab eredetileg zongorára készült, később Ravel négy tételt zenekarra is átírt. A ciklus 2.,  Fúga és 6. tétele, a Toccata hangszerelése a koncerten Kocsis Zoltán átiratában szólalt meg. Ravel darabjának tolmácsolása kifejezte a mű lényegét: a tételcímek által sugallt barokk utánérzést, a Fúga fúvós hangszereinek kecsességét, a táncok könnyedségét, a Toccata parádés hangzását.

Ibert Fuvolaversenye kevesebb alkalommal szólal meg, mint ahogy a mű érdemelné. A Marcel Moyse számára komponált és 1934-ben bemutatott darab minden ízében izgalmas, tele váratlan fordulatokkal. A fuvolaszóló a hangszer tulajdonságait teljes mértékben kiaknázza, a koncerten Pahud talán még ezen is túlment. Fuvolahangja ha kell elbűvölő, máskor hihetetlen erejű fortékat játszik, az extrém magas hangok csodálatosan szólaltak meg. A nyitó Allegro motorikussága, az Andante lágysága, a záró tétel dzsesszes ritmikája, virtuozitása, a kadencia megszólaltatása mindannyiunk számára emlékezetes marad. Pahud mindent tud a fuvolázásról. Zenei megoldásai, a dinamika egy rövid dallamíven keresztül, a hangszínek váltakozása, a tartalmas piano mind egy hihetetlen tehetségű művészt mutat. A versenymű zenekari anyagában is hallhatóak hangszerszólók, ezek is kiválóan szólaltak meg. Debussy Syrinx című művét játszotta ráadásnak a fuvolaművész.

Lehetséges, hogy a második rész Debussy-darabjai talán soknak tűntek a befogadáshoz, de rávilágított Debussy érzelemkeltő hatására, a finom, pasztell színek tobzódására. Szünet után két Debussy-művet hallottunk, egy ritkán hallhatót és egy közönségkedvencet. Az 1913-as Jeux (Játékok) Gyagilev társulatának, az Orosz Balettnek készült. A frivol történet szövegét a kivetítőn olvashatták a nézők. Az eredetileg táncköltemény zenéje sajnos ritkán hallható, holott Boulez korszakalkotónak vélte a kompozíciót. A másik Debussy-darab jóval ismertebb. A tenger hangfestő mű, az 1905-ös bemutatóig ritkán vagy sohasem hallott hangszínekkel, a bemutató mégsem hozta meg akkor a sikert. A két mű gyönyörűen szólalt meg az együttes előadásában. A karmesterről, Kovács Jánosról eddig nem esett szó. Kovács szinte láttatta a tenger hullámzását, az apró hangok szinte zizegését, a hangszerelés csodáját. A Fuvolaverseny sem korlátozódott a hangok lejátszására Kovács keze alatt. Megannyi érzékletes megoldással vitte előre a karmester a zenei anyagot, a karakter-ábrázolásokat, a hangszerek, hangszercsoportok kiemelését. Nagyszerű koncert volt.

Két momentum a koncerttel kapcsolatban: a kezdés előtt körülbelül öt perccel a 3. sorban ülőknek el kellett hagyni a helyüket, amely előtt nem volt a két széksor. Az első két sor látványos beemelése után kezdődhetett a koncert. Még egy apróság. Az ismertető lapon A tenger elemzése szó szerint megtalálható egy másik együttes honlapján.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Orosz művek, orosz előadók a Müpában
Next Post: Keller, Kremer és Schubert

Related Posts

  • Ezernyi érzelem Papiruszportal
  • Marie Tussaud Papiruszportal
  • Sibelius, Rahmanyinov, Szkrjabin – Pletnyovval Papiruszportal
  • Apák és fiúk – a végzet megszakítása (S. J. emlékére) Papiruszportal
  • Színek és hangok – a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje Papiruszportal
  • Nem mindenki az, akinek látszik, Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Április 4. Naptár
  • Petibon, kalappal Archívum
  • Március 18. Naptár
  • Vonalak géniusza – Gustave Doré Archívum
  • Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja Archívum
  • Anne B. Ragde: Berlini nyárfák Archívum
  • Erdő, rózsa, erőszak a General Press világsikereiben Archívum
  • A modern thriller királya Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme