Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Képes világtörténet a Geographia Kiadótól Archívum
  • Meghökkentő mesék Archívum
  • Ügyeletben. Egy kezdő orvos feljegyzései Archívum
  • Marék Veronika és Alföldi Róbert Archívum
  • Mario, Kékszakállú és Bábel tornya Egyéb kategória
  • Akik soha nem adták fel – párhuzamos történet Archívum
  • A hallgatag asszony, és ami mögötte van Archívum
  • 1956 – SZABADSÁGHARC! Archívum

Keller, Kremer és Schubert

Posted on 2025.05.16.2025.05.20. By admin Nincs hozzászólás a(z) Keller, Kremer és Schubert bejegyzéshez

A Concerto Budapest hangversenye Gidon Kremer
és Giedré Dirvanuskaité közreműködésével

Szerző: Lehotka Ildikó, 2025. május 15.

A Zeneakadémián újra köszönthettük a hegedűművészt, Gidon Kremert, aki a Concerto Budapest vendégeként lépett színpadra a Zeneakadémia nagytermében május 8-án. A műsor különlegesnek ígérkezett, hiszen Samuel Barber, Beethoven és Gia Kancseli egy-egy, míg Schubert két műve szólalt meg.

Az elhangzó művek fő fonalát a szomorúság, a sötét hangulat jelentette, amelyet megszakított egy „édes kis semmiség”. Ráadásként is egy ilyen duó szólalt meg. Teljesen érthető Schubert B-dúr polonézének (D. 380) műsorba emelése, amely fellazította Barber szívszorító Adagióját és a Kancseli darabot.

Barber is az egyszerzős, sőt egytételes szerzők közé tartozik, ami az ismertségét illeti. Holott számos műfajban alkotott, az 1. vonósnégyesének lassú tétele vált igazán ismertté, vonószenekari változatban. A 20. század derekán volt jegyzett a neve, két Pulitzer-díjat is kapott. Az 1931-es 1. vonósnégyes, amelyet Barber 26 évesen írt – Adagio tétele az egyik legszebb, legmegérintőbb zene, számos filmben is felhangzik egy-egy részlete. Sőt a popzenében is megjelent feldolgozásként. A koncert nyitó darabjaként hallottuk a művet.

A szünet után Beethoven B-dúr vonósnégyesének Cavatina tétele (Op. 130) szintén vonószenekari előadásban hangzott el. Az érzelmekkel teli részletet egyaránt hatja át a szépség, az egyszerű dallam és helyenként a remény is feldereng (a moll téma dúrban szerepeltetésekor) a hangok közül. Mindkét műrészlet valami elképesztő vonóshangzással töltötte be a termet. A szólamok kezelése, a dinamika, a fokozások (különösen az Adagióban) mind Keller András irányítását, mind a zenészek érzékeny, kifejező játékát tárta elénk. Keller és vonósnégyese korábban kiadott egy fantasztikus lemezt Cantate e tranquillo címmel, amely többségében szintén a komorabb, szomorú atmoszférájú művekből áll.

A koncertet nyitó Barber-tétel után a könnyed, a főúri szalonok hangulatát idéző Schubert-polonéz hangzott el. Az 1827-ben keletkezett mű vonószenekart és szólóhegedűt írt elő. A mű hangulatos, a fülnek kellemes, Kremer játéka illeszkedett a darabhoz. Mindenesetre a karakterdarab lazította a két sötétebb tónusú művet, a közönség felkészülhetett Kacseli 2007-ben bemutatott, Rosztropovics emlékének tisztelgő és Kremernek ajánlott Csendes imájára.

Kremer Bartók 1. hegedűversenyét játszotta volna, a Schubert-polonézt más megvilágításban fogadta volna be a közönség. A Csendes ima (Silent Prayer) hegedűre, csellóra, vibrafonra, basszusgitárra és vonószenekarra készült. A mű zenei építőkövei között a szépség, az éteri hangzás, a szomorúság, a vad skálamenetek is szerepelnek. Az elgondolkodtató darab két szólistája Gidon Kremer és Giedré Dirvanuskaité litván csellóművésznő volt. A szép elődás után egy újabb „édes ki semmiség” következett ráadásként a két művész előadásában.

Schubert h-moll (8., Befejezetlen) szimfóniája is tele van szomorúsággal, melankóliával. A darab éteri magasságokba repít, az érzelmek tárházát kínálja. Schubert 25 éves korában írta a kéttételes művet, máig nem lehet tudni, hogy valóban kéttételesre tervezte-e. A koncerten fantasztikus mélységet és magasságokat élhetett meg a hallgató. Talán sohasem hallottam ilyen kifejezően, minden pillanatában kidolgozott előadást. Már az első taktusok sejtelmesen, borzongatóan szóltak a mélyvonósokon, a hegedűk belépése csak fokozta a komor hangulatot. A klarinét, oboa főtémája gyengéd, lágy volt, mintha a semmiből tűnne elő. A melléktémát nagyon jól előkészítve hallhattuk, formai szempontból is kiváló volt Keller elképzelése. A kidolgozási szakaszban a fájdalom mellett a reménykedés, reménység is felderengett néhány pillanatra, de a sors senkit nem kerül el – szólt ki a zenekari megvalósításból. Sorsszerű volt a hatalmas erejű timpaniütések sora. A szintén lefelé tartó pizzicato dallamindítás, majd az éneklő dallam a 2. tételben az 1. tétel hangulati ellentétét mutatta.

A Concerto Budapest Keller András vezényletével megteremtette a csodát, felejthetetlen percekben volt része a közönségnek.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
Next Post: Két mű, két világ

Related Posts

  • Családi koncert, zenei utazás Papiruszportal
  • Siker Papiruszportal
  • Kétségek és Borisz Papiruszportal
  • A ló és a láda esete Papiruszportal
  • Az oboa, a fuvola és a medvék Papiruszportal
  • Astrolabium (horologium, balesilha) Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Monteverdi a Művészetek Palotájában Archívum
  • Százéves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Papiruszportal
  • Klaus Maria Brandauer − színész álarc mögött Archívum
  • „Isten és sátán közötti alku” Archívum
  • François Leleux és hangszerei Archívum
  • Január 6. Naptár
  • Március 1. Naptár
  • Szemben a honi trenddel Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme