Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • A reneszánsz ember – Matthew Landrus: Leonardo da Vinci hagyatéka Archívum
  • Átképzett társítások Archívum
  • Dvořák szláv táncai a BFZ előadásában Archívum
  • Dvořáktól Ravelig – A vízimanótól a Játékokig Archívum
  • Mario, Kékszakállú és Bábel tornya Egyéb kategória
  • Maazel és a bécsiek Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Kié a felelősség? Archívum
  • Ókori Nyelvöltögető V. Archívum

Az óceánon túlról

Posted on 2024.08.19.2024.08.18. By admin Nincs hozzászólás a(z) Az óceánon túlról bejegyzéshez

A Trio Lorraine Desmarais Live Club Soda és
a Jessica Jones Quartet Nod című lemeze

(a papiruszportal.hu archívumából [2008])

Szerző: Czékus Mihály

Lorraine Desmarais-nek eddig kilenc saját lemeze jelent meg, de emellett számos albumon szerepel vendégművészként. A Live Club Soda című album a tavalyi évben látott napvilágot. Jessica Jones amerikai származású zeneszerző, zongorista és szaxofonos. Jelenleg is a zenei világ fővárosában, New Yorkban él. Az óceánon túl igen népszerű együttesének Nod című lemeze a negyedik sorban.

Trio Lorraine Desmarais: Live Club Soda

A kanadai származású komponista-előadó, Lorraine Desmarais zenei karrierjének az 1984-es Yamaha-díj (Montréal International Jazz Festival) megnyerése adott hatalmas lökést. Ez egyrészt nemzetközi ismertséget hozott a számára, másrészt elindított egy díjlavinát is (1986-ban a Great Jazz Piano American Competition első díja; 1991-ben a „legjobb komponista” a Vision című albumáért; 2002-ben Oscar Peterson-díj, 2005-ben a Elles jazzent címmel futó koncertjéért a legjobb produkciónak járó Prix Opus elismerés és szintén abban az évben Women of Distinction díj; 2006-ban Félix-; 2007-ben André Gagnon-díj). Desmarais zenei sokoldalúságát többek között az is jól mutatja, hogy számos film zenéje köthető a nevéhez, valamint más előadók számára is komponál (pl. a Sonata for Flute and Pianót [1995] a Lise Daoust – Louise Bessette kettős számára írta).
A Live Club Soda tartalma első ránézésre megtévesztőnek tűnik, hogy a korongon csak hét kompozíció kapott helyet, azonban ha jobban utánanézünk, akkor kiderül, hogy az összműsoridő több mint egy óra, vagyis muzsikusok bőven kaptak időt a kifejtős játékhoz. A repertoárban szereplő művek többségét az előadók jegyzik szerzőként is. De hallhatunk olyan különlegességeket is, mint a Kagome Kagome, ami egy tradicionális japán dal, melyet Tiger Okoshi dzsesszesített.
Koncertfelvétel lévén – a stúdió steril környezetéből kiszabadulva – érezhető, hogy Desmarais igazán a közönségnek játszik. Az élő adás atmoszférája semmivel sem pótolható, a kis ezüstkorong mégis kísérletet tesz arra, hogy felvillantson egy ízt, egy illatot az „akkor és ott”-ból.
Desmarais-ék produkciója biztos ritmusú muzsika, nagyon él minden hangszer, változatos az előadás, még a nyugodtabb részeken sem ül el a hangulat. A trombita és a zongora összjátéka kitűnő, előbbi hangszer levegős és nagyon életszerű, utóbbi telt és szépen csengő. Tiger Okoshi trombitajátéka annyira életszerű, hogy a hallgató szinte az arcbőrén érzi a hangszerből kiáramló levegő által keltett szellőt. Természetesen a többi muzsikust is dicséret illeti.
Összességében elmondható, hogy egy finom és ízléses lemezt kaptunk, ami a dzsessz iránti alázatról és szeretetről árulkodik. Az ilyen albumot fel lehet és fel is kell fedezni, könnyen azonosulni lehet az általa keltett hangulattal.
Közreműködnek: Lorraine Desmarais – zongora, Tiger Okoshi – trombita, Michel Cusso – gitár, Frédéric Alarie – nagybőgő és Camil Bélisle – dobok.

Analekta Records (Kanada), 2007

Jessica Jones Quartet: Nod

A lemez talán egy kicsit családi vállalkozásnak is tekinthető, mivel a kvartettnek tagja a férj, a szaxofonista Tony Jones, valamint vendégművészként a gyerekei is szerepet kapnak az albumon. Levi Jones a Happiness Isben, Candance Jones pedig a These Foolish Thingsben énekel. A korong az egyik vendégművész, Connie Crothers post bop szerzeményével, a Bird’s Worlddel kezdődik, amelyben – az együttest kiegészítve – zongorázik is. A folytatásban a Jackie McLean hard bop melódia, a Little Melonae Tony Jones-féle átirata következik. A Jessica Jones által komponált Waynopolisban a Wayne Shorter zenei világgal találkozunk.
Az albumot a Platform Shoes – Apocalypse című saját szerzemény zárja, amelyben helyet kap napjaink közkedvelt stílusa, a rap is. Az utolsó számban – talán egy kicsit meglepő módon – az együttes dobosa, Derrek Phillips rapénekesként debütál.
Az album alkotói a szerzeményekben eltérő generációkat és stílusokat gyúrnak egésszé, a szvingtől a bopig, a free-től a hiphopig. A hangszeres és énekhagyományok, a kötött formák és az improvizációk kellő eredetiséget kölcsönöznek, és biztosítják a kohéziót az album elejétől a végéig.
A Jones család életszemléletét és zenei gondolkodását – saját bevallásuk szerint – az albumon három szám tükrözi igazán. Mégpedig a Little Melanoe, a Happiness és a These Foolish Things. Nyilvánvalóan nem véletlenül esett a szerzők/előadók választása ezekre a szerzeményekre, hiszen az utóbbi kettő igazi családi dal.
A kvartettállandó tagjai: Jessica Jones – tenorszaxofon és zongora, Tony Jones – tenorszaxofon, Derrek Phillips – ütőhyngszerek és Ken Filiano – nagybőgő.

New Artist Records (USA)

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Schubert: 7. (Nagy) C-dúr szimfóniája
Next Post: Kis nép, kis lélek? V. – A jugoszlavizmus bukása

Related Posts

  • Megrendült a világ – DVD Archívum
  • Cserna-Szabó András – Darida Benedek: Jaj a legyőzötteknek, avagy süssünk-főzzünk másnaposan Archívum
  • Magyarország története 1–24. Archívum
  • A Földközi-tenger – a nyugati civilizáció bölcsője Archívum
  • Elektra Archívum
  • Nyugtalan ragyogás: Rudolf, Bruckner, Brahms, Freud, Herzl, Klimt, Schnitzler, Strauss Bécse Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Szabó Magda: Régimódi történet és
    Arthur Koestler: Sötétség délben
    Archívum
  • Rajzok és grafikák a Monarchiáról Archívum
  • A Vámos-klub újabb termése: Írók egymás közt II. Archívum
  • Figments and Fragments Archívum
  • Titusz kegyelme – korabeli hangszereken Archívum
  • KulTúra Északnyugat-Magyarországon V. Archívum
  • Az 1848–49-es szabadságharc vértanúi – Az ötödik Archívum
  • Harangok Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme