Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Lajtha László és a titkos szoba – Solymosi Tari Emőke: „…magam titkos szobája” Archívum
  • Nem érek rá a számvetéssel foglalkozni Archívum
  • Vérmedvék és mosolyok Archívum
  • Aranyló óceán – Patrick O’Brian Archívum
  • Pomádé mindent vitt Archívum
  • Az oroszországi finnugor népek jövője Archívum
  • Tiltott opera, de kötelező meghallgatni Archívum
  • Az ördög és a részletek – Gounod: Faust Archívum

A krimi gyöngyszemei

Posted on 2024.09.04.2025.10.10. By admin Nincs hozzászólás a(z) A krimi gyöngyszemei bejegyzéshez

Az operaház fantomja

(a papiruszportal.hu archívumából [2006])

Szerző: fantomas

Az Alexandra minden bizonnyal sokakat érdeklő sorozata, A krimi gyöngyszemei új kötete a sokak által színpadról ismert Az operaház fantomja. Gaston Leroux leghíresebb regénye 1909 szeptemberétől folytatásokban jelent meg a Le Matinben, majd a következő évben könyv alakban is napvilágot látott. A történet az európai irodalomban vándormotívumként megjelenő A szépség és a szörnyeteg témáját állítja a középpontba, természetesen az író sajátos megfogalmazásában és cselekményfűzésével.

Bevallom, azok kevesek közé tartozom, akik a nagy sikerű musicalt nem látták-hallották, ezért a regényt és a zenei feldolgozást nem tudom összehasonlítani. Így könnyebb csak az irodalmi műre figyelni, nem befolyásol a(z ilyenkor óhatatlanul) könnyített változat felületes ismerete.

A nem klasszikus értelemben vett krimi nem a ma megszokott gyors tempóban íródott. Ráérősen mesél, el-elkanyarodva a fő cselekménytől, mindent pontosan (illetve akkurátusan, sokszor szájbarágósan) leírva. Amikor elkezdtem olvasni, szokatlan volt ez a fajta, leírásokban és lélekábrázolásban gazdag megjelenítés. Adva van egy szerelmespár, Christine Daaé nem túl sikeres operaénekes és Raoul de Chagny vicomte (a könyvben vikomt) – természetesen egészen más társadalmi körből és országból –, valamint az operaház fantomja, aki a lányt szeretné magáénak tudni. Mindhárom fő karakter jellemábrázolása jól sikerült, bár még észrevehető a kedvező és Gaston Lerouxaz előnytelen vonások erőteljesebb hangsúlyozása. Különösen a lányé, aki naivitása miatt került kapcsolatba a fantommal, tőle várja a zenei tehetség kibontakoztatását. Raoul némi szentimentális, feminin vonást hordoz, mely ma egy kissé furcsa, ezt ellensúlyozza a nehéz helyzetekben való helytállása. A fantomról is kiderül, hogy visszataszító megjelenése ellenére azért hordoz emberi tulajdonságokat – nemcsak negatívakat – is.
A mese (gyerekek is olvashatják) fő helyszíne a párizsi operaház, annak minden baljós szegletével: pince, tető, öltözők, zegzugos folyosók – Ericnek, a fantomnak az élettere. Megismerhetjük az operaház működését, a személyzetet, a balettpatkányokat, babonákat. Külön érdekesség a gálaest leírása: a korszak zeneszerzőinek (helyesen: Saint-Saëns) műveiből énekelnek a művészek, Christine itt válhatna vezető énekessé.
A mellékszereplők száma és szerepe is a romantika korát csempészi be a történetbe, sokszor nem is lehet a fontossági sorrendet követni. Vajon Giry mama (néha Jules mama, a férje után) a fontosabb, vagy a két igazgató? Valerius mama vagy a Perzsa? Mindez persze kiderül, ha elolvassuk a történetet. Mesteri fokozás, izgalmas cselekmény, feszültség, mindhárom főszereplő gyengéd érzéseinek finom ábrázolását kapjuk a regényben.

Gondosan tervezett, szépen kivitelezett könyv, megengedhető számú helyesírási hibával.

A kötet betűmérete miatt (is) jól olvasható, a borító színéhez hasonló könyvjelző teszi könnyebbé az eligazodást. Külleme a régi regényeket juttatja eszünkbe, a bordó vászonborítás és a kép (a régi Verne Gyulák is ilyenek), valamint a betűk és cirkalmazásuk is ezt hangsúlyozzák. A könyvben az illusztrációk is a régi hagyományokat követik, de sajnos nem mindig azon a helyen találhatók, ahol lenniük kellene. Jó ötlet volt a regény tartalmához illeszteni a könyv külső megjelenését.
A történet érdekessége mellett leginkább az említett ábrázolásmód miatt érdemes elolvasni a könyvet. A mai krimik brutalitásukkal, filmszerűségükkel és főként az életből merített vagy inkább életszagú történetükkel egészen más oldalt domborítanak ki, szinte semmit nem hagynak a képzeletre, a jellemábrázolás elnagyolt (kivételek azért szerencsére akadnak), inkább a kevésbé tetszetős, sőt kedvezőtlen tulajdonságokat emelik ki, leírás alig található a legújabb krimiirodalomban. Érdekes lenne végiggondolni, hogyan jut el a krimi a kezdetektől Agatha Christie-n át a mai, már nem (mindig) irodalmi értékű történetekig. Ebben is segíthet ez az ígéretes sorozat, melynek legutolsó kötetét, Edgar Allan Poe A Morgue utcai kettős gyilkosság és más rejtelmes történetek, Kállay G. Katalin, Katona Tamás történész, Schell Judit és Alföldi Róbert a könyvfesztiválon nagy sikerrel mutatta be.

Gaston Leroux: Az operaház fantomja
Alexandra Kiadó [Pécs], 2005

Kötött, 312 oldal
Fordította és a szerzőt bemutatja Pelle János
Illusztráció, borítóterv Orosz István
Tipográfia Molnár István
Készült a Szekszárdi Nyomdában
ISBN 9633695259

Archívum Tags:Nyitott könyv

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A zene felfedezése egy kismackó szemével-fülével
Next Post: Könyvfesztivál 2005: Szembesülés

Related Posts

  • Üvegzöld és tűzvörös Archívum
  • Cecilia Bartoli Budapesten Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – A néző halála, a rendező öröme Archívum
  • Operál az Opera – Vivaldi: Farnace Archívum
  • Állatságok és Kerge ABC Archívum
  • Tihany – a Balaton csodálatos koronája Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Sztravinszkij és a fekete zongora Archívum
  • Amikor csak a humor segít Archívum
  • Balett tánc nélkül – Bach és Sztravinszkij Archívum
  • Metropolis, hiányérzettel Archívum
  • Bohócok a mesében Archívum
  • November 15. Naptár
  • Szokolov és a varázs Archívum
  • Jégre, Wittek! Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme