Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Beethoven, nyáron Archívum
  • Kütyüországban, Furaváron: Tatu és Patu fura masinái Archívum
  • Pollack Mihály (1773–1855) Archívum
  • Fesztiválzenekar nagyban és kicsiben Archívum
  • Jókai Mór (1825. február 18., Komárom – 1904. május 5., Budapest), a nagy mesemondó Archívum
  • Jacob és Wilhelm Grimm: Az aranyhajú leány Archívum
  • Kalózok pedig vannak Archívum
  • A hallgatag asszony, és ami mögötte van Archívum

A Sámson Bécsben, lemezen

Posted on 2023.09.28.2024.07.18. By admin Nincs hozzászólás a(z) A Sámson Bécsben, lemezen bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2009]

Szerző: Lehotka Ildikó

Händel oratóriumai nem véletlenül kápráztatták el Haydnt, aki ezeknek a hatására írta meg két nagyszabású alkotását. Hogy mi fogta meg Haydnt ezekben az oratóriumokban, az rögtön nyilvánvalóvá válik, ha meghallgatjuk valamelyik, Händel e műfajban írt művét. Ezek az oratóriumok igen közel állnak az operákhoz, a zeneszerző nem feltétlenül csak a műfaj elvárta hangulatokat jeleníti meg, ezek pátosszal teliek, komorak, tragikusak, Händelnél az ember kerül közelebb a hallgatóhoz.

A Sámson első változata 1741 nyarán készült el, rögtön a Messiás komponálása után. A Sámsont a következő évben kiegészítette, az első változat a temetési zenével zárult, kiegészítette a győzelmes zárással. A további változások apróbbak, az énekesek igényeit tekintetbe véve, több lett a szóló, kevesebb a recitativo, a kétségkívül hosszú első rész jóval rövidebb lett. Delila eredetileg drámai hősnőként szerepelt, így a With plaintive notes kezdetű áriát szolgálólánya énekli, a későbbi változatban már Delila.
A szövegkönyv újra Newburgh Hamilton munkája, mely Milton Samson Agonistes című versén alapul. Érdekes, hogy mind Milton, mind Händel munkája merész, a Biblia tizenegy verséből készült a Milton-költemény, Händel pedig újszerűen láttatja például Delilát, aki egy bűnét megbánó asszony. A librettista a kétrészes drámai költeményt három részre bontotta, sok részt vett át Milton egyéb műveiből. A fekete-fehér, jó-rossz karakterek helyett hús-vér embereket találunk, a drámai konfliktusok szinte teljesen hiányoznak Händel második Milton műve alapján komponált oratóriumából.
Az 1992-es bécsi koncertfelvétel a legkényesebb ízlést is kielégíti: a rendkívül jó előadás mellett megvan az élő koncertek felfokozott hangulata, a zajokat kiszűrték, sajnos, a taps sem maradt meg. Az énekesek szinte azonos nívója, a zenekar, a fantasztikus énekkar felvétele a legjobbak közt van.
Angela Maria Blasi két rövid szerepben hallható, karcsú, hajlékony hangja kifejező, övé a talán legéletvidámabb, már-már rokokóba forduló ária, a With plaintive notes. Szintén két szerepben tűnik fel Maria Venuti, érdekes a Her faith and truth kezdetű duettban összehasonlítani Roberta Alexander előadásával. A duett, a Szűz énekének fuvolaszólós kísérete, a Szüzek kórusa kétszer ugyanerre a szövegre, dallamra íródott, érdekes összehasonlítani a különféle hangszeres, érzelmi töltetű megoldásokat. Christoph Prégardient is hallhatjuk, mint aHírnök, hangja nagyon szép, különleges, szerepének mozgékony részei biztonsággal szólnak. Alastair Miles Haraphaként nagyon jó, a hang tekintélyes, virtuozitása meglepően könnyed a hangfaj ellenére. Ez az egyetlen olyan oratórium, ahol Händel szinte vígoperai könnyedséget ír elő egy basszusnak. Szintén a virtuozitás magasiskoláját nyújtja Anton Scharinger mint Manoa, hangja lenyűgöző, tekintélyes. Delila szerepét Roberta Alexander énekli, számomra kissé gyors vibratóval, ha az ember felülemelkedik a túlzott vibratón, akkor tudja élvezni Alexander előadását. Talán ő a gyenge pontja az előadásnak, Händel pedig különös gonddal formázta meg a zenei anyagot, nőiesség, érzékiség árad(na) a zenei anyagból. Jochen Kowalski első áriája rendkívül nehéz, sajnos a mély hangok több esetben sem teltek. Micah szerepe igen összetett, a figura életre keltése teljes mértékben sikerült Kowalskinak. Anthony Rolfe Johnson Sámsonja a vívódó férfit állítja elénk, nagyszerű énekes, de nem kerülte el az egyfajta régizenélési stílus túlkapásait. A fájdalmat szuggesztívan érzékelteti, gyönyörű a – már Händel idejében igen népszerűvé vált – Total eclipse kezdetű ária, plasztikusan tárja elénk a tépelődést (Why should I live) az egyik recitativóban. A túlfinomkodó részek (Torments, alas!) kivételével az előadás szinte színpadi, a virtuóz részek tökéletesek (Go, baffled cowards).
Az Arnold Schoenberg Chor a többféle véleményt (szüzek kórusa, izraeliták kórusa, filiszteusok kórusa) megrázó erővel tolmácsolja, a hatalmas, Händelre jellemző tablók, a pompás, ünnepi jelenetek mellett a mindennapi élet hangulatait is, például a To song and dance-ben. Az azonos dallamok ismétlésekor mindig valami újat tudnak nyújtani, az egyszerűből kiindulva az egyre erőteljesebbé váló megoldásig.
A Concentus musicus Wien nagyszerű zenekar, összeszokottságuk hallható, érezhető. A régi hangszereken, kópiákon játszó művészek elkötelezett hívei a barokknak, stílusismeretük elsőrangú. Nikolaus Harnoncourt vezetésével nemcsak a (sajnos) kevés zenekari számot, de az énekesek kíséretét a lehető legjobban látják el. Az oratórium-előadások egyik legnagyszerűbb felvételét érdemes a polcon tartani, hallgatni, az énekesek-zenészek tökéletes összhangja megéri.

Händel: Samson

Nikolaus Harnoncourt; Arnold Schoenberg Choir; Concentus musicus Wien
Warner Classics Das Alte Werk – 2564692602
2 Audio CD, 2009

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: 1684 stück – „vért áruért”
Next Post: Korszelleműzés

Related Posts

  • A boldogság keresése Archívum
  • Mélyfúrás – Fűzfa Balázs: »…sem azé, aki fut…« Archívum
  • A Madárijesztő-ház Archívum
  • Sztravinszkij és a fekete zongora Archívum
  • Aranyló óceán – Patrick O’Brian Archívum
  • Tamkó Sirató Károlyt idézve – Tengerecki Pál Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • November 30. Naptár
  • Paradicsom a színpadon és a nézőtéren Archívum
  • Brahms, újra Archívum
  • Magyarország története 1–24. Archívum
  • Északi és déli bábok Archívum
  • Tavasz a télben Archívum
  • Csajkovszkij kétszer a Nemzeti Filharmonikusokkal Archívum
  • Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában Papiruszportal

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme