Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Prokofjev, a háborús zeneszerző Archívum
  • Filmes sebek Archívum
  • Vérmedvék és mosolyok Archívum
  • Veronika kettős élete Archívum
  • Már megint szingli Archívum
  • Nem csak habos torta: Hollywood hercege – Tony Curtis életrajza Archívum
  • Timm Ulrichs: Blick zurück nach vorn Archívum
  • „…nap, hold és csillag” – Ravel: Bolero, Bartók: A kékszakállú herceg vára Archívum

Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja

Posted on 2023.05.26.2023.05.25. By admin Nincs hozzászólás a(z) Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2008]

Szerzők: Czékus Mihály – Szabó Ildikó

Sem a kiváló szaxofonost, Dresch Mihályt, sem a honi dzsesszműfajt a szárnyai alá vevő kiadót, a BMC-t nem kell bemutatni az igényes zene híveinek. Kiváló lemezeket kaptunk mindkettőtől eddig is. Közös munkájuk újabb gyümölcse az Árgyélus című korong, amely tavaly jelent meg. A címválasztás érdekes, a szó vélhetően a XVI. századi széphistóriabeli Árgirus (meséinkben inkább Árgyélus) király fiának nevéből ered. Árgyélus királyfi szimbólum, a tavaszhoz és az újraéledéshez kapcsolódik, Dresch számára – saját bevallása szerint – az emberi esendőség szimbóluma. De korántse higgye senki, hogy Dresch albuma egy mese (vagy ha mégis, akkor igazán élethű és magával ragadó).

A kínálat hét kompozícióból áll. A repertoár igen széles, az 1988-as saját szerzemény, a Fragment (Töredék) újragondolásától a gyerekkori élményeket feldolgozó Homeward Boundon (Hazafelé) keresztül a Duke Ellington-örökzöldig, az In A Sentimental Moodig terjed.
Az élő legendával, Archie Shepp-pel 2002-ben egy közös albumon, a Hungarian Bepopon játszott együtt Dresch. Nem meglepő, hogy még a mostani lemezen is felbukkan Shepp szelleme. Legalább akkora élmény lehetett egy ilyen kaliberű zenészegyéniséggel együtt játszani, mint mondjuk Michael Jordannel kosarazni vagy Pelével focizni.
Az album legizgalmasabb része egy nagyobb kompozíció: a Széki katonabúcsúztatóval indul, a hatalmas és színes ívet képező hármas egység középső tagja az Örökség, végül a Hazafelé zárja le. Az Örökség a magyar zene és a dzsessz sajátos ötvözete.
A Töredék Dresch egy régi számának része, az újragondolt előadás játékosabbá vált, a hangszerelése, dallamai a világzenei törekvéseket mutatják, a szaxofon mellett megfér a cimbalom is, a népzenei tónus és a dzsessz-szerű elemek hangsúlyozása.
A Széki katonabúcsúztató magja és kiteljesedése egy népdal, melyet Dresch népzenei felvételről hallott, majd később a Katonazene című Szabados György-filmben köszönt vissza, és elementáris hatással volt rá. Lassú tempója, a siratókhoz hasonló hangvétel késztet elgondolkodásra, a minimális hangszeres aláfestés még inkább kiemeli a búcsúztató szépségét. Az Örökség a VIII–IX. századi magyar zenére jellemző pentatóniával és a XX. századi dzsesszre jellemző ritmikával, improvizációval nyeri meg tetszésünket, a darab évezredet ölel át. Külön pikantériája, hogy a szaxofont hallunk tárogatóként. De még ezt is lehet fokozni: mintha Bartók Allegro barbarójából hallanánk egy csöpp részletet, a nyitó pár ütemet. Az Örökség nagyon jól fel van építve, különleges hanghatások (hegedű, bőgő, cimbalom), lebbenések, átfutó, meg nem fogalmazott, csak bevillanó gondolatok színesítik. Olyan energiával teli remekmű, ami különös hatást kelt: elvarázsolja a hallgatót és erősíti az életigenlését, képes szavak nélkül is szívből szólni, szíveket megszólítani. Ez a dal is jól példázza, hogy Dresch számára a szakszerűség, a minőség a maga gondolati gazdagságával, emelkedettségével, hitelességével és színességével a meghatározó.
A címadó Árgyérus átvezetés, -röpülés (madár képében jelenik meg a „tiszta angyali figura”) a hagyományosabb dzsesszes hangzásokhoz. A Cigányos Archie-nak dedikált szám, kellemes, szinte nyugtató, rengeteg finomsággal ötvözve. A záró In A Sentimental Mood Duke Ellington örökbecsű száma, sokan sokféleképpen feldolgozták, a szentimentális hangulatot nagyszerűen hozzák, a basszus kordában tartja, jólesően összefogja a dallamot, harmóniákat. Igazi hangulatzene, remek záró szám.
A három utolsó track a könnyebben befogadhatóság jegyében íródott, jól levezeti az előzőekben felgyülemlett energiát. Így mindenki kedvére és hangulatának valót hallgathat.
Határozottan lelke van Dresch zenéjének. Már közhelynek számít azt mondani, hogy a magyar szellemi tőke világhírű. Ez a minősítésünk kiváló muzsikusainknak is köszönhető, akik a világ számos pontján gyarapítják az érdemeinket. Szerencsére sok kiváló szaxofonosunk is van. Mivel emelkedik ki ebből a mezőnyből Dresch Mihály? Azzal mindenképpen, hogy a műveibe mindig belecsempész egy kis ízes magyarságot. Legalább úgy színezi a kompozícióit, mint ahogyan a beszédével az a bizonyos Regős Bendegúz az Indul a bakterházat.

BMC CD 131, 2007

  1. Töredék
  2. Széki katonabúcsúztató
  3. Örökség
  4. Hazafelé
  5. Árgyélus
  6. Cigányos (Archie-nak)
  7. In A Sentimental Mood

Összidő: 53’40’’

Előadók
Dresch Mihály – tenor- és szopránszaxofon, furulya, ének
Lukács Miklós – cimbalom
Szandai Mátyás – nagybőgő
Baló István – dob

Kovács Ferenc – hegedű (3, 5, 6)

Producer: Gőz László
Executive producer: Bognár Tamás

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Iskola a végeken – Podolin
Next Post: Május 27.

Related Posts

  • Nyár eleji Carmen Archívum
  • Klaus Maria Brandauer − színész álarc mögött Archívum
  • Cseh Tamás-nap Kőbányán Archívum
  • Nuda Veritas – Gustav Klimt és a bécsi szecesszió kezdetei (1895–1905) Archívum
  • Pünkösti Árpád: Rákosi, Sztálin legjobb tanítványa Archívum
  • Mendelssohn, Harnoncourt Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Két mű, két világ
  • Keller, Kremer és Schubert
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach

Legutóbbi hozzászólások

  1. Enescu, Richard Strauss és a hegedű-zongora szonáta műfaja szerzője Május 4. – papiruszportal.hu
  2. Bohémélet szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  3. Az utolsó tangó szerzője Április 28. – papiruszportal.hu
  4. Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  5. Savall, a csoda szerzője A humánum Beethovennel és Schuberttel – papiruszportal.hu
  • A Bánk bán, újra Archívum
  • Opera 125 – 1884–2009 Archívum
  • A végletek könyve: A nagy fáraók Archívum
  • Varró Dániel: Akinek a foga kijött Archívum
  • Ókori Nyelvöltögető VI. Archívum
  • Az utolsó tangó Papiruszportal
  • Internetes helyesírás Archívum
  • „Én majd a hátadat védem!” Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme