Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Bartók Béla (1881, Nagyszentmiklós – 1945, New York) Archívum
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus – a Budapest Music Center korongja Archívum
  • Sírj, vagy nevess… Sanzonok Archívum
  • Heti papiruszok (2252) Egyéb kategória
  • Mecseki orrfű: Orfűi medvehagyma kincseskönyv Archívum
  • Miért jó? – Fűzfa Balázs: Miért szép Archívum
  • Tosca, szerelem Archívum
  • Álom nyomorgó kivitelben
    Steinbeck: Kedves csirkefogók
    Archívum

Pomádé mindent vitt

Posted on 2023.05.22.2023.05.19. By admin Nincs hozzászólás a(z) Pomádé mindent vitt bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2017]

Szerző: szabói

Újabb világsztárt hallhattunk az Operaházban, ezúttal René Pape adott áriaestet. Az Opera 2008 óta mára hagyományossá vált tematikus sorozatot szervez egy-egy téma, szerző köré májusban, és a közönség örömére világsztárt is felkér egy-egy szerepre, dalestre. Cecilia Bartoli nyitotta a világsztárok sorát, aki Papéhoz hasonlóan először énekelt Magyarországon, a tematikus sorozatok közt szerepelt a Faust-témakörhöz kapcsolódó, vagy az évfordulós Richard Strauss-operák ismétlése.

Pape június 10-i koncertje a magyar tematikájú, rengeteg operát kínáló MagyarFeszt záróakkordja volt. René Pape először énekelt Magyarországon, bár már járt itt korábban, az Opera nézőtere megtelt. Bár a MagyarFeszt keretében hallhattuk Papét, műsora nem kínált magyar áriát. A műsor-összeállítás nagyon igényes volt (eltért az eredetitől), Verdi és Wagner műveiből hallottunk részleteket. Ez alkalommal is zenekari részletek színesítették az estet.
Verdi három operájából szólalt meg egy-egy ária (és két zenekari részlet), Fiesco áriája nyitotta az estet. A Simon Boccanegra című opera részlete (Il lacerato spirito) nagyon szépen, átélten szólalt meg, de inkább ráhangolódásnak éreztem a tolmácsolást. A Macbethből énekelt ária (Studia il passo, o mio figlio) azonban már megmutatta Pape erősségét: a formálás, a karakterábrázolás, az érzelmek kifejezése remek volt. Kétségkívül a Verdi-áriák harmadik darabja, Fülöp király áriájának tolmácsolása (Ella giammai m’amo) tetszett a közönségnek a legjobban.

Verdi mellett Wagner operáit szereti kiemelten Pape, a második részben Hans Sachs monológját és Wotan búcsúját énekelte a művész, előbbit A nürnbergi mesterdalnokokból, utóbbit A walkürből. Rendkívül elmélyült tolmácsolást élvezhetett a közönség, a csodálatos hang, az énekes személyes varázsa fokozta az élményt. Wotan búcsúja csodálatosan szólalt meg, állhatatosan, kihasználva a szerep adta érzelmi töltetet. A koncert nem csak a választott darabokon, hanem az előadói képesség sokszínűségént ívelt át.

René Papét az egyik vezető basszistának/basszbaritonnak tartják, kisugárzása rendkívüli, zenei megvalósításai remekbe szabottak. A koncert ráadásszámát, nem kis meglepetésre – Ránki György: Pomádé király új ruhája című operájából választotta a művész (választották számára). Ebben az előadásban minden benne volt: a pátosz, a humor, a szarkazmus, az irónia, a méltóságteljesség – Pape lubickolt az ária zenei anyagában, a magyar kiejtés remek volt, láthatóan-hallhatóan élvezte a részletet, annak nem elhanyagolható töltetét. Kitörő ovációval fogadta a közönség az előadást, melyben az Opera énekkara is részt vett.

A Magyar Állami Operaház Zenekara nagyszerűen játszott, mind az áriák kíséretét, mind a zenekari számokat érzékenyen tolmácsolták. Az Aida balettzenéje remek karakterekkel haladt előre, A végzet hatalma nyitánya pergett, a két Wagner-részletet is kidolgozott előadásban hallottunk, az est karmestere Jonas Alber volt.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Május 22.
Next Post: Képes világtörténet a Geographia Kiadótól

Related Posts

  • Magyaros Hollywood – Rózsa Miklós Archívum
  • Féktelen búbánat Archívum
  • Toscanini és a sebesség Archívum
  • Weiner Leó, a zeneszerző és hangszerelő Archívum
  • Médée, avagy Christie Archívum
  • Európa szívében – a Szlovák Filharmonikus Zenekar Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Miklósa Erika és vendégei gálakoncertje
  • Cserna-Szabó András – Darida Benedek: Jaj a legyőzötteknek, avagy süssünk-főzzünk másnaposan
  • Carl Nielsen zenekari darabjai, lemezen
  • Június 9.
  • Gyöngyösi Levente szerzői lemeze a Hungarotontól

Legutóbbi hozzászólások

  1. Svéd Sándor: Operaáriák szerzője Június 9. – papiruszportal.hu
  2. Robert Schumann és a Genovéva szerzője Június 8. – papiruszportal.hu
  3. Dsida Jenő digitális világa szerzője Június 7. – papiruszportal.hu
  4. Antonín Dvořák és Aram Hacsaturján évfordulójára szerzője Június 6. – papiruszportal.hu
  5. Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei szerzője Június 3. – papiruszportal.hu
  • Szemben a honi trenddel Archívum
  • A Szent István-bazilika [és kupolája] Archívum
  • Baráti Kristóf és A hegedű Archívum
  • Fülvájó kacaj – trubadúrok márpedig vannak Archívum
  • Abe Kóbó (1924–1993) Archívum
  • Iskola a végeken – Podolin Archívum
  • Az én kis Buddhám – a Palatinus megrázó könyve Archívum
  • Mélyfúrás – Fűzfa Balázs: »…sem azé, aki fut…« Archívum

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme