Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Milles varázsos kertje Archívum
  • Predesztináció – Gabriel García Márquez: Száz év magány Archívum
  • Liszt, Dubrovay és Brahms egy este Archívum
  • Földi paradicsom Archívum
  • Furtwängler esete Brahmsszal Archívum
  • Móra Ferenc: Rab ember fiai Archívum
  • Bartók, Dobszay Archívum
  • A jóslat – a sztárkultusz előzményei Archívum

Médée, avagy Christie

Posted on 2023.06.06.2023.06.05. By admin Nincs hozzászólás a(z) Médée, avagy Christie bejegyzéshez

Charpentier: Médée

a papiruszportal.hu archívumából [2012]

Szerző: szabói

Marc-Antoine Charpentier kora egyik legjobb francia zeneszerzője. ő is olyan alkotó, aki valakinek az árnyékában élt, ez esetében Lully volt. Az utókor azonban a tévének köszönhetően Charpentier dallamát ismeri, hiszen Te Deumának nyitótétele az egyik sportág nemzetközi fanfárjává vált. A Médée, Charpentier egyetlen világi operája sikert aratott, a királynak is tetszett. Az 1693-ban keletkezett művet még abban az évben bemutatták Párizsban, a szövegkönyv Thomas Corneille munkája, mely lehetőséget adott Charpentier-nek a minél aprólékosabb zenei jellemábrázoláshoz.

Az ismert történet Médea és Jászon korinthoszbeli életével indul, az asszony lelkében gyanú ül, hogy férje megcsalja. A végkifejlet mindenki előtt világos, Médea többszörös gyilkossá válik, őrületben kergeti Kreónt, lerombolja a palotát.
William Christie A francia barokk zenéhez híven az operában rengeteg a táncos karakter, a tánczene. A barokkra jellemző ünnepélyesség, fennköltség is jelen van a Médée-ben (például az első felvonás zárójelenetének impozáns kórusrésze és a zenekari anyag). Charpentier hangszerelési ötletei változatosak, és mindig pontosan illeszkednek az adott részhez. Érdekesek a hangszercsoportok váltakozásai, melyek talán a francia zenében nem igazán jellegzetesek, inkább a német, olasz darabokban. Nagyszerű az első felvonás negyedik és ötödik jelenetének fanfárja, igazi ünnepi, felhívó jellegű zene, a későbbiekben is megszólal egy-egy hasonló karakterű, rövid, tömör, fényes anyag.
Az opera Prologue-gal kezdődik, La Victoire (Győzelem) szólamát Sophie Daneman énekli, rendkívül könnyedén, karcsú hangon, a díszítések magától értetődőek, ugyanilyen kifejező Jean-Yves Ravoux a Pásztor szólamában. A Prológ zenei anyagában a pasztorális kifejezésmód is remek, a zenekari részek közül a Loure tempója – mind a gyors, mind a lassú – igazán telitalálat, a gyors rész fürgesége, táncossága nagyon tetszik.
A címszereplő, Médée, Colchos hercegnőjeként Lorraine Hunt remekel, hangja nem igazán szoprán színű, pontosan a szerephez illik a kicsit súlyosabb és erőteljesebb hang, a helyenként túl sűrű vibrato és némi felülintonálás sem zavarja az összképet. Hunt nagyon jól bánik a hangjával, ami kissé élesnek mondható, de majdnem minden esetben lekerekíti, nem hagyja karcosan. A fájdalom kifejezése remekül sikerült Huntnak a III. felvonás harmadik jelenetében, ugyanebben a felvonásban az ötödik jelenet is nagyszerű, a zenei anyagot – a lépegető dallamot, annak kifejező erejét – külön ki kell emelni. Hunt tökéletesen visszaadja Médea lelkének torzulását, a sátáni kacajt, megmagyarázza saját maga számára, miért is kellett megölnie gyermekeit. Talán a legszebb zene a második felvonás második jelenetének első áriája, Hunt fantasztikus, a legmélyebb érzelmeket halljuk.
Az a legizgalmasabb az operában, ahogy a szerző a felépítést megoldotta: a III. felvonás végére valami olyan hihetetlenül sűrű és intenzív zenei anyagot kapunk, benne Médée egyre gonoszabbá válásának mozzanatairól, hogy az maga a csoda. A barokk zene még nem élhet a romantika elemeivel, korlátozott eszköztár állt a zeneszerzők rendelkezésére. Charpentier mindenesetre pontos lélekrajzot vázolt fel, különösen az összeesküvést szövő, többszörös gyilkos, varázserejű Médée-ről.
Nérine, Médée bizalmasa kisebb szólamát Noémi Rime énekli, hangja sötét, de karcsúbb, mozgékonyabb, mint Hunté, remek a két női szólamra kiválasztott énekesek hangbeli különbsége.
Jasont, Médée férjét, Kerusza kedvesét a nagyszerű haute-contre énekes, Mark Padmore személyesíti meg, igen jól, kettőse Médée-vel csodálatos, gyengéd, ahogy a zene is. Itt még a szerelem illata érződik, bár már helyenként a zene felhős. Érdekességképp érdemes megfigyelni, hogy a rövid tételek/számok közül ez a második leghosszabb, a leghosszabb is Médea és Jászon kettőse. Megközelítőleg sincs egyetlen ilyen terjedelmes rész az ötfelvonásos, prológgal indított (mely az uralkodó, XIV. Lajos tiszteletére készült, ámbár Charpentier egyetlenegy műve sem hangzott el a királyi udvarban) tragédie lyrique-ben. Padmore könnyed, szép tónusú hangja helyenként behízelgő, a díszítéseket remekül énekli, a legmagasabb rendű profizmussal jellemezhetnénk őt is, a legtöbb, ezen a felvételen szereplővel együtt.
Créuse szólamában Monique Zanettit halljuk, a hang könnyű, világos, kecses, szintén nagyon jó választás. Megejtő Jászonnal énekelt kettőse a második felvonásban, mindketten kifinomultan énekelnek. Zanetti fantasztikus perceket szerez a hallgatónak, szinte vele sírunk, a beletörődés minden állomását megjeleníti haldoklásakor.
Kreón (Bernard Deletré) és Oronte (Jean-Marc Salzmann) basszusszerep, mindkettő jól megoldott a szűkebbre szabott szólamok kereteihez képest.
A Les arts florissants Charpentier egyfelvonásos operája, mely Guise hercegnő (Charpentier pártfogója) számára készült. Gondolom, nem véletlen az együttes névválasztása, William Christie-ről tudjuk, hogy rengeteg barokk operafelvételt készített, itthon is hallhattuk fantasztikus koncertjét. Ez a felvétele is lenyűgöző, együttese, a kórus(ok) is, Christie anyanyelvi szinten beszéli ezt a fajta zenei nyelvet, a hallgatónak semmi kétsége a mű és az előadás minősége felől.

Warner, 2012

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Saga van – Grecsó Krisztián: Tánciskola
Next Post: Június 7.

Related Posts

  • Csongor és Tünde – zenében Archívum
  • Vigyázat, függővé tesz! Archívum
  • Lackfi János világa III. Archívum
  • Kortárs zene, mindenkinek: Sári József szerzői lemeze Archívum
  • Dupla csavar Archívum
  • Átokvölgye
    Ukrajna – nem kellett senkinek, és kellett mindenkinek
    Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Május 1. Naptár
  • Törökök, sumerok, japánok vagy finnugorok? – A magyar nyelv rokonságáról Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Az elmúlás és a halálmotívumok megjelenése Dsida Jenő ifjúkori verseiben Archívum
  • Október 23. Naptár
  • Angkor elsüllyedt világa Archívum
  • Mozart és hét opera Archívum
  • Az elátkozott környék Archívum
  • Fujarával, sztrapacskával Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme