Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Álmok, mese Archívum
  • Glenn Gould és Beethoven utolsó zongoraszonátái Archívum
  • „Szívből fakadt” Archívum
  • Ókori Nyelvöltögető V. Archívum
  • A semmi regénye
    Grendel Lajos: Négy hét az élet
    Archívum
  • A bolygó hollandi Archívum
  • François Leleux és hangszerei Archívum
  • A sulyok és annak el nem vetése Archívum

Két este Aimard-ral

Posted on 2025.02.26.2025.02.24. By admin Nincs hozzászólás a(z) Két este Aimard-ral bejegyzéshez

A Concerto Budapest nagyzenekari és kamarakoncertje

Szerző: Lehotka Ildikó, 2025. február 23.

Talán példa nélküli az, hogy két egymást követő esten más-más műsorral várja a közönséget egy együttes. A Concerto Budapest évek óta folytatja ezt a gyakorlatot. Február 5-én és 6-án a Zeneakadémia nagytermében hallhattunk két hangversenyt: egy zenekari estet, mely Dvořák műveiből állt, és egy kamarakoncertet, Bartók, Schönberg és Brahms darabjaival.

Dvořák utolsó szimfóniája (e-moll, Az Újvilágból, op.95, B 178) a műfaj legkedveltebb opuszai között van, mindig közönségsikert arat a mű. Nem is csoda, hiszen az 1893-ban bemutatott darab dallamai szépek, egyediek, reklámokban, figyelemfelhívó szignálokban is felhangzik az utolsó tétel dallama. A díjnyertes szimfónia tételrendje követi a hagyományt, ahogy a zenekari apparátus is. A február 5-i koncert zárószámaként elhangzott mű tartogatott egyedi pillanatokat, nagyon szép zenei megmozdulásokat hallottunk, a mű az első hangtól az utolsóig egy nagy ívet húzott. A nyitó művet szintén tarthatjuk utolsónak, a Karnevál Dvořák amerikai utazása előtti „búcsúdarab” volt. A nyitány (op. 92) méltán kapta a címet, színes, vidám, helyenként féktelen hangulatú a darab, így is játszotta a zenekar.

A legjobban vár mű számomra a g-moll zongoraverseny (op. 33) volt, hiszen ritkán hallani, a szólista pedig nem kisebb művész volt, mint Pierre-Laurent Aimard. A h-moll csellóversenyhez hasonlóan kissé terjedelmes zenekari bevezetővel induló körülbelül 40 perces mű számos érdekes zeneszerzői megoldást tartalmaz, de nem véletlen, hogy kuriózumszámba megy az előadása. A trombitákat nélkülöző mű lassú tétele nagyon szép, a szólózongorával induló záró Allegro con fuoco hol erőteljes, hol játékos. Aimard kiválóan játszott, a zenekar Keller András vezényletével méltó partnerként muzsikált. Aimard – aki Kurtág darabjainak elismert tolmácsolója – két Kurtág-darabbal köszönte meg a tapsot.

Másnap egy nagyszerű kamarakoncertet hallottunk, négy művész az előző este is a színpadon volt (Keller András, Kaczander Orsolya, Klenyán Csaba, Pierre-Loraine Aimard). Elsőként Bartók 1922-ben készült 2. hegedű-zongora szonátája (Sz. 76, BB 85) szólalt meg. A mű attacca kéttételes, hasonlóan a verbunkosok lassú-gyors felépítését követi. Bár a kísérőfüzetben a zongora szólamát csak mint a hegedű kísérőjét említi, korántsem korlátozódik a kíséretre. Aimard nagyszerűen, az indokolt helyeken elánnal játszotta a zongora szólamot, Keller András hegedűjátéka az izgalmas bartóki ötleteket jól mutatta. Bartóktól Schönbergre váltott a közönség, az 1., E-dúr kamaraszimfónia (op. 9) szólalt meg. Eredetileg 15 fős együttesre készült a darab, a koncerten öt művész játszotta a szólamokat. A zene helyenként romantikus, helyenként expresszionista, de a tizenkétfokúság felé is elmozdul Schönberg. Egy izgalmas zenei korszakváltás hangjai szólaltak meg. A nagyon ritkán megszólaló darabot Keller András (hegedű), Fenyő László (gordonka), Kaczander Orsolya (fuvola), Klenyán Csaba (klarinét) és Pierre-Loraine Aimard játszotta, értően, a zeneszerzői esetlegességeket elfedve. Köszönet a darabért a műsorra tűzésért és az előadóknak.

Brahms f-moll zongoraötöse (op. 34) a kamarazene egyik kimagasló alkotása (különösen a scherzo). A változtatásokon – vonósötös, kétzongorásszonáta) átesett mű 1868-ban került először a közönség elé. Hogy a kamarazene mennyire intim, de egyben kitárulkozó is, azt az előadók bebizonyították. A hihetetlen egymásra figyelés, a reagálás, a dallamok egymásba fonása, egy-egy szólam kiemelése rabul ejtette a hallgatót, nézőt. Igen, a látvány is – a művészek (Pierre-Loraine Aimard; Keller Quartet: Keller András, Kokas Katalin – hegedű, Szűcs Máté – brácsa, Fenyő László – cselló) koncentrációja, a tekintetek egybeolvadása, a tűz, amellyel játszottak, felejthetetlen marad.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: William Wordsworth
Next Post: Földi paradicsom

Related Posts

  • Az utolsó tangó Papiruszportal
  • Ünnepi koncert Papiruszportal
  • Hangszínek bűvöletében – hangszerelés felsőfokon Papiruszportal
  • Szokolov, Byrd és Brahms – valamint Chopin és Bach Papiruszportal
  • Költészet, humor, áhítat – hangokkal Papiruszportal
  • Észt, német, finn Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Idomeneo, Mozart és a stílus
  • Joyce és Bryn
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária
  • Don Carlos és a lépcsők
  • Ínyenc szendvics

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. A ló és a láda esete szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Rosszfiútól rosszfiúig szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  • Törökök, sumerok, japánok vagy finnugorok? – A magyar nyelv rokonságáról Archívum
  • Ráth György és munkássága Archívum
  • Baráti Kristóf és A hegedű Archívum
  • Háború és játék Archívum
  • Gróf Széchényi Ferenc (1754–1820) könyvtáralapító Archívum
  • Október 8. Naptár
  • Az érvényes manír Archívum
  • Dzsesszalbumok – John Brown Trio, Bob Shimizu Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme