Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Kétezer év egy hétvégébe sűrítve Archívum
  • Pásztor Árpád: Muzi Archívum
  • Bari Károly Archívum
  • „Az egyszerű és a bonyolult együttállása” Archívum
  • A barokk operák hangulatának újrateremtője: Philippe Jaroussky Archívum
  • Baráti és Pace szonátaestje Archívum
  • Jennifer Lee Carrell: A Shakespeare-titok Archívum
  • Kegyes halál Archívum

Mozart szabadkőműves-zenéje

Posted on 2023.07.03.2023.07.01. By admin Nincs hozzászólás a(z) Mozart szabadkőműves-zenéje bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2012]

Szerző: Szabó Ildikó

Mozart szabadkőműves-zenéjének összkiadását hallgathatja meg az érdeklődő a Naxos kiadványán. Az ötlet jó, Mozart művészete számunkra teljesebbé válik, nem csak operái, szimfóniái, kamaraművei révén. Hogy mit jelentett Mozartnak a szabadkőművesség, miért szánt rá egy egész művet, a Varázsfuvolát, a Singspiel műfajába bújtatva, megértjük, ha utánanézünk a szabadkőműves-eszméknek.

Néhány éve valaki a Lammermoori Lucia őrülési jelenetét szerette volna magyarórára bevinni, meg volt róla győződve, hogy a zene abszolút kifejezi az „őrültséget”. Az illetőnek nagy csalódás volt, mit keres koloratúra egy ilyen jelenetben. Mozart zenéje sem fogja a szabadkőműves-érzést bemutatni. Persze senki ne képzelje, hogy valamiféle más zeneszerzői stílust, harmóniavilágot kap, hiszen ez nem is lehetséges.
A szabadkőműves-mozgalom majdnem háromszáz éves, 1717. június 24-én indult útjára Londonban. A cél tömören megfogalmazva az erkölcsi értékek, a szellem szabadsága. A szabadkőművesség a mai napig létezik, sok ismert ember a tagja (más kérdés, hogy nem teszik közkinccsé a páholyhoz való tartozásukat). A szimbólumrendszer tartalmaz egy G betűt, ami Mozartnál különös jelentést kap.
A szabadkőműves-összejöveteleken az éneklés központi szerepet töltött be, a középkori kőművescéhektől eredeztethető. Nagyon érdekes a zenei szimbólumrendszer, például a hármas szám, ezt az előjegyzésben találjuk meg: 3 kereszt (A-dúr, fisz-moll, A-dúr klarinétverseny, Klarinétkvintett), 3 bé (Esz-dúr, c-moll), egy-egy hármashangzat háromszori ismétlése. Az előjegyzések közt a 2 bé Salamon templomával függ össze mint az emberiség ideális épületének példája. A szabadkőműves-jelképek közül a legerőteljesebb hangnem az Esz-dúr, a szintén három bés c-moll a halált jelképezi, az azonos alapú C-dúr a világosságot. Mozart az F-dúrt és a B-dúrt (ez utóbbi a szabadkőműves-testvériség szimbóluma) is szívesen használja. A szimbólumrendszer tartalmaz egy G betűt, ez Mozartnál különös jelentést kap. A G (alap)hang (sőt a dalok szövegében is) központi Mozart szabadkőműves-zenéjében, a páholyos dalokban, melyeket a találkozók elején, végén énekeltek, a szimbolikus hangszeres zene esetében (Szabadkőműves gyászzene), végül véletlenszerűen fordul elő, különösen az utolsó három szimfóniában.
Mint tudjuk, Mozart maga is maszon volt (a szabadkőműves-páholyhoz tartozott). A Varázsfuvoláról mindenki tudja, hogy szabadkőműves-eszméket (is) takar, érdemes lenne egyszer az opera hangnemi szimbolikáját is kibontani, a hármas szám szerepe nyilvánvaló, a háromszor játszott három hármashangzat, a három fiú, dáma, próba mellett bújtatott jelképek is vannak.
A lemezen a vokális műveket találjuk túlsúlyban, dalok (a Naxos egy korábbi kiadványán az összes Mozart-dal szerepel), két kantáta és egy kantátarészlet. A hangszeres darabok közt találunk két fúvós Adagiót, nagyszerű előadásban, egy Adagio és fúgát, mely eredetileg zongoramű, itt vonószenekart hallunk, megismerhetjük a 69 ütemes szabadkőműves-gyászzenét (KV. 477.), mely két páholytestvér halálára íródott, egyikük a galántai Eszterházy gróf. Ezek a művek talán nem tartoznak a legkidolgozottabb Mozart-darabok közé, a művek hossza sem mérhető a nagy alkotásokéval, igaz, a műfajok nem is engednék ezt. Mindenesetre e darabok is a nagy zeneszerzőt állítják elénk, gyönyörű zenei pillanatokkal, a lélek mély ábrázolásával, az utánozhatatlan mozarti dallam- és harmóniavilággal.
A Kassel Spohr Chamber Orchestra közreműködésével halljuk a zenekari anyagot is tartalmazó műveket. Különösen szépen játsszák a c-moll Adagio és fúgát, súlyozva, sötéten, a drámai mélységet is bemutatva. A mű nem igazán jelentős, a Fesztiválzenekar játszotta nem is olyan rég, de akkor sem hagyott mély nyomot az emberben. Mozart sokkal jobb (és rövidebb) fúgákat is írt, stílusjegyei, főleg a barokkos szövevényesség alapján bárki más, jóval kisebb kaliberű mester is komponálhatta volna. A kissé nehézkes mű ellentéte a nagyon kellemes, igazi mozarti zene, a záró kantáta, könnyedségével, hajlékonyságával.
A Kasseli Opera férfikara némi hiányosságot mutat, hangzásuk összemosódik, kissé ingatag a tiszta éneklés is. A három férfi szólista, Heo Young-Hoon, Lars-Olivier Ruehl és a bariton Jürgen Appel kifejezően énekel, a többszörös versenyeredményeket elérő, karmesterként is dolgozó Alberto Bertino zongorakísérete értő, nagyszerű, a rövid dalok az ő jóvoltából is a legizgalmasabb előadásban hangzanak el. A hazánkban is vendégszerepelt Roberto Paternostro a lemez karmestere, a műveket értéssel vezényli, nem takarékoskodva az apró szépségek megmutatásával.
Sajnos, az előadók számozásába hiba csúszott, a 13-as tracktől megszűnik a számozás, az azt megelőzőek elcsúsztak, így nemcsak a szabadkőművesség rejtelmein gondolkodhatunk, hanem kizárásos alapon az előadókon is. A kísérőfüzet viszont rendkívül alapos, a lemezkiadó mindig komoly tanulmányokkal örvendezteti meg az érdeklődő zenehallgatót, ami Mozart szabadkőműves-zenéjének háttere esetében különösen hasznos.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Július 3.
Next Post: Slade: Törzsek – küzdelem a serdülőkorral

Related Posts

  • A kelyhesek titkos temploma után kutatva Archívum
  • Posztmodern marhaság, vagy karikatúra? – Király Ferenc: A Csillagok hegyén Archívum
  • Csapó, Szőllősy, Beethoven – Csalog Archívum
  • Gerald Durrell: A részeg erdő – hogy magunk mellé emeljük a föld élőlényeit Archívum
  • A puritánok lelke Archívum
  • Bíborban, bársonyban Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Helga Weiss: Helga naplója
  • „Beszélj keveset, és cselekedj sokat!”
  • Október 3.
  • Snatches
  • Finomra hangolt kapcsolatok

Legutóbbi hozzászólások

  1. James Herriot: Az állatorvos is ember szerzője Október 3. – papiruszportal.hu
  2. „A könyv a lelke az elmének” szerzője Október 2. – papiruszportal.hu
  3. Kékszakáll francia módra szerzője Október 1. – papiruszportal.hu
  4. A Mesemondó – Benedek Elek szerzője Szeptember 30. – papiruszportal.hu
  5. Nem csak habos torta: Hollywood hercege – Tony Curtis életrajza szerzője Szeptember 29. – papiruszportal.hu
  • Slade: Törzsek – küzdelem a serdülőkorral Archívum
  • Dzsesztetés – „ő el tudja játszani az Ornithologyt” Archívum
  • Heti papiruszok (2330) Egyéb kategória
  • A Zongora – ifj. Balázs János koncertje Archívum
  • Richard Wagner – Bayreuth varázslója Archívum
  • Az utolsó tangó Papiruszportal
  • Plinius – Pompeji, az eltemetett emlékezet Archívum
  • Szeptember 3. Naptár

Copyright © 2003-2022 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme