…több zenei stílus… world music
(a papiruszportal.hu archívumából [2010])
Szerző: bookworm
Nikola Parov és Herczku Ágnes neve külön is garanciát jelent, együtt pedig különleges zenei csemegét ígérhetnek. Lemezük, Megéred még címmel, több zenei stílust mutat be, a fő irányvonal a jó értelemben vett world music. Ha már a tiszta, autentikus népzene nem jut el sokakhoz, így legalább valami kis fogódzót kaphat a kíváncsi hallgató. Míg Herczku Ágnes túlnyomórészt a magyar népzenével foglalkozik, Bartók zongorakíséretes népdalfeldolgozásait is lemezre vette, addig Nikola Parov a balkánin nőtt fel, de nem ragadt le egyetlen specifikus stílusnál, keresi az utat, az újnál újabb hangzást.
A lemez nagy utat jár be, földrajzi és zenei értelemben egyaránt: egzotikus népzenei elemek keverednek a magyarral, a sokféle hangszer kedves-kellemes vagy nagyon ritmikus, sokszor eltéveszthetetlenül egyedi hangzást ad. A hangszerelés a legtöbb esetben Nikola Parov munkája, jól megválogatott hangképekben tobzódik a zene.
A 13 felvétel közt kedvére válogathat az ember, találunk humorosat, szomorkást, magyar és más nyelvűt, minimálisan hangszereltet és hangszínekben tobzódót. Érdekességekben tehát nincs hiány, a számok dallamvilága is jól megválogatott, érdekes, hogy – a bartóki mintára – a népi szöveg egy-egy esetben más dallamot kap. Fergeteges a Télben szamár nyárban ló című szám, balkáni tűzzel, aszimmetrikus ritmikájával, a harmonikával egészen más világba kalauzol el. Érdemes a szöveget is megfigyelni, tréfás, de egy kicsit kegyetlen is, ütős zene minden szempontból. A ritmika alapeleme a népzenének, országonként, vidékenként más-más ritmusképletek, ritmust adó hangszerek, de nem feltétlenül a dobok. A KataKata nyitja a lemezt, a cím is figyelemfelhívó, ritmikus, játékos, a váltakozó ütemnek köszönhetően is leköti a figyelmet, jó előkészítést ad a következő zenéknek.
Különleges a Virágok vetélkedése című szám, archaikus fríg dallama zongorával, fura hangszerelési megoldásaival izgalmas (a Fókatelep is feldolgozta 2009-es lemezén). A szelíd, intim dal régies hangsorához régies szöveg járul, mintha visszaforgatták volna az idő kerekét. A Szívet szívért népzenei szövegei különös, a szinte balladisztikus zenével figyelemre méltó elegyet képez.
A lemezen hallható rövid Történet a Múzeum utcában című szám nálam nem igazán illeszkedik bele a folyamatba, ahogy a következő sem. Itt csak egy szál gitárt hallunk, de azért a történet vége sejthető a melankolikus hangzásból, mely előkészíti A Nőnek című zenét. Vegyes érzéseket kelt bennem ez a kompozíció, a kezdő taktusok, a mellé dudorászott improvizatív dallam után mintha Cseh Tamás és Zorán lépne elő, hol egyikük, hol másikuk stílusa tűnik fel. A lemez folyamatába nem igazán illik bele ez a szám, hosszú is, a furulya hangja végképp nem való ide, a népzenei ihletésű zenék közé más illene, ha hangszeres zenéről, ha szerelmes-melankolikus dalról van szó. A Fodo című szám (az egyik zenész neve) rövid hezitálás, pillanatot leíró szösszenet, csak a zongorát halljuk, talán egyfajta ív lezárásának szánták a lemez összeállítói.
A négy utolsó szám nyelve nem magyar, a tartalmat csak találgatni tudjuk a zene alapján, az egyébként nagyon tetszetős, lapozgatásra késztető (a dalok szövege nem sorrendben van) kísérőfüzet (Parov Gizi, Parov Nelli és a Graphomedia) nem tartalmazza a fordítást. A Troitza bratya különleges akkordokkal indul, a dal nagyon keserves, a hangszerszólók nemkülönben. Egészen más világba kerülünk, nincs a mindent elöntő ritmus, helyette a fájdalom kerül előtérbe. Ugyanilyen különleges a Rabszolgád lettem keleties-bővített szekundos dallama, a remekül tartott lassú tempó adja meg a dal tartását, feszültségét. Az utolsó dal visszavezet az európai népzenéhez, szinte gondtalan érzést sugall a hallgatónak.
Néha botlik a prozódia, a magyar népzenében megszoktuk, hogy a ritmus alárendeli magát a dallamnak, érdemes erre is odafigyelni.
Nikola Parov és Herczku Ágnes két külön világa találkozott a lemezen, de ez a két világ ötvözhető, nem egy esetben egészen egyedi dolgokat hallhat az érdeklődő. A többféle nép zenéje, a finoman közelítő, érdekes hangszerelésű dallamok megszólalása nagyszerű előadásban szólal meg.
Nikola Parov – Herczku Ágnes: Megéred még
Nikola Parov, Herczku Ágnes és a Nikola Parov Quartet tagjai: „Fodo” Födő Sándor (ütős hangszerek, zongora), Wertetics Szlobodán (harmonika); közreműködött: Andreas Lehoudis, a Sirtos együttes vezetője, illetve Szabó Dániel cimbalmos
KataKata (1:08)
Virágok vetélkedése (0:46)
Szívet szívért (0:54)
Télben szamár nyáron ló (1:01)
Történet a Múzeum utcában (0:35)
A Nőnek (1:17)
Utolsó tánc (1:25)
Fodo (0:37)
Megéred még (1:25)
Troitza bratya (1:32)
Ya Santi (0:46)
Rabszolgád lettem… (1:01)
Rustyuluj (0:51)
Tom-Tom Records, 2009