koncertek a Művészetek Palotájában
(a papiruszportal.hu archívumából [2009])
Szerző: Lehotka Ildikó
A Művészetek Palotájában tartott sajtótájékoztatót április 27-én a rendkívüli énektechnikájáról ismert Cecilia Bartoli. A téma a három budapesti hangversenye volt, amely a Művészetek Palotája és a Magyar Állami Operaház között kialakult együttműködés eredményeképpen jöhet létre április 29-én, május 1-jén és május 4-én.
Az egyedülálló koncertsorozattal kapcsolatos információkat Kiss Imre vezérigazgató (Művészetek Palotája), Vass Lajos főigazgató (Magyar Állami Operaház), Csonka András vezérigazgató-helyettes (Művészetek Palotája), Fischer Ádám fő-zeneigazgató (Magyar Állami Operaház) és az ünnepelt díva, a temperamentumos Cecilia Bartoli osztotta meg az újságírókkal.
Az évente mintegy 800 különböző műfajú produkciónak helyet adó Művészetek Palotája és a lassan a 125. évadját (az idén számos premierrel) befejező Magyar Állami Operaház számára hosszú évek munkájának csúcspontját jelenti Cecilia Bartoli fellépése. A Művészetek Palotája, amely működésének néhány évében odaadással és magas színvonalon kötelezte el magát az operajátszás mellett, méltó arra, hogy két Bartoli-koncert házigazdája legyen.
Az április 29-i hangverseny helyszíne az Operaház, műsorát Haydn és Mozart kompozícióiból állította össze a művésznő, akinek partnere a Magyar Állami Operaház Zenekara lesz, Fischer Ádám vezényletével. Május 1-jén, a Müpában a 250 esztendeje elhunyt Händelnek állít emléket Cecilia Bartoli a komponista Rómában, majd később másutt, de olasz nyelven írt oratorikus műveinek részleteivel, a korhű hangszereken játszó Bázeli Kamarazenekar közreműködésével. A május 4-i, ugyancsak a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben rendezett esten a belcanto legendás mezzoszopránja, Maria Malibranra emlékezik Rossini, Donizetti, Mendelssohn és a kor más divatos, mára elfeledett szerzőinek, többek között Persianinak, Hummelnek, sőt Maria Malibrannak koloratúráriáival, az ugyancsak historikus instrumentumokkal érkező La Scintilla Zenekar társaságában.
Fischer Ádám a nagyok között is a legnagyobbnak tartja az énekesnőt, mert hírét nem saját, hanem elfeledett komponisták népszerűségének megteremtésére használja, és – vérbeli muzsikushoz méltóan – nemcsak ő maga nagyszerű, de minden közreműködő partnere jobb lesz mellette. Cecilia Bartoli pedig Fischer Ádámot (és Daniel Barenboimot) nevezte a pályáját leginkább meghatározó muzsikus személyiségnek.
A Monteverditől Belliniig terjedő csaknem negyed évezred minden korszakával foglalkozó Bartoli, aki énekel még Debussy-, Ravel- és Respighi-, sőt időnként kortárs műveket is, mindenre nyitott, ami zene- és énekhang-barát.
A sajtótájékoztató végén a Universal Hungary képviselője két aranylemezt, Mozart Requiemjét és a tíz éve felvett Vivaldi-albumot adta át Cecilia Bartolinak.