Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Palya Bea elfoglalta és elsüllyesztette a Bárkát Archívum
  • Ellőni a pukiport Archívum
  • Bartók Béla (1881, Nagyszentmiklós – 1945, New York) Archívum
  • A florentinkalap titka Archívum
  • Az aradi 13 Archívum
  • Lajtha Lászlóról – kétszer Archívum
  • Tunézia. Múzeum a Szahara kapujában – Interjú Rozvány Györggyel Archívum
  • Low budget, high standard Archívum

Robert Plant – Alison Krauss: Raising Sand

Posted on 2024.05.24.2025.08.21. By admin 1 hozzászólás a(z) Robert Plant – Alison Krauss: Raising Sand bejegyzéshez

és Dee Dee Bridgewater: Red Earth

(a papiruszportal.hu archívumából [2007])

Szerző: Czékus Mihály

Néhány hónapja bombaként robbant a hír, hogy egy koncert erejéig összeáll a Led Zeppelin. Ádáz küzdelem indult a jegyek megszerzéséért. A közönség hozzáállása is jó példája annak, hogy az igényes zene bármikor eladható. Általában a régi sztárok a múltat „leporolva” igyekeznek meglovagolni a retróhullámot. Ebből a sorból kilóg a Zeppelin. Hiszen a tagok, főként Robert Plant, a mai napig aktívak, méghozzá úgy, hogy nem a múlt hagyatékából igyekeznek megélni, hanem mindig valami újat produkálnak. Plant a Zeppelin utáni világban kilenc szólóalbumot készített. Munkája során olyan, egymástól elvileg távol álló zenei stílusokat igyekezett közös mederbe terelni, mint a skót és angol népzene, a blues, a dzsessz, az arab, az afrikai és a indiai zene.

Robert Plant – Alison Krauss: Raising Sand

Alison Krauss igazi őstehetség. Gyerekkorában már lemezfelvételen szerepelt. A zenei életben elnyerhető díjak közül szinte valamennyit megszerezte. A zenei világ Oscarjának számító Grammy-díjat 20-szor emelhette a magasba. Méltán nevezhető a bluegrass első számú képviselőjének.

Kettőjük közös munkája a Raising Sand című album. Jól összeválogatott, széles időtávot átfogó (1955-től napjainkig) és kitűnő hangszerelésű anyag. Mesteri elegye annak, amit Plant és Krauss az „előző életből” ebbe a közel egyórányi közösbe hozott. A kelta szellem éppúgy érvényesül, mint a Delta blues vagy a bluegrass. A lemez a kicsit rockos Rich Womannel kezdődik és a bensőséges atmoszférájú Killing the Blueszal folytatódik. A Sister Rosetta Goes Before Usban Krausst egy másik szerepben is megismerhetjük. Ez a dal bizonyosság arról, hogy ő nemcsak énekes, hanem a hegedűvel is kitűnően bánik. Az album legszebb felvételét hallhatjuk.

Köztudomású, hogy Plant nagy tisztelője Gene Clarknak. Így nem véletlen, hogy két szerzemény is helyet kapott az albumon Clarktól. Az első, a Polly Come Home egy old-world folk stílusú ballada. A második, a Through the Morning, Through the Night egy szerelmes dal egy törvényen kívüli szemszögéből elmesélve. A Please Read the Letter képében egy hamisítatlan Robert Plant-szerzemény is helyet kapott az albumon, ami egy korábbi lemezről már ismerős lehet a hallgató számára. A Raising Sandban olyan tökéletesen összeforrott Plant és Krauss hangja, hogy még aprólékos kereséssel is nehéz lenne felfedezni az illesztés nyomait. De nem is érdemes keresni. Az albumot hallgatni kell, és nem egyszer, hanem sokszor.

Universal Music, 2007

Dee Dee Bridgewater: Red Earth

Dee Dee Bridgewater napjaink egyik legnagyobb dzsesszénekes egyénisége. Tudását a szakma számos díjjal a közönség telt házas koncertekkel és a lemezek szép számú vásárlásával ismerte el. Az „afrikai túlsúlyos” albumon az eredeti felvételek mellett négy dzsesszfeldolgozás kapott helyet. A Read Earth óda Maliért és Afrikáért. Történet egy elveszett gyerekről – vagyis önmagáról, aki megtalálta a hazafelé vezető utat.

A stáb, úgy látszik, semmit nem akart a véletlenre bízni, ezért a lemez anyagát abszolút autentikus környezetben, Maliban rögzítették. Az elképzelés afrikai gyökerű anyagok felkutatása volt, ennek szellemében került az albumra például a Bani (angolul: Bad Spirits), a Sakhodougou (The Griots) és a címadó Massane Cissé (Red Earth). Az említett számok gyökerei a 12–13. századig nyúlnak vissza, és szájhagyomány útján maradtak fenn generációról generációra.

Az énekesnő természetesen gondolt a klasszikus dzsessz híveire is, ezért az albumon helyet kapott egy 1974-es felvétel, az Afro Blue újragondolt változata, valamint a dzsesszénekesek egyik kedvenc témája, Nina Simone Four Womenje. Természetesen ez is új ruhába öltöztetve. A dzsesszt erősíti még Wayne Shorter Long Time Agója is. Az énekesnő érezhetően lubickol a kettős zenei szerepben, és a feladatot nem egyszerűen munkának, hanem küldetésnek tekinti. Dee Dee Bridgewaterben a keresés először talán álom volt, de aztán intenzíven gyakorlatiassá vált, olyan valamivé, amely a mindennapi létének minden percét inspirálja. A keresés inspirált cselekvésben végződött: megszületett a Red Earth, melynek nemcsak közönségszórakoztató, hanem értékmentő szerepe is van. Ami évszázadokon keresztül szájhagyomány útján terjedt, azt most rögzítették a jelennek és az utókornak.

Két évvel korábban született meg az énekesnő Grammy-díjra is jelölt albuma J’Ai Deaux Amours címmel, melyen angolul és franciául énekel francia kabarédallamokat. Ez a korábbi és a most bemutatott lemez ékes bizonyítéka az énekesnő zenei és nyelvi sokszínűségének.

A Red Earth egy nagyszabású, sok énekest és muzsikust megmozgató produkció, amelynek minden valamirevaló zenegyűjteményben helye van.

Universal Music, 2007

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Ötvenéves a Magyar Nemzeti Galéria
Next Post: Bartók-ünnep

Related Posts

  • Hernádi Gyula (1926–2005) Archívum
  • Két koncert, két hegedűverseny, két karmester Archívum
  • Szabadi Vilmos és Homor Zsuzsanna Archívum
  • Csontváry – a színek költője Archívum
  • Haydnról mindenkinek Archívum
  • Barenboim és az egyházi művek Archívum

Comment (1) on “Robert Plant – Alison Krauss: Raising Sand”

  1. Visszajelzés: Augusztus 20. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Kallós Zoltán moldvai gyűjtése: Uram, irgalmazz nékünk Archívum
  • Metálmatuzsálemek kihívása Archívum
  • Honda Isiró Archívum
  • Május 6. Naptár
  • Fokanov Anatolij, a bariton Archívum
  • Faust és Bernstein Archívum
  • Bach Máté-passiója Archívum
  • Veronika kettős élete Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme