Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Varró Dániel: Akinek a foga kijött Archívum
  • A 12 legszebb magyar vers program 8. Archívum
  • Heti papiruszok (2304) Egyéb kategória
  • Dr. Kubassek János: Balaton és a Balaton-felvidék Archívum
  • Új emberhez új művészet Archívum
  • A Szent István-bazilika [és kupolája] Archívum
  • Én voltam a kézirat – Faludy György Archívum
  • Otthagyott csapot-papot – Csokonai a néphagyományban Archívum

A Scrovegni-kápolna

Posted on 2024.03.25.2024.03.30. By admin Nincs hozzászólás a(z) A Scrovegni-kápolna bejegyzéshez

a falfestészet forradalmának kezdete

Szerző: Mika Róbert

A Scrovegni-kápolna (Cappella degli Scrovegni, Aréna-kápolna) az UNESCO Világörökség része. A kis templom Páduában (Padova), Olaszországban található, az Ágoston-rendi kolostorral egyetemben, a Musei Civici di Padova komplexum része.

Az 1300-as évek elején egy jómódú padovai bankár, Enrico Scrovegni megvásárolta azt a területet, amelyen valamikor egy római aréna állt. Itt építtette fel fényűző palotáját, valamint egy kápolnát is hozzá. A kápolnának kettős célja volt: a család privát oratóriumaként (az egyházi építészetben egy szentély emeleti részén nyíló imaterem, mely többnyire a templom urának magánájtatosságát szolgálta), valamint saját és felesége síremlékeként szolgálni. Scovegni a kápolna építésével és díszítésével Giotto di Bondonét bízta meg.

Giotto di Bondone

A kápolnát 1303-ban a Santa Maria della Carità (Gyümölcsoltó Boldogasszony) tiszteletére építették, és az angyali üdvözlet ünnepén, 1305. március 25-én szentelték fel.

A kápolnában Giotto freskóciklusa található, ami a korai reneszánsz, a trecento művészetének fontos remeke, és többek között itt látható a művész és a korszak egyik leghíresebb alkotása, a Júdás csókja, vagy más néven Krisztus elárulása. A Scrovegni-kápolnában megtalálhatók a legfontosabb freskók, amelyek a falfestészet forradalmának kezdetét jelentették, és egy egész évszázadon át befolyásolták a freskótechnikát, a stílust és tartalmat.

Júdás csókja

Giotto di Bondone (Vicchio, 1267 – Firenze, 1337. január 8.) firenzei festő, építész, szobrász, a korai reneszánsz, a trecento művészetének első jelentős alakja.
Abban az időben élt és dolgozott, amikor az emberek gondolatai és képességei felszabadultak a középkori korlátok alól. Nagyrészt a hagyományos vallásos témákat dolgozta fel műveiben, de ezeknek a témáknak földi, telivér életet és erőt adott. 1301-ben házat vett Firenzében, majd Riminibe utazott, és a Szent Ferenc Ferenc templomban egy faliképet festett, amely azóta elpusztult. Ezután Padovába érkezett, ahol körülbelül 1305-ben és 1306-ban egy rendkívüli freskósorozatot festett az Aréna-, vagy más néven a Scrovegni-kápolnában. Ezt az alkotást tartják a művészettörténészek Giotto főművének. A kor más művészeihez hasonlóan Giottónak is hiányzott anatómiai és műszaki tudása, mindaz, amit a későbbi festők megtanultak. De olyasmit birtokolt, amely jelentősen többet ért az őt követő művészek műszaki készségénél: nála az emberi érzelmek megragadásának és az élet jelentőségének sokkal nagyobb szerepe volt. Erre összpontosítva hozta létre lenyűgöző képeit olyan emberekről, akiket elfogott a kétség, válságban vannak, és önvizsgálatra, döntésre kényszerülnek. A modern művészek gyakran keresnek ihletet Giottónál, mert művészetében az emberi lélek olyan megközelítését találják, amely minden korban érvényes (Szent Ferenc prédikál a madaraknak; Pünkösd; A Campanile di Giotto, a firenzei dóm harangtornya).

Papiruszportal Tags:Korboncnok, Színes papiruszok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Eötvös művei
Next Post: Louvre a Szépművészetiben: A francia rajzművészet két évszázada

Related Posts

  • Brahms és Bartók Papiruszportal
  • A humánum Beethovennel és Schuberttel Papiruszportal
  • Utópia? Papiruszportal
  • Csajkovszkij, Mahler, Bell és Gilbert Papiruszportal
  • Kortárs és romantikus Papiruszportal
  • Zenei kavalkád Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Nyelvelek és bogarászok – Mikor ami, mikor amely? Archívum
  • Olvas(s)atok – Spiró György: Csirkefej Archívum
  • Robert Plant – Alison Krauss: Raising Sand Archívum
  • Venezuelai gondolatok magyarságról, állampolgárságról Archívum
  • Január 5. Naptár
  • Egy angol nevelőnő benyomásai Archívum
  • Szeptember 6. Naptár
  • Február 2. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme