Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Ruzante: A csábító pillangó Archívum
  • Venezuelai gondolatok magyarságról, állampolgárságról Archívum
  • Rajzok és grafikák a Monarchiáról Archívum
  • Ügyeletben. Egy kezdő orvos feljegyzései Archívum
  • Az elfeledett magyar hírességek arcképcsarnoka Archívum
  • Lélek és test Archívum
  • Varró Dániel: Akinek a foga kijött Archívum
  • Az indián sajt legújabb esete Archívum

A vízisellő és a macska

Posted on 2024.02.22.2024.02.28. By admin Nincs hozzászólás a(z) A vízisellő és a macska bejegyzéshez

Dvořák: Ruszalka

Szerző: Lehotka Ildikó, 2024. február 21.

Antonín Dvořákot mint az Újvilág (helyesebben Az Újvilágból; IX.; e-moll szimfónia, Op. 95.) szimfónia vagy a h-moll csellóverseny (Op. 104) szerzőjeként ismerjük, operai munkássága a legtöbb zeneszerető számára kimerül a Ruszalka Dal a holdhoz című áriában. Pedig rengeteg érdekességet tartogat tíz operája, de Smetana, a cseh nemzeti opera megteremtője és Janácek e műfajban írt művei többször szólalnak meg.

Hogy mi az oka ennek, nem tudjuk, mindenesetre a Ruszalka magyarországi recepciótörténete az opera jelentőségéhez képest visszafogott. Az 1901-ben, először Prágában bemutatott mű talán több figyelmet érdemel, egyelőre kuriózum a mű műsorra tűzése világszerte. Az Operában 1956-ban és 1976-ban szerepelt műsoron, a Müpában a Fesztiválzenekar adta elő koncertszerűen a darabot. Dvořák első operája, az Alfréd bemutatója majdnem 150 évet késett világszerte, ahogy A király és a szénégető című darab, amelyet a szerző kétszer is átdolgozott – bemutatása is. Operái közül a Ruszalka a leginkább előadott. A librettó Jaroslav Kvapil munkája, amely több forrásból táplálkozott. E. T. A. Hoffmann Undine című operájának Fouqué által írt szövegkönyve, a középkori Mélusine-legenda, és Andersen A kis hableány meséje is ihletadó volt Kvapil számára. Dvořák zenéje rendkívül kifejező, remekül mutatja Ruszalka érzelmeit a Herceg iránt: először a vágyakozás, majd a szerelem, és a csalódás ábrázolása egyedi. A már említett ária nem véletlenül szerepel opera-gálaműsorok repertoárján.

A háromfelvonásos, három részben játszott opera február 7-i előadásán jártam. Brassói-Jőrös Andrea énekelte a címszerepet, megbízhatóan, a harmadik felvonásban megindítóan szép pillanatokat kaptunk az énekesnőtől. Az első felvonásbeli Dal a holdhoz ária visszafogott volt, de kellemes. Brassói-Jőrös jól ábrázolta színészileg is a szerelmes nőt, aki szinte mindent eldob a reménybeli férfiért. Feláldozza hangját, a vízi létből az emberi világba kerül, úgy, hogy ha szerelmese elhagyja, rögtön a halál fia lesz. A vízitündér még azt is elviseli, hogy szerelme egy idegen hercegnő karjába veti magát. Megdöbbentő Ruszalka II. felvonásbeli néma sikolya.

Nyári Zoltán Hercege színészi bravúr, a szólamot azonban kissé wagneresen tolmácsolta helyenként. Megformálásában inkább a macsó, mintsem az érző lelkű férfit hallottuk. Rálik Szilvia Idegen hercegnőként szerepelt. Színpadi jelenléte erőteljes, hangja is, de túlzottan. Számos alkalommal a wagneri operákhoz illő túlságosan dús, nagy kilengésű vibratóval énekelt, így a karakter meglehetősen egysíkú (egysíkúbb, mint kellene) volt. Jelmeze nem használta ki az énekesnőrendkívüli adottságait, mintha egy jelmezversenyből kölcsönözték volna az otthon megvarrott piros-fekete ruhát. Szemerédy Károly a Víziember szerepében lépett színpadra, hangját gyakran kevésnek érezhette a közönség. Szerepformálása mindazonáltal igazodott a karakterhez. Gál Erika énekelte Jezsibaba szólamát. A hangot szintén kevésnek találhatta a közönség, és a mély hangok sem mindig szólaltak meg erőteljesen. A három nimfa, Kapi Zsuzsanna, Fürjes Anna Csenge és Megyesi-Schwartz Lúcia I. és III. felvonásbeli éneklése remek volt, az utóbbiban szereplő balladaszerű anyag üde színfoltként hatott. A kisebb szerepekben Fülep Máté (Erdőőr), Erdős Attila (Vadász) és Topolánszky Laura (Kukta) lépett színpadra, rövid jelenlétük – különösen Topolánszkyé – színesítette a cselekmény folyamatát.

A kórusszakaszok szépen szóltak, a rendező, Szikora János a mű elején és a végén a kórus tagjainak csak a feje látszott hátul a színpadon, nagyon szép kép volt. A rendezésben semmiféle túlkapást nem tapasztalhatott a néző, a szemnek kellemes látványt nyújtottak a jelmezek (Zoób Kati), Szendrényi Éva díszletei is mértéktartóak voltak. A mű elején a nimfák a kissé kilengő vas állványzaton ültek, szerencsére nem történt baleset. Jezsibaba fekete, ember nagyságú macskája szinte életre kelt. Ami kevésbé tetszett, az a II. felvonásbeli lakoma megjelenítése: nyulat nyúzott, csirkét kopasztott a kukta, a túlmozgásos, de egyszerű (balett)jelenet véleményem szerint kevésbé illett a koncepcióba. A zenekar hangzása kiegyensúlyozott Halász Péter vezénylete alatt. Az est legszebb pillanatait a zenekari játék nyújtotta, a partitúra szépségét mutatta a megvalósítás.

Fotók: Nagy Attila

És ami képes elvenni a néző kedvét az Operába járástól: a földszinten található ruhatárba szerettem volna betenni a kabátomat. A jegy ellenőrzése után mehettem csak a ruhatárhoz, ahova a fiatalemberek szerint nem adhattam be a kabátom. Hiába mondtam, hogy az a hosztesz, akinek a feladata a jegy ellenőrzése (hogy a zsöllyén helyet foglalók igénybe vehetik a ruhatárat), oda irányított. Volt is négy-öt szabad fogas, mégsem rakhattam be a kabátot.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Koncert Ágai Karola tiszteletére
Next Post: Edward Elgar és az indulók

Related Posts

  • Az opera és a balett háza Papiruszportal
  • Egy bálna élete Papiruszportal
  • Két este Aimard-ral Papiruszportal
  • Két koncert – két világ Papiruszportal
  • Bartók hétvége Papiruszportal
  • Kortársak és klasszikusok, klasszikusok és kortársak Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Nyár eleji Carmen Archívum
  • Leteremtés Archívum
  • Lónyay Menyhért naplója Archívum
  • Humperdinck, Richard Strauss és Mahler a Művészetek Palotájában Archívum
  • Fischer és Brahms Archívum
  • Egérodisszea, kalandregény gyerekeknek Archívum
  • Tavasz a télben Archívum
  • I. Rákóczi György sárospataki ágyúöntő műhelye
    Az MNM Rákóczi Múzeuma Sárospatakon
    Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme