Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • The Next Tango Archívum
  • Titkos társaságok könyve Archívum
  • Finomra hangolt kapcsolatok Archívum
  • Röpirat a lektűr védelmében Archívum
  • Albert Roussel: Padmâvatî Archívum
  • Nem csak habos torta: Hollywood hercege – Tony Curtis életrajza Archívum
  • Karácsony a Warnertől Archívum
  • Krzysztof Penderecki Archívum

Perényi és Kocsis: Cello Encores

Posted on 2024.01.05.2024.01.03. By admin Nincs hozzászólás a(z) Perényi és Kocsis: Cello Encores bejegyzéshez

két művész érzékeny összjátéka

a papiruszportal.hu archívumából [2005]

Szerző: Lehotka Ildikó

A Hungaroton kiadványait bemutató sorozatunk első darabja egy 1985 után újból kiadott cédé, melyen Perényi Miklós népszerű darabokat játszik Kocsis Zoltán zongorakíséretével. A 14 számot tartalmazó lemezen vannak gordonkára írt művek, valamint átiratok is. Találunk köztük virtuóz és érzelmes darabokat egyaránt, arányos elosztásban. Jól érvényesül a két művész az érzelmi skála minden fokát bejáró előadásmódja, érzékeny összjátéka.

A cselló hangát tartják az emberi hanghoz legközelebb állónak, talán ezért szeretik olyan sokan ezt a hangszert, köztük magam is. A mély regiszter magvas, dús, a magas hangok hüvelykfekvésben sem élesek. A hangszer hangterjedelme igen nagy. A csellón kettős fogásokat, de akkordokat is játszhat az előadó. Ugyanolyan virtuóz vonásnemeket találunk a csellóirodalomban, mint a hegedűre írt daraboknál. A gordonka a biztos tartást segítő láb és a hüvelykfekvés alkalmazásának köszönhetően virtuóz hangszerré vált, míg a barokk korszakban leginkább a continuo szólamot erősítette.
A hangszerre írott művek irodalma bár bőséges – minden stíluskorszakban találunk csellódarabokat –, a csellisták szívesen játszanak, sőt készítenek átiratokat is. A cédén Perényi Miklós, Gaspar Cassado és Pablo Casals csellóművészek átiratai szerepelnek.

Perényi Miklós és Kocsis Zoltán előadásában (az eredeti felvétel húsz éve készült) mind virtuóz, mind a cselló hangját kitűnően reprezentáló lassúbb tempójú művek szerepelnek. Perényi biztos technikája a bravúrdaraboknál lenyűgöző. Vonókezelése ezekben a művekben (Paganini: Moto perpetuo, Fauré: Pillangó, Davidov: A szökőkútnál) bámulatos, a hangok kristálytisztán, ritmikusan szólalnak meg (az előbb említett művek és Rimszkij-Korszakov: A dongó).
A karakterek ábrázolása is megkapó: Schubert legismertebb, f-moll Moments musicaljában és Popper g-moll mazurkájában, Granados Intermezzójában a határozott, erőteljes játékmód támasztja alá a dallamot.
A lassú, szélesen hömpölygő darabok Perényi Miklós érzékeny előadásmódját reprezentálják. Gyönyörű hangszínek, az érzelmek – reménytelenség, remény (Saint-Saëns: A hattyú), vágyakozás (Fauré: Álom után), szerelem (Chopin: Esz-dúr nocturne) stb. – rezdülése, a pillanatnyi hangulatok zenei megjelenítése mind megtalálhatók a művész értelmezésében. Ehhez hozzájárul hangszerének csodálatos hangja mind a magas, mind a mélyebb regiszterben (a lemezen az egyetlen kíséret nélküli darab, Kodály Capriccio szólógordonkára című műve, Rahmanyinov: Vocalise), a dinamikai árnyalatok – darabtól és hangulattól függő – változatossága (Debussy: Minuet – Kocsis Zoltán hangszerelése).
A két művész ezen a cédén (is) teljes összhangban muzsikált. Mindkettejük – fiatalkoruk óta – a hazai és a nemzetközi zenei élet kimagasló alakja, koncertjeik, lemezeik (együtt és külön-külön is) nagy eseménynek számítanak.
A lemezt mindenkinek ajánljuk. Hallgathatják olyanok, akik most ismerkednek a zenével, hiszen ezek a művek rövidek, könnyen befogadhatóak. Hallgathatják olyanok, akik magát a hangszert szeretik, és azok is, akik – bár jártasak a komolyzenében, de – ismert dallamokat szeretnének élvezni kikapcsolódásképpen.

Cello Encores
PAGANINI Niccoló

1 Moto perpetuo Op.11 4’50’’
SCHUBERT Franz
2 Moments musicaux D.780
f-moll / No. 3 in F minor 2’12’’
(Gordonkára és zongorára alkalmazta
Arrangements for cello & piano by Miklós Perényi)
MENDELSSOHN-BARTHOLDY Felix
3 Dal szöveg nélkül / Song Without Words Op. posth. 109 4’22’’
POPPER David
4 Mazurka I. (g-moll / in G minor) Op.11 No. 3 2’52’’
CHOPIN Fryderyc
5 Esz-dúr / Nocturne in E flat major Op.9 No. 2 4’34’’
GRANADOS Enrique
6 Goyescas opera
Intermezzo 5’35’’
(Gordonkára és zongorára alkalmazta
Arrangements for cello & piano by Gaspar Cassadó)
FAURÉ Gabriel
7 Álom után / Aprés un réve Op.7 No. 1 3’30’’
(Gordonkára és zongorára alkalmazta
Arrangements for cello & piano by Pablo Casals)
SAINT-SAENS Camille
8 Az állatok farsangja / Le Carnaval des animaux
A hattyú / The Swan 3’06’’
FAURÉ Gabriel
9 Pillangó / Papillon op.77 2’37’’
DEBUSSY Claude
10 Kis szvit / Petite suite L. 65
No. 3 Minuet 3’22’’
(Gordonkára és zongorára alkalmazta
Arrangement for cello & piano by Zoltán Kocsis)
KODÁLY Zoltán
11 Capriccio szólógordonkára (1915)
Capriccio for Cello Unaccompanied 4’34’’
DAVIDOV Karl
12 A szökőkútnál / At the Fountain op.20 No. 2 3’32’’
RACHMANINOFF Sergey
13 Vocalise op.34 No. 14 6’36’’
RIMSKY-KORSAKOV Nikolay
14 A dongó / Flight of the Bumble Bee 3’46’’
Mese a Szaltán cárról / Tsar Saltan – opera
(Gordonkára és zongorára alkalmazta
Arrangements for cello & piano by Miklós Perényi)
Összidő 54’53’’

PERÉNYI Miklós (gordonka / cello)
KOCSIS Zoltán (zongora / piano)
Recording producer: HÉZSER Zoltán
Balance engineer: RADÁNYI Endre
Edited by KOCSIS Zoltán
Recorded at in Budapest on 23–27 January, 1985
Photo: FELVÉGI Andrea
Design: NAGY Péter
(P) 1985 Hungaroton
AAD
Barcode cd: 5991811257422
HCD 31140

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Boulez90 – a Concerto Budapest estje
Next Post: Háromszor veri vissza

Related Posts

  • Sztravinszkij és a fekete zongora Archívum
  • Az elfeledett magyar hírességek arcképcsarnoka Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – A táj mint poétikai szervezőerő Berzsenyi Dániel költészetében Archívum
  • Gustav Mahler: II. szimfónia Archívum
  • Még jobb Archívum
  • Sol Gabetta és Alekszej Vologyin szonátaestje Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Vérmedvék és mosolyok Archívum
  • Világok találkozása: Savall, Figueras, Hesperion XXI Archívum
  • Posztmodern marhaság, vagy karikatúra? – Király Ferenc: A Csillagok hegyén Archívum
  • Solti György utolsó felvétele Archívum
  • Heti papiruszok (2317) Egyéb kategória
  • Robert Graves nyomában – James MacKillop: Kelta mítoszok és legendák Archívum
  • ABC – Andersen, Benedek, Csukás… és a többiek Archívum
  • „Semmi sem számít” – Ambrose Bierce Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme