a papiruszportal.hu archívumából [2011]
Szerző: Stanczik Edina
Végre egy könyv, amely 2012-vel kapcsolatban nem kiált világvégét, sem amerikai akciófilmek jeleneteihez hasonlatos látványos katasztrófákat. A szerző a sokat rágott témát autentikusan próbálja megközelíteni – lévén teológus és összehasonlító vallásfilozófus. Könyve először 2008-ban jelent meg az Egyesült Királyságban, itthon 2010-ben Vekerdy János fordításában.
Aki eddig egyáltalán nem foglalkozott a kérdéssel, az is nagy vonalakban rálátást kap a témára a könyv eleji rövid bevezetőből. Fellengzősen szólva az egész maja kultúráról és történelemről, egyszóval kicsit „képbe kerülünk”. Na persze, nem nagyon, csak annyira, hogy megérthessük mindazt, amiről a következőkben szó lesz.
Végigszáguldunk a prófécia fogalmán, születésük körülményein, a környezeti, földrajzi viszonyokon, a földművelésen, a vallásukon, mitológiájukon és képet kapunk arról, milyen is a maják időfelfogása, valamint naptáraik. A maják úgy tartották, hogy az idő ciklikus, ami azt jelenti, hogy a történelem ismétli önmagát, vagyis a múltból kikövetkeztethető a jövő.
Ahogy gyakori az emberi élet hétéves ciklusos szakaszolása, úgy osztják a maják a Föld „életét” 26 ezer éves evolúciós ciklusokra. S hogy mi is fog történni 2012. december 21-én? Semmi más, mint hogy a Föld belép a következő 26 ezer éves periódusába. És ahogy az emberi élet ciklusainak is különböző életfeladatai, céljai, motivációi vannak, ugyanígy Földünknek, ahogyan a bolygón élő embereknek is. Nevezetesen a környezeti fenntarthatóságra való törekvés. Ennek az időszaknak ez a nagy kihívása; az erőforrások gazdaságos kihasználása, a környezetszennyezés visszaszorítása, az élővilág megmentése, a beteg Óriás meggyógyítása. Természetesen ezek hosszú folyamatok, nem egyik napról a másikra történő látványos fordulatok. Ez a nagy titok, ez minden, ami köré mendemondákat szőtt a XXI. század. De mi lehetett az oka a sok negatív értelmezésnek?
Valószínűsíthető, hogy a Vénusz 2012. június 6-i speciális helyzete, amihez a maják mindig tragikus események bekövetkeztét kötötték megfigyeléseik alapján. Olyannyira tartottak bizonyos együttállásoktól, hogy az emberáldozatra is hajlandók voltak, ami egyébként nem jellemző rájuk. Tudomásunk van olyan fogolyról, akit több mint egy évtizeden keresztül azért tartottak életben, hogy a különleges együttállás alkalmából feláldozzák, megelőzve ezzel a különféle csapásokat.
A próféciákat az úgynevezett „Chilam Balam”, azaz jaguárpap jegyezte le. A papok azért kapták meg a jaguár jelzőt, mert a maják különleges kapocsnak tartották az állatot az anyagi és a szellemvilág között. A jaguár éjszaka, sötétben is közlekedett, átjárt a szellemek birodalma és az emberek világa közt. Így járt át a jaguárpap is transzállapotban a szellemekhez, akik közöltek vele bizonyos információkat. A papok igyekeztek ezeket rögzíteni, de sajnos Cortez idején rengeteg megsemmisült a feljegyzésekből. Ami megmaradt, leginkább annak köszönhető, hogy a hódítókat kísérő szerzetesek közt akadt olyan, aki a kereszténység tanainak alátámasztására kívánta ezeket felhasználni, és e célból tanulmányozta, gondozta őket.
A maják több naptári rendszert is kidolgoztak. Ezek jórészt a földművelést segítették, és általában egymással kombinálhatók, összehangolhatók. A függelékben pár naptárat is találunk az eredeti jelölésekkel.
Annak ajánlom a könyvet, akit 2012-vel kapcsolatban nem a jövendölések apokaliptikus belemagyarázása érdekel, hanem a maják gondolkodásmódja, s ebből kiindulva a próféciák értelmezése. Ne klasszikus értelemben vett tudományos munkát várjunk (forrásokból is használhatott volna többet, változatosabbakat a szerző), de a témával kapcsolatos kiindulópontnak mindenképpen jó.
Fülszöveg
Gerald Benedict teológus, fő kutatási területe az összehasonlító vallásfilozófia. Könyvében azokat a maja próféciákat elemzi, amelyek 2012-re jelentős változást jövendölnek a világ és az emberiség sorsában. Amerikában és Nyugat-Európában jelentős figyelem fordul a 2012-es esztendőre, sokan az Apokalipszis eljövetelében hisznek – Benedict ezzel szemben azt próbálja bemutatni, mit jelentenek a maja jóslatok. Míg egyesek 2012. december 21-ére egy világfordító esemény bekövetkeztét várják, Benedict a jóslatokat elemezve azt vetíti elénk, hogy nem egyik napról a másikra történő változásra kell számítanunk. Szerinte nem a világ pusztulására utalnak a próféciák, sokkal inkább arra a veszélyre, amit a Föld készleteinek kizsákmányolása és beszennyezése jelent.
Gerald Benedict: Maja próféciák a 2012-es évre
Saxum, 2010
Kartonált, 232 oldal
ISBN: 9789632481371
Comment on “Gerald Benedict: Maja próféciák a 2012-es évre”