Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Perényi, Kavakosz, Steinberg – és a BFZ Archívum
  • Eötvös Péter concertói és természet közeli zenéi Archívum
  • Magyar dalok Rost Andreával és Simon Izabellával Archívum
  • Korszelleműzés Archívum
  • Kavakosz, a karmester Archívum
  • ABC – Andersen, Benedek, Csukás… és a többiek Archívum
  • Idilltől a csodáig Archívum
  • Pozsonyi papiruszok 6. Archívum

Tiltott opera, de kötelező meghallgatni

Posted on 2023.06.04.2025.06.05. By admin 1 hozzászólás a(z) Tiltott opera, de kötelező meghallgatni bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: Szabó Ildikó

Cecilia Bartoli cédéje, mely a Decca/Universal Music kiadványa, az Opera proibita (Tiltott opera) címet kapta. Hogy miért, azt a kísérőfüzetben olvashatjuk, Claudio Osele tollából. Az énekesnő Händel, Alessandro Scarlatti és Antonio Caldara áriáiból állította össze a lemez anyagát. Cecilia Bartoli kétségkívül korunk egyik vezető énekese. Különleges technikája mellett az is érdeme, hogy a barokk korszak elfeledett operáit újra felfedezte.

Napjainkban a barokk opera újra reneszánszát éli, hol korhű hangszerek, hol a ma használatosak kíséretével. Új énekes tehetségek, a manapság divatos kontratenorok is szívesen tartják műsorukon a rendkívüli, a barokkban már gyermekkortól (sokszor hónapokig csak egy hangot) tanított technikát követelő áriákat.
Az egy levegővel történő futamok éneklésében Bartoli felülmúlhatatlan. Az addig Rossini-specialistának tartott énekesnő számára a Vivaldi Album átütő sikert hozott, ez az áriagyűjtemény pedig csak megerősíti a művésznő hozzáértését, tájékozottságát, elkötelezettségét a barokk zene mellett.

A lemezen gyors és lassú áriák váltják egymást. Cecilia Bartoli korongján a lassú áriák kevésbé átütőek, mint a virtuózak. Vibratója csak jelzésértékű, hangja sokszor nem is hallatszik (Scarlatti: Caldo sangue kezdetű ária vége, Handel: Lascia la spigna), ezekben a részletekben legfeljebb mezzofortét énekel. Előadása inkább a nagyon személyes, fájdalmas érzéseket helyezi előtérbe, az éneklést szinte a Sprechtgesanggal vegyítve, a hangok magassága azonban Bartolinál pontosan intonált. A belső átélést suttogással, levegővételekkel, sóhajtásokkal és az előbb említett minimális hangerővel közvetíti. A vibrato is minimális ezeknél az áriáknál. A mássalhangzók hol markáns, hol pedig alig hallható kiejtését is az érzelmek még plasztikusabbá tételét szolgálják.
A da Capo-áriák lassú középrészében viszont ez nem tapasztalható, mindig ízlésesen ötvözi a virtuóz részeket a kevésbé tempósokkal. A recitativók szövegtartalom szerinti előadása Bartoli egyik nagy erőssége: hangjával, énektempójával mindig árnyaltan ki tudja fejezni azt az érzelmi töltést, amit a szöveg megkíván (Caldara: Si piangete pupille dolenti).
A mély régióban sokszor sötétített, erőltetett hangszínt hallunk, sohasem a virtuóz részeknél (pl. a nyitó ária, Caldara: Vanne pentita a piangere), de ez a legtöbb mezzoszoprán, sőt szoprán énekesnél is megfigyelhető. Különösen szembeszökő az utolsó ária kezdete és az előző vége között az eltérő hangszín. A Lascia la spina kezdetű Händel-ária a legismertebb a lemezen, ezt az áriát a gimnáziumi tananyag is tartalmazza. Az áriát sokan, sokféleképpen elénekelték már, a Bartoli-féle is egy alternatíva a maga minimálissá tett zenei megfogalmazásával. A legrövidebb recitativo és ária Scarlattitól található. A friss, üde, páratlan lüktetésű ária a maga egyszerűségével, pasztorális zenei megoldásával a lemez egyik érdekessége.
A gyors áriák előadása különösen izgalmas. A művésznő (néhány kivételtől eltekintve) minden apró hangot kiénekel, tökéletes biztonsággal, sőt a dinamikai megoldásokkal sem szűkölködik. Trillái nincsenek elkenve, nem vibratónak hallatszanak, ahogy sok esetben másoknál, légzéstechnikája bámulatos.
A Marc Minkowski vezette Les Musiciens du Louvre nagyszerű partnere volt az Anita Ekberg (Édes élet)énekesnőnek. Különösen a lassú tempójú áriák kíséreténél, ahol a szép, korhű hangzás a kifejezőerővel párosul. Ki kell emelni a szólisztikus részeket, valamint a szólóének és szólóhegedű homogén egységét Händel Un pensiero o nemico di pace áriájában.
A lezárásokra is külön gondot fordít az együttes, soha nem hangsúlyozza az utolsó akkordot, sőt a hetedik áriánál (Händel: Come nembo che fugge col vento) jól is esik hallani a frappáns, rövidke zárást. Jól szólnak a vonósok, a fúvósok talán még jobban, és ne feledkezzünk meg a gitárról és a ritkán hallható theorbáról. De szerepel furulya (na jó, blockflöte) és orgona, csembaló is a hangszerek között.

A kísérőfüzet tanulságos elemzés mellett tartalmazza az áriák szövegét, valamint sok szép képet az énekesnőről, párhuzamba állítva Fellini Édes életével, főleg Anita Ekberggel, még a ruhák és a kalapok is szinte azonosak.

Nagyon jó lemezt ízlelgethetünk. Cecilia Bartoli hangja és főleg előadásmódja eltéveszthetetlen, a zenekar kiváló, az áriák érdekesek. A vokális és a barokk zenét kedvelőknek kötelező hallgatnivaló.

Cecilia Bartoli – Opera Proibita
CD Decca/Universal
475 6924
2005

  1. Scarlatti: All’arme sì accesi guerrieri 2.38
  2. Scarlatti: Mentre io godo in dolce oblio 4.48
  3. Händel: Un pensiero nemico di pace 3.55
  4. Caldara: Vanne pentita a piangere 8.46
  5. Caldara: Sparga il senso lascivo veleno 2.58
  6. Scarlatti: Caldo sangue 5.26
  7. Händel: Come nembo che fugge col vento 5.10
  8. Scarlatti: Ecco negl’orti tuoi … che dolce Simpatia 2.14
  9. Scarlatti: Qui resta … l’alta Roma 4.12
  10. Händel: Lascia la spina, cogli la rosa 5.53
  11. Scarlatti: Ahi! qual cordoglio … doppio affetto 2.31
  12. Caldara: Si piangete pupille dolente 7.35
  13. Caldara: Ahi quanto cieca … come foco alla sua sfera 3.04
  14. Händel: Disserratevi, o porte d’Averno 4.41
  15. Händel: Notte funesta … ferma l’ali 7.30
Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Szabó T. Anna: rögzített mozgás
Next Post: Heti papiruszok (2322)

Related Posts

  • Let there be rock, let there beer! Archívum
  • „Magyarnak lenni kollektív neurózis” Archívum
  • Verdi Requiemje Archívum
  • Tizenöt éve a Nemzeti (Állami) Énekkar élén Archívum
  • „A bölcsesség szavai” Archívum
  • Boulez90 – a Concerto Budapest estje Archívum

Comment (1) on “Tiltott opera, de kötelező meghallgatni”

  1. Visszajelzés: Június 4. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • November 26. Naptár
  • Karácsony a Warnertől Archívum
  • Albert Roussel: Padmâvatî Archívum
  • Szeptember 22. Naptár
  • „Örülök, hogy így jöttek!” Archívum
  • József Attila – [Kóróval jöttél, nem virággal…] Archívum
  • „Beszélj keveset, és cselekedj sokat!” Archívum
  • Sztravinszkij és a fekete zongora Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme