Cry Free: Purple (r)Evolution
a papiruszportal.hu archívumából [2005]
Szerző: Mika Róbert
Nazareth-koncert, előzenekar: elsötétülnek a fények a nézőtéren, tucatnyi hang sem kell, és beugrik az ezerszer hallott nóta. Zavartság, bizonytalanság, megdöbbenés csap hirtelen rám. Talán elmegyógyászhoz kellene mennem ezekkel a tudathasadásos tünetekkel, vagy már meg is haltam, és a mennyekben vagyok. A csoda folytatódik, akárki áll a színpadon, Deep Purple-t játszik, méghozzá jól. Az ott Ritchie Blackmore, csak kendővel fogja össze a haját, az meg John Lord, csak nincs rajta a jellegzetes szemüveg, és nini!, Ian Gillan is feltűnik. Semmit sem változtak több mint negyedszázad alatt. Sőt! Inkább megfiatalodtak. Összenézünk barátommal, a szemén látom, hogy mégsem álom.
A magyar Deep Purple Cover Band 1996 januárjában alakult. A Cry Free név az EMI által újra kiadott, eladásban a legsikeresebb Deep Purple In Rock című, 25 éves jubileumát ünneplő album plusz tizenkét száma közül került ki. Az eredeti felállásból már csak Scholtz Attila maradt, akinek az együttes életének első felében igencsak nehéz dolga lehetett. Mire szakmailag megfelelő csapatot érezhetett maga körül, addigra ilyen-olyan okok miatt többen elhagyták az együttest. Szerencsére az újonnan jöttek nemcsak pótolni tudták a távozókat, hanem, gyakorlatilag az ezredfordulótól, egyre ütőképesebb bandává váltak. A 2001-es év több változást hozott az együttes életében. Márciusban a Wigwam Rock Klub műsorára tűzte a Cry Free-t, és a koncert olyan jól sült el, hogy a szimbiózis azóta tart. Ugyanennek az évnek a nyarán kiegészült a csapat Kovács Gézával, és a menedzser segítségével az eddigi koncertezgetések helyett beindult a show, átlépték az ország határait is.
Az együttes:
Blaskó György – dob
1978. október 24.
Kedvenc nótái: Bloodsucker, Burn
Kedvenc albuma: Machine Head
Kállai János – gitár
1976. november 14.
Kedvenc nótái: Bloodsucker, Any Fule Kno’ That
Kedvenc albuma: In Rock
Kecskeméti Csaba – basszusgitár
1979. augusztus 28.
Kedvenc nótái: Lady Luck, Woman From Tokyo
Kedvenc albuma: Come Taste The Band
Scholtz Attila – ének, harmonika
1973. június 7.
Kedvenc nótái: Wring That Neck, Gettin’ Tighter (live), Lazy, Mistreated
Kedvenc albumai: Machine Head, Stormbringer
Soulavy Gábor – billentyűk
1977. december 2.
Kedvenc nótái: When A Blindman Cries, Pictures Of Home, Painted Horse, The Mule
Kedvenc albumai: Fireball, Machine Head
Repertoárjuk kizárólag Deep Purple-számokból áll, jelenleg félszáznál is több szerzeményből, amiből negyvenet tartanak folyamatosan műsoron. Nem csak a klasszikus felállás örökzöldjeit játsszák: így találkozhatunk az első, Shades Of Deep Purple-től az utolsó, Bananas lemezig bezárólag jó néhány, alig játszott szerzeménnyel.
A Purple (r)Evolution lemezt 2005. január 14-én mutatták be a Wigwamban, amiről ®evolution – Cry Free, lemezbemutató koncert címmel mi is hírt adtunk. Érdekessége, hogy stúdióalbum, ami szokatlan egy tribute együttestől.
Az elkészült cédé koncepciója egy nagyon szép és jól szerkesztett kísérőfüzetecskéből tűnik ki. A grafikát (Blaskó, Soulavy) és a magyar–angol kísérőszöveget (Scholtz) házon belül oldották meg igen színvonalasan, értékes része a kiadványnak, ráadásul a Purple életútjának kanyarulataiban is eligazít. Ezen a brosúrán keresztül, pontosabbam Scholtz Attila kommentárjaival szeretnénk bemutatni a Cry Free cédéjére került nótákat.
„A 9 éve működő Cry Free, az egyetlen magyarországi Deep Purple Cover Band a kezdetektől feladatának érezte a teljes Purple életmű bemutatását. Ennek megfelelően már alakulásakor messzebbre tekintett, mint a klasszikusnak tartott 1970 és 1972 közötti időszak kizárólagos megidézése. A zenekar legelső koncertjein is helyet kaptak a Coverdale/Hughes páros által fémjelzett III. felállás dalai, a 84-es újjáalakulás utáni éra leginkább időtálló darabjai és az akkor friss Purpendicular lemez gyémántja, a Sometimes I Feel Like Screaming. A Cry Free a mai napig is törekszik arra, hogy naprakészen reprezentálja kedvenceit, amit kiválóan példáz, hogy a 2003-ban megjelent Bananas albumról néhány hónapon belül 5 dal került a csapat repertoárjába. Elkészült lemezeink azonban nem ezt tükrözik, hiszen a koncertfelvételeket tartalmazó 2001-es Made In Hungary c. promo CD és a saját kiadású 2002-es Cry Free In Concert is túlnyomórészt a Blackmore/Gillan/Glover/Lord/Paice felállás nótáit tartalmazza.
A csapat ezért úgy döntött, hogy első, stúdióban felvett nagylemezének anyagát a Cry Free (és a Deep Purple) repertoárjának teljes keresztmetszete alkotja majd. Így a készülő lemez terjedelmét is figyelembe véve kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy az egymást követő összes DP-felállást egy-egy, az adott korszakra leginkább jellemző, emblematikus dal Cry Free-változatával reprezentáljuk. A zenekar kezdeti, maximális hűségre törekvő időszakát követően egyre többet kísérletezünk átdolgozásokkal, amelyek általában alternatív Purple-verziókon alapulnak, de gyakran «nyúlunk hozzá» a nótákhoz saját indíttatásból is, hogy új színt, esetleg modernebb megszólalást kölcsönözzünk neki. A lemez összeállításakor arra is figyeltünk, hogy ezeket a különböző megközelítéseket egytől egyig bemutathassuk. Nem könnyű feladat egy 37 éves múltra visszatekintő zenekar életművét 9 felvétel segítségével bemutatni úgy, hogy az méltóképpen reprezentálja a legendás hagyatékot, és «életrekeltőinek» munkásságát is minden oldalról bemutassa…″
HUSH (1968)
A Purple ®Evolution úgy indul, ahogy a Deep Purple-koncertek az 1968-as turnékon, mennydörgő Hammond-intróval, hogy aztán átcsapjon Joe South szerzeményébe, amit a DP tett igazán legendássá. A felvételkor arra törekedtünk, hogy a jellegzetes 60-as évek hangulatot megőrizve, de kicsit feszesebben, „rockosabban″, a két évvel későbbi élő változatok érzetével játsszuk fel a dalt.
STRANGE KIND OF WOMAN (1971)
A legnehezebb döntést természetesen a legendás II. felállás óriási hagyatékából való válogatás során kellett meghoznunk. Az eredeti gitárszóló helyén egy dupla blueskörben felel egymásra a gitár és az orgona. A lassú középrész lebegős jellegét további vokálszólamokkal fokoztuk.
BURN (1974)
A III. felállás legemblematikusabb nótája címért folyó versenyben a Burn végzett az első helyen, a holtversenyben második Mistreated és Stormbringer előtt. A korszak kizárólagos koncertkezdőjeként ez a szám forrósította fel a hangulatot Deep Purple-bulik százain. A feldolgozásnál az eredeti Cry Free-megközelítést alkalmaztuk, vagyis minél nagyobb hitelességre törekedtünk.
GETTIN’ TIGHTER (Dance To The Rock ‘n Roll, 1975)
Ahogy a címből is kiderül, ez nem csupán a Come Taste The Band lemezről ismert rövidke funk-rock dal, hanem egy óriási rock ‘n roll jam. A felvétel új elemként egy jazz gitárszólót is tartalmaz, emléket állítva a tragikusan elhunyt Tommy Bolin gitárosnak.
PERFECT STRANGERS (1984)
A Deep Purple hatalmas szenzációt keltő újjáalakulása a Perfect Strangers lemezhez köthető. Önmagunk reprezentálása szempontjából is helye van a Perfect Strangersnek ezen a lemezen. Ezen a felvételen az Evolution-koncepciót szem előtt tartva sokkal több játék- és hangzásbeli elemet vettünk át az eredeti verzióból, de a nóta saját két évtizedes evolúciójának legérdekesebb fordulatai is fellelhetők benne.
KING OF DREAMS (1990)
Figyelembe véve, hogy a szakma és a média milyen súlyos kritikákkal illette ezt a produkciót [értsd: a Slave And Master lemezt], meglepően nagy számú fanatikus rajongót szerzett magának az évek során a feljátszásnál és a keverésnél […] az volt a cél, hogy az eredmény megtévesztésig hasonlítson az eredetire.
THE BATTLE RAGES ON (1993)
A Deep Purple-sztori előzményeinek tudatában mindenkit meglepett a hír, hogy harmadszor is összeáll a klasszikus ötös. Saját feldolgozásunkban tovább erősítettük a háborús vonalat a kemény megszólalással és extra effektekkel. A kíséret itt is hajszálpontosan követi az eredeti stúdióváltozatot, a gitárszóló és a Purple-koncertverziókból átemelt Hammond-szóló viszont saját utat követ.
SOMETIMES I FEEL LIKE SCREAMING (1996)
Mindenki azt latolgatta, hogy a Lord–Blackmore szólistapáros megbontásával lehet-e még igazi Deep Purple. Úgy gondoltuk, hogy ennek a lírai dalnak, amely szerintünk a Perfect Strangers óta a legjobb DP-nóta, mindenképpen helyet kell kapnia a Purple (r)Evolution anyagon.
BANANAS (2003)
Sokszorosan bebizonyosodott, hogy John Lord billentyűs az „új″ gitárossal (Steve Morse) is fantasztikus duettekre képes, amikor érkezett a hír, hogy a Deep Purple alapító tagja és szimbolikus figurája, a Hammond orgona koronázatlan királya nem tudja tovább vállalni a turnézással járó fáradalmakat. Bejelentették, hogy új billentyűst avatnak Don Airey személyében. Mivel a friss darab még nem érett meg az átalakításra, az albumverziót játszottuk fel mi is, de új szólókkal és még több szájharmonikával.
Diszkográfia:
Made In Hungary – Live 2001
Fireball
Bludsucker
Perfect Strangers
Burn
Black Night
Child In Time
Smoke On The Water
Hush
Space Truckin’
Highway Star
A Blaskó–Kállai–Kecskeméti–Scholtz–Soulavy felállás készítette 2001. július 14-én promóciós célra, az V. Kunszentmártoni Rockfesztiválon.
Cry Free In Concert 2001–2002
Bloodsucker
Perfect Strangers
Woman From Tokyo
Black Night
Lazy
Pictures Of Home
Child In Time
Into The Fire
Smoke On The Water
Bonus video: Hush