Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Latin foci Archívum
  • Pozsonyi papiruszok I. Archívum
  • Nyolc év, két remekmű Archívum
  • A két Franck Egyéb kategória
  • The Next Tango Archívum
  • Tini krimik Archívum
  • Balla D. Károly: Magyarul beszélő magyarok Archívum
  • Shakespeare és a film I. rész Archívum

Schiff és az Európai Kamarazenekar

Posted on 2023.12.14.2024.12.22. By admin 1 hozzászólás a(z) Schiff és az Európai Kamarazenekar bejegyzéshez

Mendelssohn és Schumann darabjai

a papiruszportal.hu archívumából [2008]

Szerző: Lehotka Ildikó

Schiff András személye megkerülhetetlen a zenei életben. Nemcsak zongoraművészként, kamarazenészként, íróként, hanem karmesterként is aktívan van jelen. Egy-egy fellépése ünnepnek számít világszerte, sokak elismerését kivívta. A Művészetek Palotájában február 7-én tartott koncertjén a szólista szerepe mellett a karmester felelősségteljes feladatát is ellátta. Az Európai Kamarazenekar szintén meghatározó jelentőségű együttes, a legnagyobb karmesterekkel és szólistákkal dolgoznak együtt.

A műsor-összeállítás maga is különleges volt, Mendelssohn és Schumann darabjait ígérte, mindkettőjüktől zongoraszólós mű is szerepelt, ráadásként Mendelssohn Szentivánéji álom kísérőzenéjéből a Scherzót, Schubert Rosamundájából egy tételt kaptunk.
Mendelssohn kedvelt nyitánya, a Hebridák vezette be a koncertet. Mendelssohn vonzódott a különleges tájakhoz, sokat utazott, az Olasz és a Skót szimfónia erről tanúskodik. A német zeneszerző nem csupán zenébe öntötte a megélt hangulatokat, de rajzokat is készített a tájakról. A Hebridák – nyitány szintén egy egzotikus tájat, szigetet ábrázol a zene nyelvén. Amilyen könnyed dallamokat, tündérzenét írt Mendelssohn, annyira más ez a megfogalmazás, egészen ködös, szinte fájdalmas, melankóliába hajló. A nyitány kezdete hajszállal lassúbb volt, a téma visszatérése már menősebbnek bizonyult. Szépen játszott a klarinét és az oboa, a vonósok a kopár, elszigetelt tájat-barlangot képszerűen adták vissza. A zenekar hangzása míves, kidolgozott volt már a nyitányban is.
Schumann viszonylag ritkán játszott Bevezetés és allegro appassionatója ritka vendég a hangversenytermekben, inkább a zongoraversenyt részesítik előnyben. A művet Clara Schumann gyakran játszotta, ő is mutatta be férje vezényletével. A férfi sok darabjával hódolt Clara előtt, bizonyítva szerelmét, megbecsülését a nő, a művész, az alkotótárs előtt. A zongora és a zenekar – bár Schiff a hangszer mellől irányított – egysége kiváló bizonyíték volt arra, hogy a szóló mellett legalább annyira fontos a zenekari szövet, nem kell öncélúan hangsúlyozni a virtuozitást, hiszen épp a közös munka emeli ki egy-egy mű szépségét. A vonósok ismét gyönyörűen játszottak, a kürt- és klarinétszólók érzékenységről árulkodtak.
Mendelssohn II., d-moll zongoraversenye előtt Schiff András nem ment ki a színpadról, jelezve a két mű távoli rokonságát, a két zeneszerző barátságát. Korábbi koncertjén ugyanígy egybefűzött két művet, Mozart Don Giovanni nyitányát és a d-moll zongoraversenyt. Mindkettő a szenvedélyt helyezte előtérbe, a versenymű első tételének felirata is ezt jelzi. A szenvedélyen túl egyfajta zaklatottság jelent meg a tételben, rendkívül jó karaktereket felvonultatva a zenekar (különösen a vonósok) és a zongorista részéről. A lassú tétel ékesen bizonyította a csendesség megjelenítését, a harmadik, Finale. Presto scherzando Mendelssohn játékosságát, szellemességét, ide-oda cikázó dallamszösszeneteit tárta elénk, rendkívül jó ízléssel, kivitelezésben.
Szünet után Schumann II., C-dúr szimfóniáját játszotta az Európai Kamarazenekar, Schiff András vezényletével. Schumann szimfóniái, hasonlóan Brahmséihoz, rengeteg problematikát vetnek föl. Kevés az olyan előadás, ami a művet úgy mutatja be, hogy természetesnek hasson. Ezen az estén megtörtént a csoda. Schumann műve megelevenedett, a becsontosodott játékmódnak nyoma sem volt. Nem éreztük erőlködőnek, erőltetettnek a schumanni dallam- és szólamvezetéseket, hangszerelést, nem ordítottak a nyilvánvalóan zeneszerzői hibák. Lélegzett a mű, minden frázis indokoltnak, egymásból indulónak, folyondárszerűnek hangzott. Lehet, hogy nem indult szépen az első tétel a rezesek miatt, lehet, hogy a záró tételben a vonósok ziláltan játszottak egy-egy virtuóz helyen, lehet, hogy a rezesek vastagon szóltak helyenként, mégis az eddigi legjobb interpretációt élvezhettük. Kezdve a vonósok puha játékától, a telt, gyönyörű hangszíneiktől a virtuóz megoldásokig, az első tétel fricskázó fafúvós állásaitól a harmadik tétel scherzo visszatérése előtti villózásáig. Az első tétel remekbe szabott hangsúlyaitól, melyek könnyedebbé tették ezt a sűrű zenét, a lassú tétel oboa- és klarinétszólóitól kezdve a vonósok fájdalmas-gyönyörű énekléséig, a negyedik tétel féktelen tombolásáig. Az Adagio espressivót szinte már nem is lehetett hallgatni, olyan gyönyörű volt, a végtelenségig fokozták az érzelmi feszültséget, lélegzet-visszafojtva figyelt az ember, hogy ennek mi lesz a vége. Persze lehet óraláncokról és egyéb, a művészi tudást és alázatot megkerülhetetlen rekvizitumként kezelendő tárgyakról beszélni, de inkább arról kell, hogy mit is jelent Schiff András nekünk, a közönségnek, milyen utat mutat a zenészeknek és önmagának. A régi festményeket, fényképfelvételeket juttatta eszembe, ahogy a zenekar előtt állt és vezényelt. Kivételes tehetség, őserő. És nem egyedüli Magyarországon, ahogy ezt egy röpke hét koncertjei alapján tapasztaltam.

Művészetek Palotája, 2008. február 7.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A bizalom üveghegyén túl
Next Post: Alain Decaux: Versailles rejtélyes múltja

Related Posts

  • Hangos, hangosabb, leghangosabb Archívum
  • Óév, újév, új év Archívum
  • Tunézia. Múzeum a Szahara kapujában – Interjú Rozvány Györggyel Archívum
  • Babamesék a tihanyi Babamúzeumból Archívum
  • Let there be rock, let there beer! Archívum
  • Vérmedvék és mosolyok Archívum

Comment (1) on “Schiff és az Európai Kamarazenekar”

  1. Visszajelzés: December 21. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Boccherini? Boccherini! Archívum
  • Ötvenéves a Magyar Nemzeti Galéria Archívum
  • Otello – a Csokoládé-projket Archívum
  • Spiritusz lemezbe égetve Archívum
  • Tiszta szívvel Archívum
  • Régészet III. Archívum
  • Berlioz újra: Grande Messe des Morts (Requiem) Archívum
  • Augusztus 2. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme