Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Csácsumi, csőváz, Csókolom, pókmajom! Archívum
  • Képes világtörténet a Geographia Kiadótól Archívum
  • Nono: Intolleranza 1960 Archívum
  • Álmok, mese Archívum
  • Egy modern eposz Archívum
  • Kass János és a zene Archívum
  • Szerelem, halál, barbarizmus, korál Archívum
  • Földi paradicsom Archívum

Roger király, szimfónia – Karol Szymanowski

Posted on 2023.08.23.2025.01.20. By admin 1 hozzászólás a(z) Roger király, szimfónia – Karol Szymanowski bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2015]

Szerző: Lehotka Ildikó

A Warner rengeteg felfedezésre váró opera felvételét adta ki, nem keveset újra megjelentetett. Különlegesebbnél különlegesebb darabokat hallhatunk, magam többször rácsodálkoztam arra, vajon miért csak a legismertebbeket veszik lemezre, játsszák az operaházakban, mikor jobbnál jobb művek léteznek, semmivel sem maradnak el az unos-untalan elérhetőktől. Chausson Dávid királya, Charpentier David et Jonathasa, Steffani Niobe, Théba királynője, Dukas Adriané és a Kékszakállja, vagy éppen a kortárs operákból szemezve Zimmermann A katonák-ja, Nono Intolleranzája hihetetlen zene, nagyon jó előadásban szólalnak meg a darabok.

Warner újra kiadta Karol Szymanowski Król Roger (Roger király) című operáját, nem véletlenül, hiszen az 52 évet élt zeneszerző darabja különleges zenei világot képvisel. Hatással volt rá Sztravinszkij, a szintén egyedülálló zenei világú Szkrjabin, de Wagner, Debussy és Richard Strauss sem áll távol a lengyel szerzőtől, talán az utóbbi kettő befolyása a legerőteljesebb. Szymanowski zenéje merít a népzenéből is, a keleti kolorit is fontos szerepet kap néhány művében. Az I. világháború ideje alatt nem komponált, nekikezdett egy regénynek, itt a homoszexualitás és a vallás kérdéseit feszegette. A Roger király éppen e két téma köré is épül.
Misztériumnak nevezi Szymanowski második (és egyben utolsó) operáját, ezt jól alátámasztja a téma, és a zenei kifejezőeszközök. A mű 1924-ben íródott, a szöveget a szerző, és unokatestvére, Jaros³aw Iwaszkiewicz készítette, a bemutatót két évvel később tartották Varsóban, Roxana szólamát Szymanowski testvére, Stanislawa énekelte. A XII. században, Szicíliában játszódó operát több helyen is bemutatták, talán meggyökeresedik az operairodalomban.

A 80 perc körüli Roger király háromfelvonásos opera (A pásztor alcímet is viseli), az első felvonást bizáncinak említik. Csodálatos zenei világgal nyílik a történet, a lemenő nap, a gyertyák fénye szinte látszik; nagymisén vagyunk, ahol megtudjuk, hogy egy pásztorfiú az egyház szentségével szemben áll. Orosz tablót hallunk, fantasztikus zenét. A kecskebőrbe öltözött pásztor zenei jellemzése nagyon gyengéd, sőt érzéki, rendkívül érdekes a hatalmas tabló, majd a kamarazene jellegű vonós dallam, az érzékiség akár Richard Strauss Józseflegendáját is idézhetné. A keresztény Roger király szíve mélyén egyetért a pogány tanokkal. Az érsek halált kér a szép pásztorra, a tömeg egyetért a megkövezéssel, égetéssel. Roger király, felesége, Roxana és Edrisi (az arab tanácsadó) a pásztor életben hagyása mellett áll, meghívják a palotába.

A II. felvonás (Keleti felvonás) éjjel játszódik, csodás természet- és érzelemfestő zenével folytatódik a történet; debussys angolkürt- és oboaszóló, hullámok dúsítják a muzsikát. A palotában Roxana csodálatos, szenvedélyes, erotikával túlfűtött dala hangzik el (mely koncertszerű változatban is a lemezen szerepel), majd az izgatottságot kifejező szakasz után megjelenik a pásztor, gyönyörű ruhában, felékszerezve – ámulatot érzünk ki a zenéből. A pásztor bűvkörébe vonta az udvart és Roxanát, a király próbál ellenállni. Pillanatonként változik a zene, rendkívül kifejező, a keleties tánc az eksztázisig emelkedik, Roxana és a kórus szöveg nélküli énekével. Tobzódunk a különféle hangulatokban, fantasztikus mélységben mutatja Szymanowski a testi vágyat. De érezhető Roger habozása, a pásztor magabiztossága (akit végül követ a tömeg és Roxana, elfogadják a pásztor tanait.

A III. felvonás (görög-római felvonás) eddig még nem hallott hangulattal nyit, ókori görög színház romjainál vagyunk, nem messze a tengertől, sápadt holdfény vetül a tájra. Roxana, Roger és Edrisi is követte a pásztort.

Roger király szólamát Thomas Hampson énekli, nagyon kifejezően, nemes hangon, minden egyes pillanatot kidolgozva – különösen érzékletes a II. felvonás zárása, a III. felvonás eleje, mikor Roxanát szólítja. Hampson mindent megvalósít, ami az operában szerepel; a tekintélyt, a habozó férfit, az érzelmi összezavarodottságot, mely újdonság egy királynak. Elsbeta Szmytka Roxana szerepében elképesztően jó, az ő karaktere a legárnyaltabb az operában, ezt meg is mutatja az énekesnő. Hangja hajlékony, éppen ideális az érzékiség kifejezésére, halljuk a vágyakozást, az erotikát (ahogy Hampson éneklésében is, akit megkísértett a gondolat, hogy a pásztort szeresse). A két művész rendkívüli többletet ad, és ha szerepe kibontottabb lenne, úgy az Edrisit éneklő Philip Landridge (aki jobb választás lett volna a pásztor szerepére) és Jadwiga Rappe is szárnyalhatna, így meg kell elégedjünk a szép hangokkal, remek zenei kifejezőeszközökkel.

A Pásztor szerepére a lengyel Ryszard Minkiewiczet kérték fel, nem elég szárnyaló a hangja, nem érzem ki a szerepből áradó nyilvánvaló atmoszférát, a mindenek felettiséget. Gyanítom, hogy a nemzetközi gárdát felvonultató lemezen a fő szerepekre lengyeleket szándékoztak felkérni.

Sir Simon Rattle vezényli a Birminghami Szimfonikus Zenekart, csodaszép színeket, zenei megoldásokat hallunk, az énekkarok is kitűnőek. Több mint érdemes az operát, az énekeseket megismerni.

A dupla lemezen Szymanowski szintén különös hangulatú IV. szimfóniája (Sinfonia concertante) is szerepel, Leif Ove Andsnes szólójával. A nyitó tétel helyenként chopines – a zeneszerző-zongorista Chopin művein nőtt föl, másutt a dzsessz elemeit érezhetjük ki. Rengeteg karakterváltás, az érzelemfestés palettájának ragyogó színei tűnnek föl, az állandó váltakozás azonban nem zavaró. A kadencia sem a megszokott, ahogy a lassú tétel varázsos hangulata sem; Szymanowski érzékeny zenei szövetet írt, hegedűszólóval, nagyon jó dúsítással-fokozással. Vérpezsdítően ritmikus a záró tétel (némi ravelos reminiszcenciával), az ostinato remek, a zongora szólama rendkívül karakteres. Leif Ove Asndes remekül aknázza ki a szerzői szándékot, ehhez Rattle és a Birminghami Szimfonikus Zenekar partner volt. Sajnos, elsikkad a lemezen a felvétel, egy opera után nem célszerű még egy fajsúlyos darabot, ráadásul más műfajút illeszteni.

Warner Classics 0825646200511

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Augusztus 23.
Next Post: Augusztus 24.

Related Posts

  • Száguldás az éterben – pálcával és zongorával Archívum
  • Low budget, high standard Archívum
  • A siroki vár Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek Archívum
  • Az 1848–49-es szabadságharc vértanúi – Az ötödik Archívum
  • Országház – nemzeti jelképünk Archívum

Comment (1) on “Roger király, szimfónia – Karol Szymanowski”

  1. Visszajelzés: Január 19. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Március 14. Naptár
  • Állati elmék – Kányádi Sándor: Kecskemesék Archívum
  • Razamanaz Archívum
  • Szeptember 9. Naptár
  • Dvořák: VII., d-moll szimfónia Archívum
  • Február 7. Naptár
  • Irodalmi Nobel-díjasok I. Egyéb kategória
  • Závada Pál: Kulákprés Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme