Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Heti papiruszok (2251) Egyéb kategória
  • Az idő rostája Archívum
  • Nyitott ajtók: A Mediciek fénykora Archívum
  • Az egyházi zene a kezdetektől a reformációig Archívum
  • A Vámos-klub újabb termése: Írók egymás közt II. Archívum
  • Fűben, fában: Magyar irodalmi herbárium Archívum
  • Fókatelep: Fókatelep Archívum
  • Dvořák szláv táncai a BFZ előadásában Archívum

Harangok

Posted on 2025.03.24.2025.03.22. By admin Nincs hozzászólás a(z) Harangok bejegyzéshez

komorság, szépség

(a papiruszportal.hu archívumából [2013])

Szerző: szabói

Három ritkán hallható művet játszott a Rádiózenekar a november 23-i koncerten, három olyan darabot, mely elgondolkodtató, a legkevésbé sem a közönségigény felé hajlót. Mindegyik inkább komor, a Rahmanyinov-mű két tételét kivéve fájdalmas, ha színnel, a könnyedebb irodalomból vett megjelöléssel akarnánk kifejezni, a szürke feketébe hajló tónusa dominált. Többszörösen is összefüggtek a darabok, a pátosz, a helyenként himnikus karakterek mellett a szépség más dimenzióit is felfedezhette a hallgató.

Szőllősy András a Trasfigurazionit 1972-ben írta, a Rádiózenekar 25 éves fennállására ajánlott mű is az a zene, melynek címe ismert, de alig játsszák, megmaradt a fogalom szintjén. A 12+1 hangból álló sor nagyon izgalmas változásokra is képes, ezért a cím. Az öt nagyobb egységből álló tulajdonképpeni variációsorozat nagyszerű, a nyitó, hangzását tekintve tablószerű szakasz ritmikus, melyet a fafúvósok meg-megszakítanak, színeznek. Szőllősy nagyszerűen bánik a szünetekkel, szinte beszédesek, máshol izgalmas teret hagyott a himnikus megszólalású rezeseknek. Csodálatos volt a cselló–bőgő szakasz, melyhez később társult a többi vonós, szívszorítóan szép a siratószerű variáció. A darabban nem szerepelnek ugyan ütőhangszerek, mégis úgy érezhette a hallgató, mintha lennének; a második szakasz a harangokat idézi.

A koncerten felhangzó darabok közös jegye a harang, ez Rahmanyinov művének már a címében is egyértelmű, a Szőllősy-darabban kevésbé, míg Sztravinszkij 1930-ban bemutatott (szintén egy zenekar, a Bostoni Szimfonikusok fennállásának 50. évfordulóját ünneplendő), sajnos csak ritkán megszólaló Zsoltárszimfóniájában már jobban körvonalazódik. A háromtételes szimfónia nem viseli magán a műfaj jegyeit, a hangszerelése is rendhagyó – hegedűket nem írt elő Sztravinszkij, két zongorát, hárfát, fa- és rézfúvókat, valamint számos ütőhangszert. A latin szövegű műben a kórus és a zenekar egyenrangú.

Bár az első tétel némi pontatlansággal indult, a három együttes gyönyörű pillanatokat szerzett, a Rádió Énekkarának van egy sajátos, sötét hangszíne, jól érvényesült a gyermeki hangszín mellett. A belül forrongó, de mégis szenvtelen mű a maga valójában tárult fel, szép volt a második tétel barokkos hangzása, a fafúvók, később a rezes bevágások. Sztravinszkij alaposan ért az ostinatók kezeléséhez, a mű vége a maga varázsos monotonságával mindig csodálatra készteti a hallgatót. Ez a darab rendhagyó megoldásaival (hangszerelés, a zenei anyag nem egyházi műhöz illesztett kiteljesítése) elhangzik ugyan, de nem elégszer.

Rahmanyinov darabja nem az a végletekig feszített, mely a szerzőre jellemző – a „poéma szoprán-, tenor- és baritonszólóra, kórusra és zenekarra” megjelölésű Harangok (op. 35.) négy tétele az életigenléstől a gyászig, száncsengőtől a vasharangig vezeti végig a hallgatót (Edgar Allan Poe verseivel, oroszra Konsztantyin Balmont fordította). Az 1914-ben keletkezett poéma talán nem is annyira a szöveg, mint különféle harangok hangjának megjelenítését tartja fontosnak. Míg az előző két műben az ellentétek domináltak, a Harangokban folyamatosan sötétül a szín. Az ABA-formájú első tétel még az ujjongás, a száncsengők hangjának beillesztése, a második a szerelem tétele, az asszonyi kiteljesedésé. A harmadik, kórustétel a legoroszosabb hangvételű, a záró, gyászos ringatóval kezdődő IV. a Rahmanyinov által rögeszmeszerűen applikált Dies irae sequentiával az elmúlást önti zenébe. Ahogy a Zsoltárszimfóniában, ebben a tételben is basszusostinatót írt a szerző.
Fekete Attila, Sünegi Eszter és Fokanov Anatolij énekelték a szólót, mindhárman láttatóan, érzékletesen. Fokanov Anatolij (ahogy egy korábbi koncerten is) csodálatos kiejtése még teljesebbé tette éneklését.

A Rádiózenekar ezernyi hangszínnel játszott, jó tempókkal, nagy érzésekkel. Vajda Gergelyről régóta tudjuk, hogy nagyszerű karmester, kiváló zenei elképzelésekkel. A kortárs zenében (zeneszerzőként is) épp olyan járatos, mint akár a nagyromantikusban, és mindig van mondanivalója.
Nagyszerű koncertet hallottunk.

Művészetek Palotája, 2013. november 23.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Rajzok és grafikák a Monarchiáról
Next Post: A humánum Beethovennel és Schuberttel

Related Posts

  • Olvas(s)atok – Spiró György: Csirkefej Archívum
  • „Még mindig abban a lendületben vagyok…” – interjú Sebő Ferenccel Archívum
  • Bethlen Gábor ajándéka Archívum
  • Egy modern eposz Archívum
  • A Szent István-bazilika [és kupolája] Archívum
  • „Titkos évezredek mélyéről emlékszem reá” Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Egy konzervatív újító – Richard Strauss Archívum
  • KulTúra Északnyugat-Magyarországon V. Archívum
  • Október 26. Naptár
  • Petőfi-kötet, „korhű” fotókkal Archívum
  • A rendszer közelről és egyben távolról Archívum
  • Úrhatnám polgár és Ariadné Papiruszportal
  • Gizi néni keze Archívum
  • Móra Ferenc: Rab ember fiai Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme