Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Te Deumok, versenyművek Archívum
  • Újratöltve Archívum
  • Tosca, szerelem Archívum
  • Kis nép, kis lélek? V. – A jugoszlavizmus bukása Archívum
  • Ágyúk és virágok Archívum
  • Verdi Requiemje Archívum
  • Spiritusz lemezbe égetve Archívum
  • Evelyn Waugh Archívum

A zsebre dugott kéz és a joker

Posted on 2025.02.03.2025.02.27. By admin Nincs hozzászólás a(z) A zsebre dugott kéz és a joker bejegyzéshez

Puccini Manonja az Operaházban

Szerző: Lehotka Ildikó, 2025. január 30.

Fotók: Berecz Valter, Csibi Szilvia, Nagy Attila / Operaház hivatalos honlapja

Puccini zenéjét sokan szeretik, a Bohémélet mellett talán a legkedveltebb a Manon Lescaut. Az Operaház újra műsorra tűzte a Manon Lescaut-t, a legújabb, 2019-es rendezésben. Honlapunkon egy korábbi előadásról is olvashatnak. A címszerepet három énekesnő is tolmácsolhatta, magam Tuznik Natáliával láttam az előadást 2025. január 22-én.

Korábban Daniel Auber és Jules Massenet is komponált operát a történetből, utóbbié igen sikeres volt az akkori közönség körében. Ahogy Puccinié is, amelynek a bemutatója 1893. február –én, Torinóban volt. 1894-ben Budapesten ugyan nem aratott sikert, de egy hónappal később, Puccini jelenlétében győzött az opera. Az 1960-as-ig azonban nem került színpadra Magyarországon, azóta körülbelül 400 előadást ért meg. Emlékezetes előadás-sorozat volt is Ilosfalvy Róbert és Házy Erzsébet párosa, s, a mai napig beszélnek színpadi megoldásaikról, a magas hőfokú estekről.

Puccini harmadik operája (amely átdolgozáson is keresztülment) szól a szerelemről, a szerelmet a pénzért feladó, majd a nincstelen diákhoz visszatérő nőről, a nőt jószándékkal segítő, de kapzsi a kitoloncolástól megmenteni (megszöktetni) szándékozó fivérről, sőt a bosszúszomjas férjről is. Szabó Máté rendezése megmaradt a visszafogott, a tetszetős megoldásoknál. A két részben játszott operában a négy felvonás négy helyszínen játszódik. A legpompásabb az első felvonásé, itt egy lépcsőszerűségen egy autó érkezik (milyen kár, hogy egy autó Puccini Edgarjában is feltűnt). Az utolsó felvonásra a színpadon maradt ugyanez az építmény, kissé furcsán hatott egy sivatagi helyszínen (díszlettervező: Horesnyi Balázs). Mind a négy felvonásban más jelmezt visel Manon (a Marie korabeli becézése a név). Először fehér, egyszerű ruhát, majd egy, az előkelőséget mutató jelmezt, később hálóinget (hiszen des Grieux-ővel töltötte az időt a hálószobában), majd Manonon egy kabát volt – egészen a haldoklásáig (ez is ismerős szituáció, amikor a szereplő és az őt helyettesítő tárgy van jelen egyidejűleg). A kórus tagjai jelenítették meg a tömeget a kávéházban, volt olyan hölgy, akinek legalább két kávét hozott a pincér. Nem mellesleg az énekesnő olyan karakteresen játszotta a szerepét, hogy nem lehetett rá figyelni, a főszereplők szinte a háttérbe szorultak. A maszkban megjelenő kórustagok látványa tetszetős volt, a hálószobában azonban nem volt keresnivalójuk. A joker feltűnése sem világos, egyáltalán, miért lámpaoltogató, és fuvolás is? Érzékletes és egy kicsit erőteljes volt a deportáltak „ketrecbe” lökése, de nem gondolom, hogy ennyire lenge öltözetben viszik el őket (jelmeztervező: Füzér Anni).

Tuznik Natália énekelte a címszerepet, átéléssel, szép megoldásokkal, erőteljes színpadi jelenléttel. Hangja megfelel a szerepnek, zenei szempontból szépen megvalósította szólamát. Biztosan beérik a szerep, érzésem szerint egyelőre még inkább a kottakép dominál, mint az érzések kivetítése éneklésénél. Des Grieux hálás szerepében Gaston Riverót láthattuk-hallhattuk. Tolmácsolása nem hozott kiugrót, a szerepet kiválóan tudja, a magas hangok nem okoztak neki problémát. Nem illik szóvá tenni, de a tenor jóval alacsonyabb volt Manonnál, ami nem tűnt volna fel, de Rivero nem tudta elhitetni, hogy egy hősszerelmes. Ráadásul unos-untalan zsebre dugott kézzel énekelt. Egy szerelmes férfi sohasem beszél a kedvesével zsebre tett kézzel, különösen nem a 19-20. század fordulóján. Kelemen Zoltán Lescaut-ja megoldott volt, de nem győzött meg arról, hogy Lescaut-t a fentebb sorolt tulajdonságokkal jeleníti meg.

Gábor Géza Geronte szólamát énekelte, termete, színpadi karizmája és előadásmódja sokkal inkább juttatta eszünkbe a hősszerelmest, ezúttal azonban nem erről szólt a szerepe. A megcsalt férj tekintélyt parancsoló és ellentmondást nem tűrő jelenés volt. Zenei megvalósítása is emlékezetes pillanatokat mutatott. A mellékszereplők közül Pál Botond emelkedett ki, aki a Borisz Godunovban is remekül helyt állt.

A kórus (karigazgató: Csiki Gábor) jól megoldotta feladatát, ahogy a zenekar is. Kesselyák Gergely irányította az előadást, kaptunk szép pillanatokat, ahogy az énekes szólistáktól is. Az Intermezzo nekem kicsit erőtlen volt (nem úgy Muti legutóbbi koncertjén, vagy a Levine-féle felvételen). Nagyon jó ötlet volt a zene alatt Prévost szavait olvasni.

Az előadás szép volt, de nem emelkedett ki a produkciók között. De soha rosszabbat!

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Bárdosi Vilmos: Francia–magyar tematikus szólásszótár
Next Post: Egy angol nevelőnő benyomásai

Related Posts

  • Irodalmi Nobel-díjasok – Theodor Mommsen Papiruszportal
  • Beethoven újratöltve Papiruszportal
  • Film vagy könyv? Papiruszportal
  • (Álarcos)bál van az Operaházban Papiruszportal
  • Kétszer kettő Papiruszportal
  • Rekviemek időszaka Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • A döbbenet hangjai Papiruszportal
  • Június 3. Naptár
  • Iseumi Szabadtéri Játékok: Hozsanna, Szupersztár Archívum
  • Petibon, kalappal Archívum
  • Tiltott opera, de kötelező meghallgatni Archívum
  • December 29. Naptár
  • Beethoven D-dúrban Archívum
  • Augusztus 29. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme