Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Várkonyi Judit: A Díva Archívum
  • Titokzatos költőiség, drámákban Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Gödöllői-dombság és a Tápió vidéke Archívum
  • Prága, a száz torony városa 1. Archívum
  • Nyitott ajtók: A Mediciek fénykora Archívum
  • Zenés utazás az Orient Expresszel Egyéb kategória
  • Wagner, Wagner – a Művészetek Palotájában Archívum
  • Az Űrszekerek megálmodója – Gene Roddenberry Archívum

Élettelen bohémszerelem

Posted on 2024.07.08.2024.07.06. By admin Nincs hozzászólás a(z) Élettelen bohémszerelem bejegyzéshez

Damiano Michieletto 2012-es elképzelését láthattuk

(a papiruszportal.hu archívumából [2016])

Szerző: Lehotka Ildikó

Új rendezésben, fiatal művészek közreműködésével került a színpadra Puccini Bohémélet című operája, egy majd nyolcvanéves, az 1937-es Nádasdy Kálmán-féle produkciót váltva. Bohémélet 2.0 a megkülönböztető cím, ez is sugallja, hogy leginkább a fiatalokat célozza meg az előadás, de a régi változatot is műsoron tartják. Az Erkel Színházban futó produkció a mai Párizst mutatja, a mai fiatalokat, érdekes, de nem meggyőző, és helyenként kissé sántító rendezést vett át az Erkel Színház, a rendező Damiano Michieletto.

Talán elvárt az az igény, hogy modern köntösben láthassunk veretes darabokat, igazodva a mostani életvitelhez, új rendezői gondolatokkal ismerkedhessünk, a rendezői színház is e felé mozdult. A fiatal, keresett, nemzetközi operarendező, Damiano Michieletto 2012-es elképzelését láthattuk az Erkel Színházba adaptálva (nem sokkal korábban Aribert Reimann Learje is átvett rendezés volt). Nagy nevekkel mentek az előadások, kiváló hangokat, tolmácsolást láthatott a Salzburg Fesztiválon a néző.
A február 21-i, Erkel Színház beli produkció fő érdeme az volt, hogy egy (el)ismert rendezést láthattunk itthon. Van olyan opera, melyhez ha jó rendezés társul, megmozdul az előadás, de olyan interpretáció is, hogy a legjobb rendezés mellett sem érzi a néző a mű szépségét. A Bohémélet 2.0 láttán-hallatán sok minden megfordult a néző-hallgató fejében, sem az előadás, sem a látvány nem nyűgözte le a jelenlévőket. A két részben játszott, négyfelvonásos opera a mai fiatalokat mutatta, mai öltözékben, a mai szokásokkal. Mimi cigarettára gyújtana (füvesre?), a színpadi viselkedés a hétköznapokat mutatta, a szerelem nem vulkánként tört ki. Majdhogynem nihilista fiatalokat láttunk, kirobbanó életkedv nélkül, a négy fiatalember mintha mindenféle egymásra figyelés nélkül „mondta volna a magáét”, Mimi betegsége nem taglózta le a szereplőket. De akkor miért éppen ez a mű szolgál a rendezői háttérnek? A mai korban valóban kevesebb figyelem jut az érzelmeknek, a szerelem nem hatalmas, nem életre szóló, a társas kapcsolatok csak ideig-óráig működnek, ahogy Mimi cigarettája is csak múló pillanat. Miminek kalapja van (a szöveggel ellentétben), és muffot kér halálos ágyán. Igen ám, de ha modernizálunk, akkor a muff szó jelentését más értelemben használják. E dráma éppen ezért nem feltétlenül a XXI. századé.

Fiatal énekesek keltették életre a Giuseppe Giacosa – Luigi Illica készítette történetet. Kellemes éneklést hallottunk mindenkitől, de nem marad emlékezetes az előadás. Rodolfo szerepét Boncsér Gergely énekelte, üzembiztosan, szép hangon. Boncsér színpadi megjelenése remek, jól hozta a fiatal, modern figurát, ahogy Sáfár Orsolya is Mimit. A zenei megvalósítás nagyon egysíkú volt, dinamikai szempontból Sáfár Orsolya tolmácsolása változatosabbnak tűnt. Egyikük sem tudta átadni a hatalmas érzelmeket, első felvonásbeli kettősük mindenről szólt, csak nem a szerelemről. A néző nem tudta magát beleképzelni az eseményekbe, a két szereplő csak kommentálta a történetet. A zenekar nagyon hangosan szólt, az első két felvonás száguldásként maradt meg emlékezetünkben.

Haja Zsolt énekelte Marcello szerepét, színt adva a karakternek, alakításában minden zökkenőmentes volt. A figura lényegét nagyon jól átadta, zenei megoldásai tetszettek. Schaunard-ként Nagy Zoltánt hallottuk, kellemes figurát nyújtott, de még maradt a szerepben kiaknáznivaló. Kiss András Colline-ja erőteljes alak, a Kabátária az est egyik legjobban tolmácsolt szakasza volt. A négy bohém férfi játéka ha nem is elementáris, de túlnyomó részt figyelemre méltó módon zajlott, bár kapkodást néha érezhetett a néző. Szakács Ildikó Musettája kicsit kacér, kicsit harsány színt kapott, a karaktert jól kibontotta az énekesnő, vokális szempontból szépen megoldott alakítást láttunk.

A kisebb szerepekre megfelelő énekeseket kértek fel. A gyerekkar üdén, tisztán szólt, a felnőttkar helyenként pontatlanul, biztos, hogy a későbbi előadásokra összeszoknak a szereplők. Kovács János dirigálta az operát, a hangszínek még nem tündököltek teljes pompájukban. A pezsgés sok volt az első felvonás elején, az utolsó felvonásban a szívszorító pillanatok hiányáért nem a zenekar és a karmester felelt.

Új rendezést kaptunk, úttesten való énekléssel, konténerrel, fiatalok viselte ruhákkal-jelmezekkel, de nem éreztük az ívet, mely a négy felvonást összeköti. Nagy elődök is énekelték nálunk a darabot, hihetetlen intenzitással, megélve a drámát, ez hiányzott a legjobban az estén.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: „Vigyázz, magyar, vigyázz!”
Next Post: VIP a világirodalom gyöngyszemeiből

Related Posts

  • Baljós árnyék – Csak a szél Archívum
  • Szabó Magda: Régimódi történet és
    Arthur Koestler: Sötétség délben
    Archívum
  • Kiből lesz az olvasó? – Boszorkányos mesék, keserédes történetek Archívum
  • Mandulás őzfilé Szent Hubertusz kedve szerint – Ételneveink II. Archívum
  • Dzsesztetés – „ő el tudja játszani az Ornithologyt” Archívum
  • Ötvenéves a Magyar Nemzeti Galéria Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. december
  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Bruckner nyomában
  • Kamarazene és nagyzenekar
  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása

Legutóbbi hozzászólások

  1. Kétszer kettő szerzője Kamarazene és nagyzenekar – papiruszportal.hu
  2. A mi lányunk szerzője News
  3. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  4. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  5. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Predesztináció – Gabriel García Márquez: Száz év magány Archívum
  • Roger király, szimfónia – Karol Szymanowski Archívum
  • Két kísérlet Don Giovanni meghódítására Archívum
  • A Mitropoulos-ügy Archívum
  • Irodalmi séták Magyarországon – A Gödöllői-dombság és a Tápió vidéke Archívum
  • Boris Vian: Blues egy fekete macskáért Archívum
  • Légtornász örvénylő mélységek felett Archívum
  • A szavak eredetére feleletet adó Biblia, vagy délibábos etimológiák gyűjteménye?
    Megjelent a Czuczor–Fogarasi-szótárból készült válogatás
    Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme