Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Bartók-ünnep Archívum
  • Egy modern eposz Archívum
  • „A refréneket úgyis mindenki tudja” Archívum
  • Alsóviszti Fogarasi János – nyelvész Archívum
  • Régészet szoftverrel Archívum
  • Gustav Mahler: II. szimfónia Archívum
  • Rigoletto Archívum
  • „Isten és sátán közötti alku” Archívum

A pásztor és a király

Posted on 2024.04.26.2024.04.26. By admin Nincs hozzászólás a(z) A pásztor és a király bejegyzéshez

…az ember még órákig hallgatta volna a zenét.

Szerző: Lehotka Ildikó, 2024. április 24.

Ismét egy nagyszerű eseménynek adott helyet a Müpa április 16-án, Mozart 19 évesen írt A pásztorkirály (Il re pastore) című operája szólalt meg. Ahogy már megszokhattuk, világhíres előadóval hirdették a művet, Rolando Villazón arcképe szerepelt a kísérőfüzet elején. És akik még a koncerten közreműködtek, de kép csak az említett ismertetőfüzetben szerepeltek: Christina Pluhar, Baráth Emőke és a L’Arpeggiata.

Mozart kisoperája, serenatája (Mozart componimento drammaticóként is említette) 1775. április 23-án hangzott el először, majdnem napra pontosan 249 évvel korábban a Müpa beli előadásnál. A zene természetesen éppoly üde, kellemes és friss, mint keletkezése korában. A mű témája az akkoriban nagyon kedvelt, Tasso által írt mese, az Aminta, melynek népszerűségét az is jelzi, hogy a mozarti mű előtt már 15 zeneszerző írt ebben a témában operát. Tasso történetét Metastasio (ahogy a korabeli magyar újságban szerepel: Metasztázió Péter tsászári poéta) dolgozta át, a libretto könnyen áttekinthető, érthető. A szerelem diadalát éppúgy hirdeti a mű, mint a megbocsátást.

Mozart zenéje csodálatos, helyenként a nagy művek dallamait előlegezi meg. Ilyen például a nyitány, ahol felfedezhetjük a Jupiter-szimfónia vagy a Titusz kegyelme nyitányának egyes szeleteit. De a későbbi zenei anyagban is találunk olyan dallamfordulatokat, melyeket a nagy művek előhírnökeinek tarthatunk. A koncerten kisegyüttes játszotta a zenekari szólamokat, ami meglepő, hogy négy kürt is szerepel a partitúrában az egy pár fuvola, oboa, fagott és trombita mellett, és persze a vonósok és a csembaló is a zenekar részét képezte.

A csak pozitív karaktereket felvonuló történetben öt énekes szerepel: Alessandro, Makedónia királya; Aminta, a pásztorból lett király; Elisa, Aminta szerelme; Agenor, valamint Tamiri, Agenor kedvese. Mindkét szerelmespár egyike magas rangú, és kettejüket szeretné házaspárként látni Alessandro. Természetesen győz a szerelem, Aminta és Elisa , nem kevésbé Tamiri hercegnő és Agenor egy pár lesz (nem érvényesül a „suba subához, guba gubához”), mint a mesében, vagy egy operettben. Alessandro pedig enged a párok könyörgésének.

Alessandro (Nagy Sándor) szólamát Rolando Villazón énekelte. A művész színpadi jelenléte rendkívül erőteljes, szuggesztív. Éneklése talán nem a legszebb napjait idézte, azonban a koloratúrái peregtek, már ha hallhattuk az alsóbb régióban. Mindhárom áriája meggyőzte a közönséget. Ha nem is simult bele a régizenei előadásmód gyakorlatába, elnéztük, hiszen olyan vehemensen énekelt, hogy elhittük, ő maga Alessandro, Makedónia királya.

Agenor, szidóniai nemesember, Alessandro barátja Zachary Wilder volt. Ellentétben Villazónnak, kevéssé határozott jelenség a színpadon. Két áriája jó volt, de inkább megbízható, talán a szerelmes férfi karakterét jobban kibonthatta volna. A zsarnok Sztratón lánya, Tamiri hercegnő Tamara Ivanis tolmácsolásában szólalt meg. Éneklését szívesen hallgattuk. Kissé mulatságos pillanatokat okozott a két szerelmes látványa: Wilder vékony, alacsony férfi Ivanishoz képest. Elena Sancho Pereg énekelte a föníciai lány, Elisa szerepét. Kiválóan szólalt meg két áriája, minden szempontból Méltó párja volt a címszereplő Baráth Emőkének. Felejthetetlen volt az első felvonást kezdő és záró duettjük is. Baráth Emőke remekelt ezen az estén. Ami szépség létezik, azt mind megmutatta Baráth Emőke: csodás koloratúrák, jellem- és érzelemábrázolás, érzékeny dinamikai megoldások mutatták a fiatal művésznő tehetségét. A második felvonásbeli lassú ária (talán az egyetlen lassú szakasz a darabban) örökre emlékezetes marad: megállt az idő, csak a zenében fürdött mindenki. A nyíltszíni taps, a bravózások itt voltak a leghangosabbak.

Christina Pluhar vezényelte az együttesét, megmutatva a darab szépségét. (A vehemens karmester ezúttal nem játszott hangszeren.) Ragyogóan szólalt meg a négy kürt a vonatkozó szakaszokban, csodálatos volt az egyik áriát kísérő hegedűszóló, a csembalójáték, a vonósok, de a tagok, a karmester és a zene összhangja nélkül ez nem jöhetett volna létre.

Emlékezetes koncert volt, az ember még órákig hallgatta volna a zenét.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Milles varázsos kertje
Next Post: A papirusz

Related Posts

  • A Répakirály tündöklése és bukása Papiruszportal
  • Az opera és a balett háza Papiruszportal
  • Kurtág és Beckett Papiruszportal
  • Kortárs és romantikus Papiruszportal
  • Két mű, két világ Papiruszportal
  • Történetmesélés, felsőfokon Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Április 18. Naptár
  • Faust, az ideális Papiruszportal
  • Május 20. Naptár
  • A barokk operák hangulatának újrateremtője: Philippe Jaroussky Archívum
  • A Bókember és a jógi Archívum
  • Május 15. Naptár
  • Titusz kegyelme – korabeli hangszereken Archívum
  • Légtornász örvénylő mélységek felett Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme