Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Nyomtattassék Archívum
  • Boccherini? Boccherini! Archívum
  • Otthon a Kárpát-medencében Archívum
  • Mahler: Titán Archívum
  • Arbuzov: Kései találkozás Archívum
  • Harmincmillió magyarból egy Archívum
  • Leclair és az opera Archívum
  • Olvas(s)atok – „Kétsíkú valóság”, Franz Kafka művészi kifejezőeszközei Archívum

Fele-fele – karmester és oboaművész

Posted on 2024.03.07.2024.03.06. By admin Nincs hozzászólás a(z) Fele-fele – karmester és oboaművész bejegyzéshez

Az NFZ és Francois Leleux koncertje

Szerző: Lehotka Ildikó, 2024. március 6.

François Leleux karmesterként és oboistaként lépett fel a Zeneakadémia nagytermében február 15-én Mint oboaművész nem csak Haydn C-dúr oboaversenyét tolmácsolta, hanem kamarazenészi képességeit is megcsillantotta. Kamarazenészi, szólista és karmesteri minőségében is hihetetlen hangulatot teremtett.

A Ferencsik bérlet 3. előadása Haydn f-moll (Hob.I:49) szimfóniájából merítette a koncert címét. Ez a mű, melynek mellékneve La passione, nyitotta a fantasztikus előadások sorát. Merész vállalkozás rögtön egy hosszabb terjedelmű művet nyitó számként választani, akkor is, ha a tételek nem terjedelmesek. A szimfónia 1768-ban íródott, a melléknevet utólag kapta a mű, amikor 1790-ben, Schwerinben adták elő, a nagyhéten. Az izgalmas ellentétekben bővelkedő mű Haydn Sturm und Drang periódusában keletkezett. Leleux különös-különleges színeket hozott a közönségnek. A nyitó tétel melléktémájának tempója lassabb volt az alaptempónál, ezzel jelezve az új zenei szakaszt. Ezzel egyetérthetünk, vagy nem érthetünk egyet, mindenesetre a karmesternek volt elképzelése a tételről. A dinamikai megoldások egyéni ötletekben bővelkedtek, ezzel szintén egyetérthetünk, vagy nem érthetünk egyet. Az előadás régizenei megoldásokat is belecsempészett a kottafejek mögé. A lassú tétel kifejező volt, itt is a nagy dinamikai ellentéteket hallhattuk, gyakran csak pillanatokra. A III. tételben rácsodálkozhattunk arra, hogy Schumann valószínűleg innen vehetett ötleteket zenekari műveihez. A 2/2-es Presto remek volt. A fúvósok remek hangzását érdemes kiemelni (természetesen a vonósok is nagyszerűek voltak).

Haydn C-dúr oboaversenyének (Hob. VIIg:C1) irányítását és szólóját is Leleux vállalta. Fantasztikus előadást kaptunk, a háromtételes műben a szólóhangszer és a zenekar együtt lélegzett. Leleux virtuozitása, dinamikai megoldásai mindenkit elkápráztattak. Mindkét Haydn-műben a csembaló támasztotta alá a szólamokat.

Szünet után Mozart két műve következett, elsőként a c-moll szerenád szólalt meg. Elképesztően jó tolmácsolást kaptunk a fúvós együttestől (François Leleux, Kubina Ágnes – oboa; Szatmári Zsolt, Salamon György – klarinét; Horváth Andrea, Szalai Edina – fagott; Gál László, Farkas Ferenc –kürt; Kubina Péter – nagybőgő). A Mozart korában szórakoztató zeneként szolgáló darab ízesen, hol lágyan, hol humorosan (és folytathatnánk a sort) szólalt meg, olyan dinamikai és agogikai fűszerekkel, hogy egyetlen percig sem kételkedtünk abban, hogy a zene mesteri.

Mozart D-dúr (Prágai) szimfóniája zárta a koncertet. A darab 1786-ban íródott, és a következő évben mutatták be. A mindössze háromtételes (hiányzik a tánctétel) szimfónia Mozart egyik legmeghatározóbb alkotása a műfajon belül. Leleux elképzelése ennél a műnél is karakteres volt, nem mindennapi megoldásokat hallhattunk. Friss levegőt hozott a darabba, a vidámság át- és áthatotta a szimfóniát.

Leleux már fiatalon, mindössze 18 évesen szólamvezető lett a Párizsi Operában, szólókarrierje mellett vezényel, kamarazenél, a Les Vents Français fúvósötös tagja. Hihetetlen energiával vezényelt és játszott oboán ezen a koncerten is, személyisége, a zenéhez való kötődése lelkesítette a zenekar, fúvósegyüttes tagjait. Karmesteri megoldásaival nem mindig érthetünk egyet, de Leleux más módon próbálta megközelíteni a darabokat, nem bízta magát a zenészekre, hanem a saját elgondolását valósította meg. Nem a hagyományos mederben terelte a zenekari szólamokat. Az év egyik kiemelkedő koncertjét hallhattuk.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: KulTúra Északnyugat-Magyarországon V.
Next Post: Félelmetes Félix

Related Posts

  • Évadnyitás – Concerto módra Papiruszportal
  • Két koncert, két hegedűművész a Zeneakadémián Papiruszportal
  • Halottak napja Papiruszportal
  • Egy bálna élete Papiruszportal
  • Oratóriumok bűvöletében Papiruszportal
  • A ló és a láda esete Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Bach: h-moll mise – 1952-ből Karajannal Archívum
  • Marie Tussaud Papiruszportal
  • Olvas(s)atok − Vladimír Páral II. Archívum
  • Csellóünnep Papiruszportal
  • Háború és játék Archívum
  • Henry Purcell (1659, [?] London – 1695. november 21., [?] London) Archívum
  • Amikor csak a humor segít Archívum
  • Budapesti Wagner Napok 2010 Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme