Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Albert Roussel: Padmâvatî Archívum
  • Filmes sebek Archívum
  • Lackfi János világa IV. Archívum
  • Rosszfiútól rosszfiúig Archívum
  • Tomi és a csodaszemüveg Archívum
  • Timm Ulrichs: Blick zurück nach vorn Archívum
  • Schubert: rövid élet, gazdag életmű Archívum
  • Spiró György: Kémjelentés Archívum

Mozart, a könnyed és a komoly

Posted on 2023.10.07.2023.10.05. By admin Nincs hozzászólás a(z) Mozart, a könnyed és a komoly bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2006]

Szerző: macskás

Február 10-én a Nemzeti Hangversenyteremben Mozart-táncok, az Exultate, jubilate című motetta és a c-moll mise rekonstruált változatának magyarországi bemutatója szerepelt műsoron. Az összeállítás érdekes volt, a könnyedebb zenétől a motettán keresztül jutott el a hosszabb lélegzetű egyházi műfajig. A Liszt Ferenc Kamarazenekart és a Nemzeti Énekkart Antal Mátyás vezényelte, Mandel Róbert tekerőlanton játszott, közreműködött Korondi Anna, Halmai Katalin, Timothy Bentch és Hámori Szabolcs (ének).

Mozart hangulatos táncaival nyitotta meg a koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar. Mozart szórakoztató zenéjével ritkán találkozik a hallgató a koncerttermekben, Korondi Annaa zeneszerző nem is komoly estekre szánta őket. A kor divatos tánczenéjét élvezhettük, olyan előadásban, mely nagyon jó hangulatot teremtett. A barokk udvari táncot váltotta fel ez a fajta szellemes, kellemes polgári tánc. Sajnos a Nemzeti Hangversenyterem méreténél fogva ezt a kellemes érzést kicsit visszafogta, a Zeneakadémián jobban érvényesült volna a rövid darabok gondtalan élvezete, akkoriban estélyeken játszották, nem hangversenyterem méretű helyiségekben. A zenekar és Antal Mátyás nem szabdalta szét a különféle táncokat (német táncok, kontratáncok, menüett), így egységes képet kaphattunk Mozart kevésbé komoly stílusgyakorlataiból. Dallamai közt találtunk ismerős részleteket, a Figaro házasságában is szereplő Non piú andrai kezdetű áriát, mely a Don Giovanniban mint színpadi zene az evéshez szolgáltatja a jó hangulatot, a szolfézst tanulóknak az egyik német tánc is ismerős lehetett (KV. 605. No. 3.), de hallhattuk az Utazás szánon című kedves tételt is, ütőhangszerekkel fűszerezve. Mandel Róbert tekerőlanton játszott, kellemes színfoltként, e hangszert ritkán hallani koncerten.
Mandel RóbertA szünet előtt Mozart szólómotettáját énekelte Korondi Anna. A háromtételes mű castrato hangra készült, virtuóz szólama kihívás az előadó számára. A Mozart-jubileum alkalmával a legnagyobb komolyzenei csatorna Cecilia Bartoli közreműködésével sugározta az előadást, így a közönségnek alkalma nyílt összevetni a két énekest. Korondi Anna szépen tolmácsolta a motettát, hangja különösen a felső regiszterben szépen, csengőn szól. A mélyebb hangok nem jöttek át a zenekaron, különösen a nagyobb ugrásoknál. A mű hangterjedelme igen nagy, kiegyensúlyozott, mindkét régióban egyaránt azonos vivőerőt csak igen kevés énekes képes megszólaltatni (leginkább a múlt század harmadik negyedének énekesnői). Szépek voltak a nehéz koloratúrák, a zenei íveket is kirajzolta az énekesnő. A Liszt Ferenc Kamarazenekar értőn, érzékenyen segítette a szoprán szólóját, Antal Mátyás határozottan vezette az előadást, együtt, egymásra figyelve szép perceket adtak a hallgatóságnak.
Halmai KatalinA szünet után Mozart c-moll miséje csendült fel. A 427-es Köchel-jegyzékű egyházi darab méltó zárása volt a koncertnek. A négy szólista közül Korondi Anna szerepe volt a leghálásabb, a darab csúcspontját az Et incarnatus est tételnél éreztem. Halmai Katalin nagy vivőerejű hangja nem szorította háttérbe a szoprán szólamot. Melegbarna, kifejező éneklése mind a szólóknál, mind az együttes részeknél nagyszerű volt a mise során. Timothy Bentch és a divatos frizurájú Hámori Szabolcs kevesebb szerephez jutott a mű folyamán, a fiatal basszista, aki csak az utolsó tételeknél énekelt, ígéretes karrier kezdetén áll.
A Liszt Ferenc Kamarazenekar, kiegészülve a Nemzeti Filharmonikusok fúvósaival, a mű minden egyes hangját megformálva, a dallamot kirajzolva játszotta a művet. A méltán világhírű együttes ezen az estén is kiegyensúlyozottan muzsikált. A Nemzeti Énekkar ismét bizonyította, hogy nemcsak itthon, de bárhol megállja a helyét. A dinamikai árnyalatokat olyan egységesen szólaltatják meg, ahogy azt ritkán hallani. A zenei anyag megformálása, az ívek kirajzolása minden esetben, minden koncerten megvalósul, legyen az Mozart vagy XX. századi zeneszerző alkotása.
Antal Mátyás irányításával a közreműködők szép estét szereztek a közönségnek.

Február 10. – Nemzeti Hangversenyterem

Mozart: Három német tánc KV. 600. No. 4.
Esz-dúr, No. 5. G-dúr (Kanári), KV. 602. No. 3 C-dúr (Kintornás)
Mozart: Öt kontratánc KV. 609.
Mozart: C-dúr menüett KV. 601.
Mozart: Három német tánc KV. 605.
Mozart: Exsultate, jubilate – motetta KV. 165.
Mozart: c-moll mise KV. 427.

Vezényelt: Antal Mátyás
Közreműködött: Nemzeti Énekkar, Liszt Ferenc Kamarazenekar
Tekerőlant: Mandel Róbert
Szoprán: Korondi Anna
Mezzoszoprán: Halmai Katalin
Tenor: Timothy Bentch
Basszus: Hámori Szabolcs

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Október 7.
Next Post: A herme(neu)tikus költő

Related Posts

  • Barenboim és az egyházi művek Archívum
  • Katonásdi, gyilkossággal Archívum
  • Megdicsőülés Archívum
  • A rendszer közelről és egyben távolról Archívum
  • „én verset írok idefenn” Archívum
  • Életek éneke – énekek élete Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • A barokk operalemezek hajnala Archívum
  • Csajkovszkij, Mahler, Bell és Gilbert Papiruszportal
  • Finomra hangolt kapcsolatok Archívum
  • Május 29. Naptár
  • Vót, de elvütte az ürdög Archívum
  • Mai történetek Barbie-val, Gulliverrel, gyerekekkel Archívum
  • A költészet napja – Mi a költő ma? Archívum
  • Dvořák: VII., d-moll szimfónia Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme