Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Csajkovszkij kétszer a Nemzeti Filharmonikusokkal Archívum
  • Búcsú Kocsis Zoltántól Archívum
  • Prégardien, az Evangélista Archívum
  • Irene Papas emlékére Archívum
  • Eschenbach esete az Operával Archívum
  • Cseh Tamás arcai – Keresztül az életen Archívum
  • Debrecenbe kéne menni… (nem csak pulykakakasért!) Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek -Vörösmarty Mihály és Orbán Ottó Archívum

Káin áldozata

Posted on 2023.09.10.2023.09.08. By admin Nincs hozzászólás a(z) Káin áldozata bejegyzéshez

Falképfestészet (12–15. század)

az artitura.hu archívumából [2004]

Szerző: Artitura

A magyar művészettörténeti irodalom ötszázötvennél több épületről emlékezik meg, amelyet középkori és kora reneszánsz freskók díszítették. A falképek egy része ma is látható, számos azonban elpusztult az évszázadok során. Emlékeink azokon a területeken (pl. Alföld), ahol a törökdúlás pusztított, igen gyérek, az ország peremvidékein – Nyugat-Magyarország déli részén, Erdélyben, Felvidéken: Szepességben, Gömörben és a liptói völgyben – több középkori épület s több falkép maradt meg. Magyarország falképfestészete az európai fejlődéssel szoros kapcsolatban alakult.

A különböző stílustörekvések, tartalmi változások meghonosodtak a Kárpát-medencében, de kialakultak sajátos, helyi formák, ikonográfiai programok is. A legkorábbi, román kori emlékeken az itáliai, helyenként bizantinizáló festészet hatása érvényesül, a gótika korábbi szakaszában erős francia hatások formálták, később hangsúlyosabbá lettek a német, cseh vonások. A korai reneszánsz néhány évtizedében újabb itáliai kapcsolatok jelezték a magyarországi falképfestészet korszerű orientációját. A művészeti kapcsolatokat, a festészet európai igazodásának irányát elsősorban történelmi okok határozták meg. Az ország legkorábbi, 12. sz.-i freskóegyüttese a feldebrői altemplomban látható.

Bizonyos, hogy a bizantinikus stílusvonás itáliai közvetítéssel jutott el hozzánk, ezt a témaválasztás, a latin betűs felirat igazolja. Mivel a román kori székesegyházak, freskódíszükkel együtt elpusztultak, a 12. sz.-i magyarországi falképművészet feltehető gazdagságáról a fennmaradt falusi emlékek alapján kaphatunk halvány képet. Ezek közül a hidegségi templom a legjelentősebb. A később megtoldott, kör alaprajzú kápolna apszisát merev vonalritmusú, dél-németországi, ausztriai igazodású falképek borítják.

Hagyományos ikonográfiai rendszer: az apszis boltozatában Maiestas Domini, a négy evangélista szimbóluma, alattuk festett fülkében apostolok

Az esztergomi királyi vár építkezései a 12. sz. végén és a következő elején folynak. Ekkor épül a palota franciás ízlésű kápolnája, amelyet gótikus freskók díszítettek. Ezek maradványai, az oroszlános címerkorongsor töredékei arról tanúskodnak, hogy a festésre már az építkezés befejeztekor sor került. Azért fontos ezek ismerete, mert a királyi udvar kulturális kapcsolataira vetnek fényt.

Míg a veszprémi Gizella-kápolna alsó terében a 13. sz. közepe táján festett apostolcikluson határozottan érvényesül a bizánci és itáliai előképek plasztikusabb felfogásmódja, addig kis falusi templomokban (Szalonna, Süvéte) a román kori falképfestészet népiesebb, epikus formáival találkozunk.

A Szent László király legendáját ábrázoló festményciklusok egyik legrégebbike a szepességi Kakaslomnicon található. A háttér semleges, jelzésszerűen ábrázolt táj. Az élénk színű, kifejező körvonalakkal megfestett jelenetsor a klasszikus gótikus festészet hagyományai követi.

A templom szentélyében: árkádszerű festett fülkében apostolok, szentek, a szentély déli falán Utolsó ítélet, az északin a László-legenda töredéke (13. sz. vége – 14. sz. eleje)

Közeli rokonai az ócsai premontrei prépostsági templom szentélyfreskói. A késői klasszikus gótikus stílus ösztönzést kapott Ausztria és Csehország művészetéből, nyomonkövethető pl. Túrócszentmárton (14. sz. első harmada), Somorja (1330 k.) vagy Erdélyben: Homoróddaróc, Gelence, Bögöz templomaiban. Az utóklasszikus gótikus stílus hagyományai átalakították azt az ünnepélyes falképábrázolást is, amelyet a szepeshelyi prépostsági templom északi falára festetett Henrik, szepesi prépost 1317-ben. A kép az Anjou Károly Róbert hatalmának égi eredetét hirdeti. A bizáncias gondolatvilágú és stíluselemeket hordozó kép közeli rokona a szepesdaróci templom szentélyében látható két falkép (Angyali üdvözlet, Keresztrefeszítés).

Az esztergomi palotakápolna 14. sz.-i falképeinek Telegdi Csanád esztergomi érsek volt megrendelője. Nagyrészt helyükön maradtak az apostolokat, prófétákat ábrázoló medalionok. A falfestmények a sienai mesterek körében elterjedt típusokat követték. Feltehető, hogy az esztergomi falképciklus nagy hatással volt azokra a felvidéki területekre, amelyek az esztergomi érsekséghez tartoztak. Elsősorban Gömör templomaiban az itáliai trecento festészet kompozíciós sémáit, elegáns, plasztikus stílusát népszerűsítő mesterek dolgoztak. A különböző témájú képeket dekoratív, olaszos kőberakást utánzó sávok rendezik, festett függönyök, párkányok, konzolsorok szolgálják a térbeli illúziókeltést. Ez a perspektivikus dekoráció gyakori a 14–15. sz. fordulóján.

Archívum Tags:Korboncnok

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Henry Purcell (1659, [?] London – 1695. november 21., [?] London)
Next Post: Szeptember 11.

Related Posts

  • Pelléas és Mélisande Archívum
  • Állatságok és Kerge ABC Archívum
  • Private View, magánvélemény Archívum
  • Rejtélyek a magyar múltból Archívum
  • Tárulj, világ Archívum
  • Olvas(s)atok, néz(z)etek – Kié a felelősség? Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Capote elbeszélései Archívum
  • Május 31. Naptár
  • Március 12. Naptár
  • Nagyregény német módra Archívum
  • Két hét egy másik városban: Egy amerikai Rómában Archívum
  • Gölle – Fekete István Emlékmúzeum Archívum
  • Nyilván tartottak – Szőnyei Tamás könyve titkos szolgákról, megfigyeltekről Archívum
  • „A refréneket úgyis mindenki tudja” Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme