Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Halász Judit mesél Archívum
  • Carmen, a vadító Archívum
  • Az arany középút Archívum
  • Olvasó olvas – Esterházy Péterre emlékezünk Archívum
  • Conti és Bach misék, motetták a Zeneakadémán Archívum
  • Fülvájó kacaj – trubadúrok márpedig vannak Archívum
  • Egy angol nevelőnő benyomásai Archívum
  • „én verset írok idefenn” Archívum

Gyöngyösi Levente szerzői lemeze a Hungarotontól

Posted on 2023.06.08.2025.06.09. By admin Nincs hozzászólás a(z) Gyöngyösi Levente szerzői lemeze a Hungarotontól bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2008]

Szerző: Lehotka Ildikó

Az egyházi művek reneszánszát éljük Magyarországon. Míg a második világháború után nem illett ilyen témájú darabokat írni, az asztalfiókok persze duzzadtak a kéziratoktól, addig az 1980-as, 1990-es években és azóta is egyre több egyházi mű keletkezik. Talán a vokális zenében látják a kitörést a zeneszerzők, talán a zenei szépet keresik – egy vallásos tárgyú mű a harmóniákat részesíti előnyben –, zeneszerzőink közül egyre többen vállalkoznak rövidebb-hosszabb lélegzetű darabokra.

Az 1975-ben született Gyöngyösi Levente a fiatal zeneszerző-nemzedék egyik markáns alakja, a Zeneakadémián Orbán György volt a tanára, aki maga is sok egyházi művet írt. Gyöngyösi a Vashegyi György-féle Orfeo zenekar continuósa, így a régebbi korok zenéjében előadóként és zeneszerzőként is otthonosan mozog. Első szerzői lemeze jelent meg a Hungaroton kiadásában, két egyházi művét hallgathatjuk meg: a Missa Lux et Origo 2003–2004-ben íródott, a Cantici Fratris Sole (Naphimnusz) kicsit korábban, 2002–2003-ban. Az ötszólamú, a cappella női karra készült Missa Lux et Origo a gregorián dallam mellett a reneszánsz vokálpolifóniát hozza „emberközelbe”, természetesen megfűszerezi olyan akkordokkal, harmóniákkal, melyek akkor még nem voltak használatosak. A ritmus is a későbbi korokból merít (Gloria záró része, Sanctus). A reneszánsz korstílust és a korabeli misét idézi meg az előadói apparátus, a kórus, hangszerkíséret nélkül.
A rövid, öttételes, tizenöt perces kompozíció rendkívül változatos, egyetlen percig nem kétséges, hogy mi lehet a műfaji besorolás. Szinte napsütötte dallamokban, harmóniákban, rendkívül szellemes ritmikai elemekben gyönyörködhetünk. A Missát a Purcell Kórus énekli, fantasztikusan. Kidolgozott a kórus hangzása, különösen a tételkezdő gregorián dallamok és a piano részek. Nincs zökkenés, nincs esetlegesség, aprólékosan kimunkáltak a szólamok, a hangzásarány, a dinamikai, agogikai változások/váltások; ám helyenként nem elég hajlékony a női kar, a gyorsabb részeknél, és a szoprán, valamint az alsó szólamok a magasabb régiókban esetenként élesek (Gloria).
A 15 tételes, kétrészes Cantici Fratris Sole Assisi Szent Ferenc költeményét önti zenébe. A szólóénekeseket, kórust, zenekart felvonultató Naphimnusz stiláris rétege már a barokkot és a bécsi klasszikát ötvözi szerencsésen a későbbi korok hangzásával. Míg a Missa egyszerűségével hat, addig a Naphimnusz dús hangzásával, a barokk pompával, a bécsi klasszicizmus világos harmóniáival, skálamotívumaival. Sokszor úgy érzem, hogy Esterházy Pál és Istvánffy Benedek egy-egy fordulata is megjelenik, a hangszerelést, hangzásvilágot tekintve.
A legmeghökkentőbb, és talán nem tévedek, ha azt gondolom, hogy a legegyedibb a 4. számú szopránária (Propter sororem lunam et stellas), dzsesszre hajazó harmóniákkal teli orgonabevezetője, majd az énekszólista hasonlóan felhívó jellegű dallama, dallamugrásai a humort sem nélkülözik, a virtuóz futamok stílusparódiának is felfoghatók. Az 5. számú kartétel is nagyon jól felépített dallamokkal, ritmikával, meglepő zárással.
A barokk – itt kissé ritmizált – passacaglia-basszust állítja a középpontba Gyöngyösi a 6. számú szoprán-alt duettbe, szintén a barokkból kölcsönzi a ritornell jellegű be- és átvezető részeket. Az első részt záró kórustétel is meghökkentő fordulataival tartja ébren a kíváncsiságot, néha itt is érvényesül a zenei humor, a fúgával is dúsított zenei anyag nagyszerű. A második rész basszusáriájának drámai zenei szövete és Kovács István szuggesztív előadása (pl. a halál szó kiemelése, a néha recitáló dallam- és szövegábrázolás) érdemel figyelmet. A Beati illi, quos repeiret csodálatos, mennyei hangzása – a négy szólista és a kórus jóvoltából olyan, mintha egy-egy csillag kigyúlna, majd átadná helyét egy másiknak. Fantasztikus közös munka, Csereklyei Andrea szopránja nagyszerűen érvényesül.
A kórus ebben a műben talán még szebben, összeszokottan szól, a hat szólóénekes, Csereklyei Andrea, a fantasztikus hangszínű Schöck Atala, Rém Gabriella, a hajlékony hangú Kálmán László, Csizmár Dávid és Kovács István érzékenyen tolmácsolták a Naphimnuszt. A zenekar munkájában semmi kifogást nem lehet és nem is szabad keresni. Vashegyi György a tőle megszokott vehemenciával értelmezte a nagyszerű művet, a mélyére ásott le, a humort, szokatlan hangzásokat nem söpörte le, sőt kiemelte dinamikával is.
A kísérőfüzetben Kerékfy Márton értő, nyomokban humort is becsempésző tanulmányát olvashatjuk.
Nem lennék meglepve, ha a művek vagy a kiadvány magasabb elismerést kapnának. Mindenkinek ajánlható a lemez, izgalmas zenei nyelvezete, a stílusok különleges esszenciája miatt is, magáért a hangzásvilágáért, hallgassuk, gyönyörködjünk a 21. század hazai zenéjében!

Gyöngyösi Levente

Purcell Kórus
Orfeo Zenekar
Vezényel: Vashegyi György

HCD 32483
2007, Hungaroton
DDD

Missa Lux et Origo (2003–2004) 15’02”
Cantici Fratris Sole (2002-2003) 48’09”

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Schumann szimfóniáit Riccardo Muti vezényli
Next Post: Június 9.

Related Posts

  • Ránki Dezső a Művészetek Palotájában Archívum
  • Az ördög és a részletek – Gounod: Faust Archívum
  • Kivert kutyák Archívum
  • A filozófus – a habcsók és a mangalica szorításában Archívum
  • Sabine Meyer és Mischa Maisky lemeze Archívum
  • Schumann zongoraversenye és Mendelssohn Lobgesangja Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Galambok, hősök, terek – Parti Nagy Lajos Szombathelyen Archívum
  • Chopin, az örök Archívum
  • Klasszikus nagyvárosi olvasóregény Archívum
  • Szulyovszky Sarolta: A hálás virág Archívum
  • Rembrandt 400 Archívum
  • Július 8. Naptár
  • Widmann, a zeneszerző, a karmester, a klarinétművész Archívum
  • Február 16. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme