Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Hídavatás, avagy a Széchenyi lánchíd sem úszta meg Archívum
  • Caccinitól a Meditációs zenéig Archívum
  • Szulyovszky Sarolta: A hálás virág Archívum
  • Nagyregény német módra Archívum
  • Cseh Tamás-nap Kőbányán Archívum
  • Egyedül harcoltunk 1956-ban is Archívum
  • Heti papiruszok (2309) Egyéb kategória
  • Lemezek a tengerentúlról: Catie Curtis és Diane White Archívum

A kamarazene művészete

Posted on 2023.08.12.2024.09.04. By admin Nincs hozzászólás a(z) A kamarazene művészete bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: Lehotka Ildikó

Tabea Zimmermann-nal hirdették a koncertet, a „rejtőzködő világsztár”-ral, mégis három egyenrangú, és nem is akármilyen művészt üdvözölhetett a maroknyi közönség a Művészetek Palotájában február 21-én. Fenomenális előadást hallottunk, rendkívül igényes, egymásra épülő műsor-összeállítással, Schumann-nal a központban – még a hatalmas terem sem volt akadály. Csak érdekességképp említem, hogy aznap a Zeneakadémián a Rádiózenekar adott koncertet, szintén izgalmas programmal, az Operában a Mefistofele ment.

Jörg Widmann, Tabea Zimmermann és Várjon Dénes három, klarinét-brácsa-zongora összeállítású darabot játszott, emellett mindegyiküknek alkalma volt szólistaként is bemutatkozni.
Schumann Drei Fantasiestücke című, klarinétra és zongorára írt darabja többször szólal meg átiratban. Widmann és Várjon tolmácsolásában rácsodálkozhattunk a schumanni érzésvilágra (az est a mesék és az éjszaka zenéjének világába is elkalauzolt), a nyitótétel lágyságára, a két hangszer intim, máshol vehemensebb hangzására. A nagy felfedezés számomra az összehasonlítás lehetősége volt, mennyire más a világos forma ellenére a Mozart-darab majdnem csendessége, a schumanni kitárulkozás. Tabea Zimmermann is Schumann-darabot játszott Várjon Dénessel, a Meseképek címűt. A szerző mesterien építette föl a művet, a lágy, egyszerű nyitótételtől az erőteljes hangzást, életörömet kifejező másodikon át a robbanékony harmadik, behízelgő zárótételig. Zimmermann hangszerének tónusa megejtő volt, eszményi, és ebben a Schumann-műben volt az egyik felejthetetlen pillanat számomra.
Várjon Dénes Kurtág György darabjaiból válogatott, a zongora kemény hangzását talán csak ezekben a rövid darabokban hallhattuk. Játéka mindig hangszíngazdag, nagyon érzékeny, a kitárulkozás nála inkább a belső tüzet mutatja, nem a hatalmas fortékat, óriási (és másoknál sokszor megkérdőjelezhető) tempóbeli különbségeket, de csak ritkán él a szinte ütőhangszerszerű effektussal; ez alkalommal merész, a tételekhez illő karaktereket választott.
Jörg Widmann nem először szerepel nálunk, bemutatkozott zeneszerzőként is, most Fantázia szólóklarinétra című darabját adta elő. A hangszer határait feszegető mű érdekes, közönségbarát, a szerző kihasználja az ellentéteket mind a dinamikában, mind a mély-magas hangok gyors váltásaival, de nem maradt ki a flatterzunge, a kétszólamúság, a glissando, egy csipetnyi dzsesszes vagy épp keringős hangzás. Widmann elképesztő technikája nyilvánvaló volt.
Mozart igen ritkán hallható, de gyönyörű Esz-dúr (Kegelstatt) triójával kezdődött (és egy tételével végződött) a koncert. Ez a trió sem virtuózan gyors, sem igazán lassú tételt nem tartalmaz, ez az egyik nehézsége. A másik a zenei anyagban rejlik, nagyon nehéz igazán jól elkapni a karaktereket, a kiegyensúlyozott hangzást, a darab egyébként is úttörő hangszer-összeállítását tekintve (a klarinétot hegedű is helyettesítheti, áll a partitúrában).
Az I. tétel kicsit visszafogott hangzást hozott, de nem csak az előadók miatt. A kamarazenei koncertek intim hangulatához nagy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, legyen az akusztika bármilyen jó. Az I. tételben a brácsa szinte csak színez, a II., pasztellszínektől sem mentes tételben nyílik lehetőség a virtuozitás bemutatására. A zárótétel az igazi kamarazenélés helye, a szólamok folyondárszerűen kapcsolódnak.
Kurtág György Hommage á R. Sch. (op. 15d) hattételes kompozíciója 1990-ben lett teljes, a tételfeliratok a schumanni világra utalnak. Nagyszerű karaktereket állít elénk a szerző, a pasztellszínek (különösen izgalmas a zárótételé) éppúgy megjelennek, mint az erőteljesebb hatásúak. Rendkívüli az V. nyugalmas indítású, majd vad, majd félelmet-félelmetest ábrázoló hangulata, talán egy rémálom zenei festését hallottuk. A hosszabb lélegzetű zárótétel leírhatatlanul gyönyörű, a piano nagydobütés a végén mindent kifejez.
Zárásként Schumann egyik utolsó műve, a Tündérmesék című négytételes triója hangzott el, a zene csodálatos, a III. tétel különösen, az egymásra figyelést, a szólamok egymásrautaltságát, önállóságát, egységét, az érzékeny dinamikai megoldásokat az ember ámulattal hallgatta, mintha a hallgató is egy lett volna az előadók közül
A három trió előadására nincs jobb kifejezés, mint a kamarazene művészete. Egyenrangú zenészeket hallottunk, zeneileg a legmagasabb régióban levőket, akik elemző módon nyúltak a művekhez, de ez az elemzés nem vált a művek kárára, nem a belemagyarázó, nem lépten-nyomon megtorpanó közös játékot nyújtotta a közönségnek. Egészen kivételes este volt.

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Olvas(s)atok − Vladimír Páral III.
Next Post: Augusztus 13.

Related Posts

  • Aranyló óceán – Patrick O’Brian Archívum
  • „A bölcsesség szavai” Archívum
  • A szépség óhajtása Archívum
  • Az óceánon túlról Archívum
  • Hernádi Gyula (1926–2005) Archívum
  • Álom nyomorgó kivitelben
    Steinbeck: Kedves csirkefogók
    Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Rejtélyek a magyar múltból Archívum
  • Az ördög és a részletek – Gounod: Faust Archívum
  • Bíborban, bársonyban Archívum
  • Benedek Marcell Archívum
  • Oratóriumritkaság
    César Franck: A nyolc boldogság
    Archívum
  • Január 15. Naptár
  • Cecilia Bartoli Budapesten Archívum
  • Július 20. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme