Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Hommage à Ligeti Archívum
  • Nem az évszak a lényeg Archívum
  • Olvas(s)atok – Két etűd, találkozás Čapekkel Archívum
  • A Goldberg-variációk és Glenn Gould Archívum
  • Válogatott novellák apropóján Archívum
  • A rendszer közelről és egyben távolról Archívum
  • Boszorkánykör – A beavatás elmarad Archívum
  • Én voltam a kézirat – Faludy György Archívum

Weiner Leó, a zeneszerző és hangszerelő

Posted on 2023.04.16.2025.09.14. By admin 2 hozzászólás Weiner Leó, a zeneszerző és hangszerelő című bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából

Szerző: szabói

A rendkívüli műveltségű Weiner Leót (1885-1960) kimagasló pedagógusként ismerjük, kamarazenei óráit még manapság is emlegetik. Világhírűvé vált vonósnégyeseket segített javaslataival, ötven évig tanított a Zeneakadémián. Weiner Koessler Jánosnál tanult a Zeneakadémián, Bartók, Dohnányi és az évfolyamtárs Kodály is Koesslernél végzett. A Zeneakadémia elvégzése után egy pályadíj elnyerésével külföldi tanulmányútra indult, hazatértével tanított. Weiner ha nem is hozott újat a zenében, rendkívül míves zeneszerzőnek számít, bár mindössze 45 művet írt.

Formai megoldásai tiszták, világosak, bár Schönberg után született, mégis a dallamos, kicsit impresszionista, kicsit romantikus hangzásvilág jellemzi műveit. Hangszerelése izgalmas, nem véletlen, hogy több művet hangszerelt, például Bach C-dúr toccatáját, és több Liszt-művet, többek között a Feux follets-et, a Weinen, Klagent.
Weiner Leó zeneszerzői munkássága nem kap elég hangsúlyt, talán csak a vonószenekari Divertimentót játsszák a három közül, abból is a Rókatáncot, de érdemes megismerkedni az op. 3-as Szerenáddal, a Csongor és Tünde kísérőzenével vagy a szvit változattal (op. 10., op. 10/b.), mindkettő az első alkotói periódusból, a méltatlanul keveset játszott zongorára és zenekarra írt Concertinóval, mely a középső periódus alkotása. A Toldi szimfonikus költemény a harmadik időszak összegző műve. Weiner jó pár kompozícióját később átírta. A Hungarotonnál 2010-ben megjelent kiadványon Weiner zeneszerzői munkásságának egy kis szeletét ismerhetjük meg, és a hangszerelési érzékenységéről is képet kapunk.
Első hallásra talán meglepőnek tűnik Liszt kimagasló, zongorára írt h-moll szonátája, zenekari átiratban. Liszt e késői műve a zongoristák erőpróbája, de nem feltétlenül technikai értelemben. Liszt olyan mélységeket tár fel, mely talán csak a szintén késői egyházi műveiben található. Weiner hangszerelési művészete teljes pompájában bontakozik ki, a hegedű- a klarinét, fuvolaszóló, a vonószenekari részek, a fafúvósok rebbenései, a grandiózus tömbök súlyossága mindig a Liszt által megálmodott hangulatot tükrözik. A színek közti átmenet – egy-egy motívum föl- vagy lefelé haladása más hangszeren – néha nem meggyőző. Érdekes kísérlet éppen ennek a darabnak a hangszerelése, aki nem ismeri, annak valószínűleg nagyon fog tetszeni. Aki pedig minden taktusát betéve tudja, az érzésem szerint marad a liszti változatnál. A mű nagyon zongoraszerű, Liszt zenei nyelve egészen más a szólózongorára írtakban, mint a zenekari darabokban.
A Preludio, Notturno e Scherzo diabolico zongoradarab (op. 7.), a zenekari átiratot (op. 31.) 1949-ben fejezte be Weiner. Nagyon szép ez a zene, sok-sok impresszionista elemmel, a hárfa, a bővített akkordok, a helyenként fátyolszerű hangzásvilág jelzi a Preludio zeneszerzői megoldásait. A Notturno szintén a francia impresszionisták jellegzetességét idézi, az Egy faun délutánjának intim hangzásvilága egy sokszor fülledt éjszakai képben. A Scherzo diabolico két szélső részének siciliano-ritmus jellege érdekes, ilyen harmóniai megoldásokkal társítva. A középrész táncossága, a röpködő dallamok, majd a félelmetes hangzások (basszus ostinato fölött rezes tartott akkordok, modális harmóniákkal) teszi a tételt egyedivé.
A Passacaglia (op. 44.) is először zongorára íródott, a kézirat azonban töredékes volt (op. 2.), Weiner később egy barátja kérésére kiegészítette (op. 17.), s a zenekari átirat 1955-ben készült. Weiner maga elemezte a művet. A Passacaglia a barokk műfaj modern kori változata, a szerkezet a régi formát követi, a hangzás – hangszerelés, harmóniák – azonban igazodik a XX. századi világhoz, talán az egyetlen kivétel az utolsó, tizenegyedik variáció.
A Katonásdi (op. 16/a) eredetileg is zenekari mű, Weiner zongorára is átírta. A szerző a kottában a programot is megadja. A lemezen hallható művek közül csak itt figyelhető meg a romantika nemzeti vonásait hangsúlyozó ritmika, dallam. A Katonásdi igazi leíró zene: a riadó után a csatába vonulás, csatazaj, diadalkiáltások teszik játékossá a zenét.
A Miskolci Szimfonikus Zenekarral – ahogy más vidéki együttessel – kevés felvétel készült, ezért is érdemes a lemezt meghallgatni, felfedezni, hogy a fővároson kívül is vannak színvonalas zenekarok. Kovács László vezényletével hiteles előadásban halljuk a Weiner-műveket.

Weiner, Leó (1885–1960)
Eredeti művek és egy Liszt-átirat

Liszt (1811–1886) – Weiner (1885–1960): h-moll szonáta
Weiner: Preludio, Notturno e Scherzo diabolico
Passacaglia
Katonásdi

Miskolci Szimfonikus Zenekar

Vezényel: Kovács László

Hungaroton, 2010, HCD 32634

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Képzett társítások: Szabó T. Anna, Dragomán György és Kenyeres Bálint
Next Post: Marie Tussaud

Related Posts

  • Bartók-ünnep Archívum
  • Tamkó Sirató Károlyt idézve – Tengerecki Pál Archívum
  • Kabarétörténet szubjektív objektívon keresztül Archívum
  • A tigris meg a szelíd őz Archívum
  • „Aki meghátrál, az a vesztes” Archívum
  • A halandó múzsa Archívum

Comments (2) on “Weiner Leó, a zeneszerző és hangszerelő”

  1. Visszajelzés: Április 16. – papiruszportal.hu
  2. Visszajelzés: Szeptember 13. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • A Skót Felföld a Tündérek Földje Archívum
  • Don Carlos és a lépcsők Papiruszportal
  • Egy elfeledett opera Archívum
  • Ali Eskandarian és Audrey Auld Mezera Archívum
  • Az ördög és a részletek – Gounod: Faust Archívum
  • Herbert George Wells Archívum
  • Ólomüveg által élesen Archívum
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem Papiruszportal

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme