Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Esterházy-kincsek Archívum
  • Karácsony – regölés Archívum
  • Petibon, kalappal Archívum
  • „Semmi sem számít” – Ambrose Bierce Archívum
  • Meghökkentő mesék Archívum
  • Fischer és Brahms Archívum
  • Angol hidegvérrel Archívum
  • A léket kapók és az elsüllyedők Archívum

Haydn és A Megváltó hét szava a keresztfán

Posted on 2023.03.31.2025.04.22. By admin Nincs hozzászólás a(z) Haydn és A Megváltó hét szava a keresztfán bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2009]

Szerző: szabói

Az egyházi zene sajnálatos módon nem kap kellő figyelmet, holott rengeteg olyan mű született, mely nagyszerű, de csak néhány szerepel a koncertek műsorán, Mozart és Verdi Requiemjén kívül alig hallunk más vokális produkciót. Joseph Haydn életművében is található néhány egyházi darab, ezek szinte csak a Haydn-év folyományaként jutottak el a közönséghez. A Megváltó hét szava a keresztfán utat nyitott a két nagy késői Haydn-oratóriumnak.

Különleges A Megváltó hét szava a keresztfán, hiszen Haydn nem él a vokális zene adta lehetőséggel: szavakat hallunk szavak nélkül. Maga Haydn is érezte, hogy ez a műve rendkívüli, mindent megtett annak érdekében, hogy minél többen ismerhessék meg a darabot. Átírta vonósnégyesre, később kórusszólamokkal dúsította a művet, miután Angliában Händel darabjait megismerte, e változat szövege van Swieten báró munkája. A műfaji megjelölés is különleges, Musica instrumentale sopra le 7 ultime parole di nostro redentore in croce, ossiano 7 Sonate, hét szonátát fog közre a bevezető és záró tétel. Szonáta tehát a tételek jelölése, a hét szó adta a címeket, ez is egészen rendhagyó. Vajon ez a mű egyházi? Ha a mű címét nézzük, igen, de sem szerkezeti, sem apparátusbeli megfelelést nem találunk.
Haydn egy felkérést kapott 1787-ben a cádizi kanonoktól egy zenekari mű megírására, mely Jézus utolsó hét szavát bemutatandó. Cádizban húsvétkor oratóriumot adtak elő a fekete lepellel eltakart ablakú, falú, oszlopú katedrálisban, emlékszik vissza Haydn, azonban a szertartás – a hét szóhoz fűzött elmélkedések közt zene szólt, azonban a Santa Cueva-i barlangtemplomban. A helyszín tehát eleve kedvezett egy ilyen jellegű zenének, talán a hívők a szöveg nélküliséget sem bánták, a zene módot adott a befelé fordulásra.
A haydni zene is különleges, talán ilyen mély érzéseket sehol sem mutat a zene. A tételek különös módon szinte egyforma tempójúak, a megrendelő a körülbelüli hosszukat is megszabta, a hangulatuk mindenesetre hasonló, mégis minden egyes tétel más és más módon fejezi ki az ahhoz kapcsolódó érzésvilágot. A zenei nyelv merít a Sturm und Drang elemeiből, a concertáló stílusból (Haydn korai szimfóniáinak egyik jellegzetes vonásából), helyenként mintha versenyművek zenekari részeit hallanánk, és a mannheimi éneklő, díszes jegyek is feltűnnek. Mégis egységes egész A Megváltó hét szava, szinte egy önvallomás.
A Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok előadásában halljuk a művet a BMC kiadványán, Takács-Nagy Gábor vezényletével a vonósnégyes-változat kamarazenekari átiratát. Egy rendkívül jól megfogott előadást élvezhetünk a vonószenekartól, a fő érdemük az, hogy egyetlen pillanatra sem válik unalmassá a zene, mindig hallunk valami újat, a hasonló tempók, és a mindenféle nagyzenekari hangszerelés hiányának ellenére. Képes a hallgató belehelyezkedni a történésekbe, megragadja a letisztult előadás.
Az Introduzione hangzásvilága csodálatos, ezt képes kifejezni az együttes. Nagyon jól aknázzák ki az ellentéteket, a szűkített akkordok komorságát, sürgető erejét, és a lágy hangvétel kettősségét, a hangok hossza is kivételesen jól meghatározza a karaktereket. Az Asszony, ímhol a te fiad. Ímhol a te anyád [Mulier, ecce filius tuus; et tu, ecce mater tua] hangulata igen bensőséges a maga hullámzó belső szólamaival, kifejezve a ringatást, a gyengédséget, a féltést. A haydni áradó dallam talán ebben a tételben a legtökéletesebb, mindent kifejez. Láttató erejű a IV. szonáta (Sitio [Szomjúhozom]) pizzicatós részéből iszonyatos erővel belehasító zenei anyag, és a kromatikával jócskán megtűzdelt, apró ritmusokban, eltolt ütemekben gazdag záró tétel, az Il terremoto. A földrengés zenei leírása impulzív, maga a tétel kivétel a műben: egyrészt a hossza miatt, a többi háromszoros terjedelmű, leszámítva a bevezető tételt, másrészt pedig az egyértelműen a programzene felé hajló megoldás miatt.

BMC, 2009, BMC CD 157

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Március 31.
Next Post: Tavaszi zsongás

Related Posts

  • Újraolvasva – Szabó Magda: Abigél Archívum
  • A Vámos-klub újabb termése: Írók egymás közt II. Archívum
  • „Népi dallamokkal bánni tudni…” Archívum
  • Low budget, high standard Archívum
  • A mesefestő művész Archívum
  • Budapesti Történeti Múzeum: „Ilyen tavasz csak egy volt életemben” Archívum

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Újra MET-közvetítés Archívum
  • Képzett társítások Harasztÿ Istvánnal és Petőcz Andrással Archívum
  • Szeptember 13. Naptár
  • Augusztus 23. Naptár
  • Csongor és Tünde – zenében Archívum
  • Az 1848–49-es szabadságharc vértanúi – Az ötödik Archívum
  • Julia Leigh: Sleeping Beauty Archívum
  • Március 25. Naptár

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme