Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Csalog Gábor Szkrjabin- és Kurtág-lemeze Archívum
  • Timm Ulrichs: Blick zurück nach vorn Archívum
  • Rigoletto Archívum
  • Ives, Elgar és Prokofjev a Fesztiválzenekar előadásában Archívum
  • Kincsestár, fúvósokra Archívum
  • A herme(neu)tikus költő Archívum
  • Juan Marsé: Utolsó délutánok Teresával Archívum
  • Tancredi, a győztes Archívum

Britten és a vonósnégyes

Posted on 2023.02.17.2025.12.05. By admin 1 hozzászólás a(z) Britten és a vonósnégyes bejegyzéshez

a papiruszportal.hu archívumából [2014]

Szerző: szabói

Benjamin Britten három számozott vonósnégyest (és egy D-dúrt, 1931-ben) komponált, valamint egy divertimentociklust, melyet a bemutató után visszavont, csak halála után adták elő. III. vonósnégyese 1975-ben keletkezett, a Warner dupla lemeze jóvoltából rácsodálkozhatunk a szerző műfaji, hangzásbeli fejlődésére. A kiadvány rendkívüli ebből a szempontból, érdemes ízlelgetni, hallgatni a Britten-év után is.

A három vonósnégyes nagyon különböző, mind a hangzásvilág, mind a felépítés szempontjából; keletkezésük sorrendjében négy-, három- és öttételesek.

Az I. vonósnégyes (D-dúr, op. 25.) a beethoveni utat követi, a mű I. tétele még nem az az igazi Britten-mű, a lassú nyitószakasz többször visszatér. A rövid II. tétel scherzojellege érdekes, helyenként mintha már felsejlene az igazi Britten-tónus, ez a III., B-dúr Andante calmóban (mely helyenként a Peter Grimes közjátékának hangulatát előlegzi) történik meg majdnem teljességében. A zene fájdalmas, szinte kínzó, csodálatosak a magas-mély tartomány váltásai, a hegedű threnos-jellege. Fantasztikus a tétel, sajnos a zárás magas B-je bizonytalan. A záró, rövid Molto vivace kissé hektikus előadásban szólal meg, Britten frenetikus zárást komponált, ez jól ki is jön a felvételen.

A II. vonósnégyes (C-dúr, op. 36.) 1954-ben keletkezett, érdekes, hogy mindhárom tétel az alaphangnemben van (a lassú sem a –1-esben, ez igazán ritka), és a Britten által oly kedvelt barokk műfaj, a chaconne is megjelenik – ahogy a III.-ban a passacaglia (nagyon hasonló a két műfaj), mindkét forma Purcell egyik nagyszerű kifejezési módja volt. Az I. tétel lazán szerkesztett szonátaformájú, izgalmas zenei anyaggal (ismét csúnya hegedű záróhanggal, ez alkalommal E), csodálatos atmoszférájú a zárás, az üres húrok, a nyugalom kifejezése Berg Lyrische suite-jét idézi. A Vivace belső, zizegő izgalma, káosza nagyon jól érződik az Endellion Quartet előadásában. Helyenként (mint az I. vonósnégyes nyitótételében) Kodályt hallom ki, kíváncsi lennék, Britten ismerte-e Kodály művészetét, az biztos, hogy találkoztak. A 21 variációs, több mint negyedórás Chacony Purcell halálának 250. évfordulójára készült – maga Purcell is így használta a chaconne írásmódját. A zene izgalmas, nagyon kifejező David Waterman játéka (és őt érzem a felvételek alapján a legjobbnak), tömör, nagyszabású hangzást nyújt az együttes, szépek a csak szólós szakaszok, azonban nem mindig tartja feszültségben a hallgatót az előadás (természetesen a tétel nehézsége is ez).

Britten nem folytatta a vonósnégyesírást, csak harminc év múlva tért vissza a műfajhoz, szívműtétje után, a III. kvartett az egyik utolsó műve lett. Nagyszerű a nyitótétel, a hangszerek hangja egymásból nyílik, egészen különleges hangzást nyújtva, a tonalitás sem a hagyományos rend szerint zajlik, ahogy az Ostinato tételben sem. A scherzójellegű második tétel zenei anyaga bámulatos, kezdve a sötét tónustól a glissandókig. A széphangzású akkordok a bensőséges, Solo. Very calm feiratú tételben megejtőek, Britten a középső szakaszban madáréneket imitál, a tétel vége itt is megejtő (és a hegedű nem meggyőző záróhangja is hallható). A másik scherzojellegű tétel diabolikusan indul, a második zenei anyag lesz a tréfásabb – nagyon érdekes megoldásokkal (és ismét Kodályt hallhatjuk ki a muzsikából). A La serenissima alcímű tétel recitativója és passacagliája tartogat feledhetetlen pillanatokat, ez a zene nagyon mély és letisztult, utaljon vissza magára Britten vagy sem (a Halál Velencében anyaga a tétel elején és végén szerepel). Nagy utat tett meg Britten az első vonósnégyestől kezdve, az op. 94-es darab az érett szerzőt mutatja, azt, aki operáiban sorra-rendre használja (és jól) a kamaraegyüttest.

A lemezen megszólal a Három divertimento, a fiatalkori darab, mely szvitnek készült (a tánctételek ezt bizonyítják, mottója Shakespeare Téli regéjéből való), bár nem kapcsolódik az irodalmi műhöz, sokkal inkább az iskolai évekhez. A nyitó Induló kicsit erőltetett, ki az, aki indulót írna vonósnégyesre, glissandókkal, üveghangokkal, kis fugettával? A Keringő kellemes, a Burlesque motorikussága lehengerlő, a darab helyenként összeegyeztethetetlen zenei anyagokat tartalmaz, mindenesetre a vehemencia lehengerlő. Nem véletlen, hogy Britten nem tartotta számozásra érdemesnek a füzért, a későbbi vonósnégyesek fényében.

Az angol Endellion Quartet (Andrew Watkinson, Ralph de Souza – hegedű, Garfield Jackson – brácsa, David Waterman – cselló) jól játszik, de érzésem szerint nincsenek a legjobbak közt, csak a felső harmadban. Játékuk tiszta, összeszokott (a korábban említett tételen kívül), képesek nagy tömböket létrehozni, szép, de nem lehelet-visszatartó pianókat játszani. A Britten-darabokban hagytak még felfedezésre való részleteket, mindamellett öröm, hogy megjelenhetett – sötét rózsaszín kísérőfüzettel és mustársárga lemezekkel – a bőséges információt is tartalmazó (David Matthews írása), koncentrált kiadvány.

Warner, 0825646420087l

Archívum Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Február 17.
Next Post: Az én kis Buddhám – a Palatinus megrázó könyve

Related Posts

  • A szépség óhajtása Archívum
  • A sokoldalú Brahms és Széll György Archívum
  • Keresztes lovagok a láthatáron Archívum
  • A reneszánsz ember – Matthew Landrus: Leonardo da Vinci hagyatéka Archívum
  • A könyvespolc jövője (2004) Archívum
  • Hús-vér románc: „kinek a mandarin, kinek a kokain… Archívum

Comment (1) on “Britten és a vonósnégyes”

  1. Visszajelzés: December 4. – papiruszportal.hu

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Vándorlás a hosszú úton Archívum
  • Heti papiruszok (2308) Egyéb kategória
  • December 30. Naptár
  • Június 12. Naptár
  • Sztravinszkij és a fekete zongora Archívum
  • Tündérrigólányi világlátás Archívum
  • Mahler, Walter, Mahler Archívum
  • „Egy jó előadásban megtisztul a színész lelke” Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme