Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Felipe Fernández-Armesto: A középkor történeteAlternatív világtörténet Archívum
  • Az újragondolt hangszerészet – hangszerkészítők hétvégéje a Hadik-palotában Archívum
  • Olvas(s)atok – Švejk, a derék katona, és Hašek, a bohém Archívum
  • Rejtélyek a magyar múltból Archívum
  • Weiner Leó, a zeneszerző és hangszerelő Archívum
  • Heti papiruszok (2308) Egyéb kategória
  • Elektra Archívum
  • Anno Archívum

A két Franck

Posted on 2024.10.29.2024.10.28. By admin Nincs hozzászólás a(z) A két Franck bejegyzéshez


Sol Gabetta, Mikko Franck és a Francia Rádió Filharmonikus Zenekarának koncertje

Szerző: Lehotka Ildikó, 2024. október 28.

Ismét világhírű művészt, karmestert és zenekart köszönthetett a Müpa közönsége október 24-én, a Francia Rádió Filharmonikus Zenekarát Mikko Franck vezényelte, csellón Sol Gabetta működött közre. Gabetta Hilary Hanh helyett játszott a koncerten, a hegedűművésznő betegség miatt nem tudta vállalni a fellépést Csajkovszkij D-dúr hegedűversenyével. Hagyományos felépítésű volt a koncert, a nyitány-versenymű-szimfónia hármasával.

A koncert nyitó darabja a ritkán hallható Béatrice et Bénédict nyitány volt. A hallgató talán csalódott lehetett, hogy ez a darab kevésbé fergeteges, mint például a Római karnevál. A magyar fordításban Beatrix és Benedek 1860-62 között keletkezett, műfaját tekintve opera, Berlioz Shakespeare Sok hűhó semmiért című vígjátéka alapján készítette a librettót. A maga korában sikeresnek számított a mű, mára már nem tekintik annak. A nyitány mindenesetre kellemes, benne egy tarantellával, és a Berliozra jellemző hangszereléssel. A mű jó bevezető volt egy olyan műhöz, amely inkább elégikus, kevésbé mozog a nagy forték mentén.

Edward Elgar op. 85-ös e-moll csellóversenye a szerző utolsó nagy műve. A darabot 1919. október 27-én mutatták be a szerző vezényletével, ekkor Elgar csillaga már leáldozóban volt. A csellóverseny Felix Salmond előadásában nem aratott sikert, mi több, katasztrofális, az Observer lap szerint siralmas volt, többek között azért, mert nem próbálták elégszer a művet. Az első lemezfelvétel 1920-ban készült, ez rövidített változat volt, Beatrice Harrison szólójával, majd 1920-ban a teljes művet rögzítette Harrison, mindkét felvételen a szerző vezényelt. Talán ezért, talán mert Jacqueline du Pré hozta a köztudatba a művet, a női csellisták darabjának tartják. Jogtalanul.

A csellóverseny érdekes módon négytételes, a gyors szakaszok érdekes módon csak háromszor jelzettek az előadói utasítás szerint, igaz, az I. tételben moderato szakasz is szerepel, ha ezt gyorsnak vehetjük. Inkább lírai a darab, mint harsány, Elgar a belső hangokat vetíti ki a tételek során zenéjével. Technikai szempontból nem tartozik a problémás versenyművek közé, a hangképzésnek azonban fontos szerepe van. Sol Gabetta játéka láttató volt: jól tükrözte a szerző elképzelését, a helyenkénti erősebb indulatokat. Az 1717-ben épített Bonamy Dobree-Suggia Stradivari cselló hangja elbűvölő, Gabetta nem forszírozza a hangot, mégis telten szól a hangszer. Az előadás remek volt mind zenei, mind kifejezésmódbeli szempontból, a zenekar is megtette a magáét. Ráadásként Kodály Duó hegedűre és csellóra című korai művének I. tételét játszotta Gabetta és a koncertmester. Gabetta rendkívül megnyerő személy, színpadi kisugárzása meleg, szeretetteli.

Magam a Zeneakadémián hallottam Sol Gabettát egy szonátaesten, hihetetlenül jól játszott. (Jóval később a Bartók rádió sugározta a koncertet. Véletlenül kapcsoltam be a rádiót, Beethoven F-dúr zongora-cselló szonátájának második fele szólt, fantasztikus előadásban. Olyan emlékezetes volt a koncert, hogy azonnal felismertem a két művész játékát.) https://papiruszportal.hu/2023/09/17/sol-gabetta-es-alekszej-vologyin-szonataestje/

Szünet után Cézar Franck d-moll szimfóniája szólalt meg. A mű az A-dúr hegedűszonáta mellett – melyet számos más hangszerre átírtak – a szerző legismertebb műve. Amíg Elgar Csellóversenye négytételes, a szimfónia a versenyművek háromtételességét mutatja. Az attacca megszólaló szimfónia nagyívű szakaszaival, hangzásvilágával nem csak a franciák kedvelt műve. A nyitó téma Liszt Les préludes-éből kölcsönzött dallam, hódolva a kiváló zongoraművész, karmester, zeneszerző előtt. Az előadást sajnos nem kellően értékelhetem, a színpadhoz közel ülve nem minden finomság hallatszik, kissé össze is zúg a zenekar. Mindenesetre a zenekar jól szól, a karmester, Mikko Franck összefogta a zenekart. Ráadást is kaptunk, a koncert azonban Sol Gabetta játéka miatt volt izgalmas.

Egyéb kategória

Bejegyzés navigáció

Previous Post: A kalóztól a Patetikus szimfóniáig
Next Post: A vérbeli Otello

Related Posts

  • Újra itt Egyéb kategória
  • Heti papiruszok (2323) Egyéb kategória
  • Ez a vár nem az a vár? o) Egyéb kategória
  • Nyilván tartottak Egyéb kategória
  • Heti papiruszok (2251) Egyéb kategória
  • Heti papiruszok (2322) Egyéb kategória

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Január 13. Naptár
  • November 9. Naptár
  • Mahler, Walter, Mahler Archívum
  • Családi koncert, zenei utazás Papiruszportal
  • …vagy amit akartok Archívum
  • Sorstársaink − Szigethy Gábor reformkori breviáriuma Archívum
  • Május 5. Naptár
  • Várjon Dénes Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme