Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Ókori Nyelvöltögető V. Archívum
  • Marék Veronika és Alföldi Róbert Archívum
  • Mese, habbal Archívum
  • Brit-szigetek: Michael Wood sötét középkora Archívum
  • Bűnös gondolatok A bűvös vadászról Archívum
  • Opera, moziban Archívum
  • „Még eszem is van” Archívum
  • Irene Papas emlékére Archívum

Évadnyitás – Concerto módra

Posted on 2024.09.29.2024.10.02. By admin Nincs hozzászólás a(z) Évadnyitás – Concerto módra bejegyzéshez


A Concerto Budapest hangversenye a Zeneakadémián

Szerző: Lehotka Ildikó, 2024. szeptember 29.
Fotók: Concerto Budapest (Facebook)

A Concerto Budapest ebben az évadban remek műsor-összeállítással és kiváló szólistákkal várja a közönséget. Szeptember 20-i évadnyitó koncertje is figyelemfelkeltő volt mind a művek, mind a szólisták tükrében. Három művet hallhattunk, kiemelkedő előadásban, a telt ház és a taps is jelezte a koncert nívóját.

Elsőként Bartók egy műve szólalt meg a Zeneakadémia nagytermében szeptember 20-án. Bartók Magyar képek (Sz. 97, BB 103) című kompozíciója korábbi zongoradarabok meghangszerelt változata. Az 1931-es zenekari ciklus első darabja az Este a székelyeknél, ez az a tétel, amelyet mindenki ismer. Bartók szívesen játszotta zongorán koncertjein ezt a művet, egy amerikai nyilatkozatában a következőket nyilatkozta: ”eredeti kompozíció, azaz témái sajátjaim, de ezek a témák az erdélyi magyar népdalok stílusát követik. Két témája közül az első parlando-rubato ritmusú, a másik inkább táncritmusú ” többé-kevésbé egy paraszti furulyázás imitációja”. Bartóktól nem állt távol a népi hangütés, de eredeti dallamokat kevésbé használt műveiben. (Természetesen a műcímekkel is jelzett darabok népdalfeldolgozások, de népi dallamokat használ például a 44 hegedűduóban, a Szonatinában, a Gyermekeknek, a Mikrokosmos sorozatban.) A második tétel zakatolása, a Kicsit ázottan groteszksége, és a különleges effektusok, és az Ürögi kanásztánc (benne eredeti népzenei dallammal) karakterei mind-mind a darabban rejlő vagy éppen nyilvánvaló ötletességét, szépségét mutatta. Egészen csodálatos hangzást kaptunk a Concerto Budapesttől, a vonósok tónusa megejtő volt, a hangszeres szólisták megoldásai is a mű minél tökéletesebb előadását szolgálták. Talán ilyen szépen még nem hallottam koncerten a nyitó és a Melódia tételt.

Beethoven Hármasversenye (Op. 56) ritka vendég a pódiumon. Az 1808-ban először bemutatott mű érdekes, de leginkább a hangszeres szólisták száma miatt. Mozart és Haydn komponált versenyművet (sinfonia concertante) két hangszerre, de Beethoven volt az egyetlen, aki három hangszert képzelt el szólistaként. A C-dúr hármasverseny –a Karfantáziához hasonlóan – kísérleti műnek tekinthető, de mindenképpen érdekes kompozíció. A nyitó tétel kissé terjengős, az Asz-dúr lassú viszont gyönyörű, és éppen megfelelő hosszúságú, a Rondo alla Polacca táncos, játékos, diadalmas befejezéssel. A Rudolf főherceg zongoratudásának megfelelő szólamot Balázs János játszotta, a Largo tételben csodálatos zenei megmozdulással. Baráti Kristóf és Fenyő László hegedű-, illetve csellójátéka minden ízében remek volt, a zenekar is kidomborította a darab erényeit.

Richard Strauss nagyszabású szimfonikus költeményei közül a viszonylag ritkábban játszott Don Quixote-ot (Op. 35) adta elő a zenekar, Baráti Kristóf és Szűcs Máté szólójával. A Fantasztikus variációk egy lovagi jellegű témára, zenekarral alcímű szimfonikus költemény 1898-ban szólalt meg először. Richard Strauss a következőt mondta élete végén a mű szerkezetéről: „A Don Quixote a variációs forma paródiája, melyet ad absurdum vittem”. Azonban nem csak a felépítés, de a szerző által megálmodott kifejezésmód is egyfajta paródiát sejtet. Strauss maga adta meg a programot, benne a szélmalmokkal történő kalanddal, vagy a birkák elleni harccal. A Concerto Budapest kiemelkedő, emlékezetes előadást nyújtott Keller András irányításával, benne a humorral, a pillanatnyi pátosszal, és mindennel, ami a búsképű lovag és szolgája történetét leírja. Fenyő László elementáris erejű játéka és színpadi jelenléte keltette életre a dont, Szűcs Máté Sancho Panzája maga volt a botladozó szolga. A két művész összjátéka is összehangolt volt, figyeltek egymásra, és a zenekarra is. A don halálával ér véget a mű, a közönség sem tört ki rögtön tapsban. Hihetetlen előadást, remek évadnyitányt hallottunk.

Az együttes idei mottója a zene, szenvedéllyel. Nos, ez maradéktalanul megvalósult.

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Lélek és test
Next Post: Hipnózis? Hipnózis

Related Posts

  • Százéves a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Papiruszportal
  • Apák és fiúk – a végzet megszakítása (S. J. emlékére) Papiruszportal
  • Az opera és a balett háza Papiruszportal
  • Rekviemek időszaka Papiruszportal
  • Fabio Luisi és Jordi Savall a Művészetek Palotájában Papiruszportal
  • Mária és Erzsébet, Erzsébet és Mária Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • Elektra Archívum
  • Régizene a legjavából Papiruszportal
  • Április 11. Naptár
  • Tennstedt: a szorongás szobra Archívum
  • Április 8. Naptár
  • Április 1. Naptár
  • 100 fokon játszotta Archívum
  • Bach, Weinberg, Brahms és a c-moll Papiruszportal

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme