Skip to content
papiruszportal.hu

papiruszportal.hu

egy korszak kulturális lenyomata

  • A papiruszportál
  • Korboncnok
  • Fülvájó
  • Iskola a határon
  • Nyitott könyv
  • Színes papiruszok
  • Kulturális kalendárium
  • Impresszum
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Toggle search form
  • Egy elfeledett opera Archívum
  • Nyitott ajtók: A Mediciek fénykora Archívum
  • A jelnyelvi műfordítás lehetőségei Archívum
  • Wagner-napok: miénk a gyűrű Archívum
  • Hamburger Klára: Liszt Ferenc zenéje Archívum
  • Heti papiruszok (2311) Egyéb kategória
  • Híres zeneszerzők – torzítva Archívum
  • Banda Ádám Archívum

Rekviemek időszaka

Posted on 2025.11.13.2025.11.17. By admin Nincs hozzászólás a(z) Rekviemek időszaka bejegyzéshez

Michael Haydn: c-moll requiem
Salieri: c-moll requiem

Szerző: Lehotka Ildikó, 2025. november 11.
Fotók: Internet

Az október vége, november eleje az elcsendesedés időszaka. Szinte minden zenekar és énekkar előad egy requiemet az ünnep alkalmából. Talán e legismertebb Mozart, illetve Verdi requiemje, de számos más gyászmise is készült az idők folyamán. November 1-én a Művészetek Palotájában Michael Haydn és Antonio Salieri egy-egy műve csendült fel, izgalmas felfedezést és összehasonlítást kínálva a hallgatónak.

Az idei évad leggyakrabban előadott ünnepi darabja kétségkívül Cherubini c-moll requiemje, amelyet a Rádiózenekar- és énekkar Ménesi Gergely dirigálásával, a Musica Ludens Kamarakórus Palkovics Mária orgonajátékával, Balás Péter vezényletével, a Törökbálinti Kamarakórus és a Budapesti Strauss Zenekar Deák András irányításával szólalt vagy szólal meg. A requiemek között talán kevéssé ismert Michael Haydn és Salieri darabja, ám mindkettő remek a maga nemében. Michael Haydn, a nagy Joseph Haydn egyik öccse már nyolcévesen a Stephansdom fiúkórusának tagja, majd mindössze négy évvel később a templom másodorgonistájaként dolgozott. Salzburgban Kapellmeister volt 44 évig, nem mellesleg Weber és Diabelli tanárát is tisztelhetjük benne.

A c-moll requiem Sigismund von Schrattenbach gróf halála után készült el 1771 végén. De Michael lánya, Aloisia Josefa az év elején halt meg, valószínűleg ez is késztette a mű megírását. A mű bensőséges, számos szép zeneszerzői megoldással. Ha összevetjük Salieri Requiemjével, érezhető az, hogy a kifejezésmód kevésbé kitárulkozó, mint a Mozart ellenlábasának tartott Salierié. Salieri művének hangszerelése dúsabb, talán fényesebb hangzású is. Mindkét darab négy énekes szólistát, kórust, zenekart és természetesen orgonistát is foglalkoztat, a hagyományos mintát követve. A 275 éve született és 75 évesen elhunyt Salieri termékeny szerző volt a 39 operájával, szakrális zenéjével, de ő alapította a bécsi konzervatóriumot is. Requiemje 1804-ben készült, a művet a temetésén szólaltatták meg először. M. Haydn és Salieri gyászmiséjének keletkezése között mindössze 33 év van.

A két mű közül véleményem szerint Salierié az, amely zenei szempontból jelentősebb, sőt érdemtelenül kevésszer szólal meg a koncertpódiumon, vagy szerepel lemezfelvételen. De az élő zene egészen más, mint egy felvétel. Ezért is volt érdemes elmenni a koncertre. Mindkét mű tolmácsolása gyönyörű volt, csodás színekkel, kifejező erővel, a c-moll minden tragikumával. Az énekes szólistáknak jóval kevesebb szerep jutott, mint a már említett Mozart-, vagy Verdi műben. Négy énekes szólistát hallottunk, a szoprán szólamot a Pasztircsák Polina helyett beugró Szutrély Katalint, aki mindenfajta bizonytalanság nélkül énekelt, de kevésbé meggyőzően, mint kollégái. Corinna Scheurle alt énekesnő hangszíne nagyon szép, ahogyan a basszus Konstantin Fedotové is. A tenor szólamot Horváth István énekelte, remekül, de ezt megszokhattuk tőle.

A Collegium Vocale 1704 (művészeti vezető: Václav Luks) vállalta a kórusrészek éneklését, magabiztosan, pontos belépésekkel, jó tempótartással, a hangszín is kiegyenlített volt. Az Orfeo Zenekar (művészeti vezető: Vashegyi György) érdemei elévülhetetlenek, ezen a koncerten is lelkesedéssel, rendkívüli muzikalitással játszottak, ez minden közreműködőre érvényes. Howard Williams érdeme az, hogy egyrészt kézben tartotta a közreműködőket, másrészt pedig egy ihletett, az ünnepi hangulatot felemelő előadást teremtett.

2025. novvember 1., Művészetek Palotája

Michael Haydn: c-moll requiem
Salieri: c-moll requiem
Közreműködtek: Szutrély Katalin – szoprán
Corinna  Scheurle – alt
Horváth Ostván – tenor
Konstantin Fedotov – basszus
Collegium Vocale 1704 (művészeti vezető: Václav Luks)
Orfeo Zenekar (művészeti vezető: Vashegyi György)
Vezényelt: Howard Williams

Papiruszportal Tags:Fülvájó

Bejegyzés navigáció

Previous Post: Eötvös és Krasznahorkai

Related Posts

  • Az utolsó tangó Papiruszportal
  • Marie Tussaud Papiruszportal
  • Sibelius, Rahmanyinov, Szkrjabin – Pletnyovval Papiruszportal
  • Orosz művek, orosz előadók a Müpában Papiruszportal
  • Színek és hangok – a Budapesti Fesztiválzenekar koncertje Papiruszportal
  • Két este a Művészetek Palotájában Papiruszportal

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Archívum

  • 2025. november
  • 2025. október
  • 2025. szeptember
  • 2025. augusztus
  • 2025. július
  • 2025. június
  • 2025. május
  • 2025. április
  • 2025. március
  • 2025. február
  • 2025. január
  • 2024. december
  • 2024. november
  • 2024. október
  • 2024. szeptember
  • 2024. augusztus
  • 2024. július
  • 2024. június
  • 2024. május
  • 2024. április
  • 2024. március
  • 2024. február
  • 2024. január
  • 2023. december
  • 2023. november
  • 2023. október
  • 2023. szeptember
  • 2023. augusztus
  • 2023. július
  • 2023. június
  • 2023. május
  • 2023. április
  • 2023. március
  • 2023. február
  • 2023. január
  • 2022. december
  • 2020. február

Kategóriák

  • Archívum
  • Egyéb kategória
  • Naptár
  • Papiruszportal

Legutóbbi bejegyzések

  • Rekviemek időszaka
  • Eötvös és Krasznahorkai
  • A Répakirály tündöklése és bukása
  • A lelkesedés magasiskolája – és a hiányzó láncszem
  • A döbbenet hangjai

Legutóbbi hozzászólások

  1. A mi lányunk szerzője News
  2. Te Deumok, versenyművek szerzője Idomeneo, Mozart és a stílus – papiruszportal.hu
  3. Két mű, két világ szerzője Joyce és Bryn – papiruszportal.hu
  4. Ludwig Múzeum: Maurer Dóra – Szűkített életmű szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  5. A legnagyobb komédiás – Richard Pryor szerzője Június 11. – papiruszportal.hu
  • December 5. Naptár
  • Furore – Händel operaáriái Archívum
  • Május 8. Naptár
  • Két hét egy másik városban: Egy amerikai Rómában Archívum
  • Háború és játék Archívum
  • 100 fokon játszotta Archívum
  • A szépség óhajtása Archívum
  • Pomádé mindent vitt Archívum

Copyright © 2003-2024 papiruszportal.hu

Powered by PressBook News WordPress theme